Dabar pirmą kartą aptiktas toks aplinkplanetinis diskas. Atradimas padarytas stebint sistemą PDS 70 (esančią už maždaug 370 šviesmečių nuo Žemės), kurios žvaigždė šiek tiek mažesnė už Saulę, o amžius – vos penki su trupučiu milijono metų. Palyginimui, Saulės amžius yra arti penkių milijardų metų.

PDS 70 turi dvi planetas, b ir c, ir aiškų protoplanetinį diską. Nauji stebėjimų duomenys rodo, kad PDS 70c supa diskas, kurio spindulys neviršija 1,2 astronominio vieneto (vidutinio atstumo tarp Saulės ir Žemės). Būtent toks turėtų būti maksimalus įmanomas disko spindulys aplink šią planetą – toliau esančią medžiagą žvaigždės gravitacija nutemptų šalin.

PDS 70 turi dvi planetas, b ir c, ir aiškų protoplanetinį diską.. ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/Benisty/A. Müller nuotr.

Aplinkplanetinis diskas aiškiai skiriasi nuo aplinkžvaigždinio. Disko masę įvertinti kol kas sunku, tačiau vien dulkių jame gali būti apie 3 proc. Žemės masės.

Tolesni stebėjimai, taip pat nauji, dar aukštesnę erdvinę raišką pasiekiantys teleskopai, turėtų padėti geriau suprasti šios sistemos struktūrą ir medžiagos judėjimą tarp visų komponentų.

Tyrimo rezultatai publikuojami The Astrophysical Journal Letters.