Pirmą kartą už Kinijos ribų rastas virusas, kuris yra „artima giminė“ naujajam koronavirusui.
Šikšnosparnis
© Reuters / Scanpix

Mokslininkai atrado du virusus užšaldytuose šikšnosparniuose ir jų išmatose, laikomuose Kambodžos ir Japonijos laboratorijose, skelbia „Nature News & Comment“.

Kadangi SARS-CoV-2, virusas, sukeliantis ligą COVID-19, ir toliau plinta visame pasaulyje, mokslininkai niekada nebuvo nutraukę patogeno kilmės vietos paieškų, rašoma livescience.com. Kaip ir dabartinio viruso „pusbrolis“ SARS-CoV, kuris 2000 metų pradžioje sukėlė sunkaus ūmaus kvėpavimo sindromo (SARS) protrūkius, taip ir SARS-CoV-2 atsirado iš pasagnosinių šikšnosparnių (Rhinolophus genties), tačiau yra įrodymų, kad virusas galėjo prasiskverbti į kitą gyvūną, dar prieš užkrėsdamas žmones.

Ieškodami dabartiniam virusui giminingų koronavirusų, mokslininkai gali padėti išspręsti paslaptį, kaip SARS-CoV-2 peršoko nuo šikšnosparnių ant žmonių ir sukėlė dabartinę pandemiją. Dabar mokslininkai tokį virusą atrado Kambodžoje, teigia virusologai.

„Tai ir yra, ko mes ieškojome. Tai buvo labai įdomu ir tuo pačiu labai nustebino“, – „Nature News“ pasakoja tyrimams vadovavusi Kambodžos Pasteuro instituto Pnompenyje virusologė, daktarė Veasna Duong. Tyrimai tebevyksta ir dar nebuvo paskelbti jokiame moksliniame žurnale.

Tyrėjų komanda virusą atrado dviejuose Šamelio pasagnosiuose šikšnosparniuose (R. shameli), kurie buvo sugauti surasti 2010 metais ir nuo tada laikomi užšaldyti. Tam, kad patvirtintų viruso ryšį su SARS-CoV-2, mokslininkai ištyrė nedidelį viruso genomo segmentą. Šį segmentą sudaro 324 bazių porų – RNR statybinių blokelių. Segmentas yra labai panašus į žinomus koronavirusų šeimos narius, sako Vietnamo laukinės gamtos apsaugos draugijos evoliucijos biologė Alice Latinne.
Kaip teigia mokslininkė, toks segmentas yra dažnai naudojamas siekiant atpažinti naująjį koronavirusą tarp jau mums seniau žinomų koronavirusų.

Ir mokslininkų komanda nustatė, kad trumpasis naujojo viruso segmentas yra panašus į SARS-CoV-2 bei taip pat į artimiausio žinomo jo giminaičio, šikšnosparnių koronaviruso, vadinamo RaTG13, atitinkamus fragmentus. Dabar mokslininkai turi išskirti visą naujai atrasto viruso genomą, kuriame greičiausiai yra apie 30 000 bazinių porų, kad tiksliai sužinotų, kiek jis artimas SARS-CoV-2.

Iki šiol komanda išskyrė apie 70 proc. viruso genomo, tačiau vis tiek reikia išanalizuoti kritinius genus. Įskaitant tuos, kuriuose yra instrukcijos, kaip kurti smaigalio baltymą, leidžiantį virusui patekti į ląsteles.

RaTG13 yra artimiausias iki šiol žinomas SARS-CoV-2 giminaitis – su pandeminiu virusu jo genomas sutampa 96 proc. ir greičiausiai prieš 40–70 metų atsiskyrė nuo bendro patogenų protėvio.

Taigi, jei naujai atrastas virusas yra bent 97 proc. panašus į SARS-CoV-2, jis būtų artimesne „gimine“ nei RaTG13. Jei sekos yra bent 99 proc. panašios, naujai atrastas virusas gali būti tiesioginis pandemijos sukėlėjo protėvis – taip teigia Kinijos Zhejiango universiteto infekcinių ligų tyrėjas Aaronas Irvingas.

Yra ir kita alternatyva: naujai atrastas virusas gali ir nebūti toks artimas SARS-CoV-2, kaip RaTG13. Pavyzdžiui, tyrime, lapkričio 2 d. paskelbtame moksliniame žurnale „Emerging Infectious Diseases“, skelbiama, kad koronavirusas, neseniai aptiktas šaldytose šikšnosparnių išmatose Japonijoje, su SARS-CoV-2 sutampa apie 81 proc. Virusas, vadinamas Rc-o319, negali patekti į žmogaus ląsteles naudodamas tą patį receptorių, kurį naudoja SARS-CoV-2.

Ar Kambodžoje rastas virusas gali užkrėsti žmogaus ląsteles, kol kas išlieka paslaptimi. Bet kuriuo atveju, naujų koronavirusų aptikimas šikšnosparniuose gali suteikti užuominų apie tai, kaip SARS-CoV-2 peršoko ant žmonių – ir padėti mums numatyti būsimas pandemijas.

Daugiau apie tai galite pasiskaityti ČIA.

Bendrųjų žinių testas: ar pavyks atsakyti į visus 10 klausimų? (26)

Kad karantino metu nenuobodžiautumėte, Delfi parengė bendrųjų žinių testą . Sėkmės!

Vytautė Merkytė | D+