Keturi iš naujųjų objektų skrieja daugiau nei už 230 astronominių vienetų nuo Žemės (astronominis vienetas yra atstumas nuo Saulės iki Žemės, lygus apie 150 mln. kilometrų.) Šie itin toli esantys objektai gali atskleisti daugiau informacijos apie vadinamąją devintąją planetą – teoriškai egzistuojantį, bet neaptiktą dangaus kūną, galbūt besislepiantį kosmoso platybėse.
Eiridė, Plutonas ir Neptūnas. NASA/ESA/Hubble/New Horizons nuotr.

Gal devintosios planetos gravitacija traukia Saulės sistemos pakraštyje esančius objektus?

Naujieji objektai buvo pastebėti 2013-aisiais pradėto tamsiosios energijos tyrimo „Dark Energy Survey“ metu, informuoja livescience.com. Per šešerius stebėjimo metus naudojant Čilėje, Cerro Tololo, esantį teleskopą „Blanco“ buvo rasta 817 naujų objektų. 461 iš jų pirmą kartą aprašytas „arXiv“ paskelbtame darbe, kuris dar nebuvo recenzuotas.

Neptūnas. NASA/ESA/Hubble/New Horizons nuotr.

Visi nagrinėjami objektai nuo mūsų planetos nutolę mažiausiai 30 astronominių vienetų ir klajoja Saulės sistemos regione, kuris yra beveik neįsivaizduojamai tamsus ir atokus – už Neptūno. Ten buvo rasta daugiau nei 3 tūkst. transneptūninių objektų. Tarp jų yra nykštukinės planetos Plutonas ir Eridė, taip pat tokie nedideli Kuiperio juostos (Saulės sistemos sritis, esanti už 30–50 astronominių vienetų nuo Saulės) objektai kaip Arrokoth, pro kurį 2019 m. praskriejo kosminis zondas „New Horizons“.

Tarp naujai aprašytų objektų yra ir išskirtinių. Devyni vadinami ekstremaliaisiais transneptūniniais objektais. Jų orbitos nuo Saulės nutolusios mažiausiai 150 astronominių vienetų. Keturių objektų orbitos dar ekstremalesnės – nutolusios 230 astronominių vienetų. Esant tokiam dideliam atstumui, objektų praktiškai nebeveikia Neptūno gravitacija, tačiau keistosios orbitos byloja apie poveikį už Saulės sistemos ribų.

Kai kurie mokslininkai mano, kad tai gali būti dar neatrasta planeta. Kiti yra įsitikinę, jog keistąsias orbitas galima paaiškinti daugybės nedidelių objektų sumine gravitacija arba tiesiog statistine anomalija. Taigi, šie objektai galėtų padėti tyrėjams aptikti devintąją planetą arba paneigti jos egzistavimą.

Beje, Saulės sistema yra sudaryta iš 8 planetų, mat 1930 m. atradus Plutoną, Saulės sistema buvo laikoma sudaryta iš 9 planetų, tačiau, atradus Eridę, Plutonas su ja ir kitais panašiais kūnais 2006 m. Tarptautinės astronomų sąjungos sprendimu buvo priskirti nykštukinių planetų kategorijai.

Neptūnas. NASA/ESA/Hubble/New Horizons nuotr.

Be to, tyrimo autoriai rado keturis naujus Neptūno trojėnus. Trojėnai yra objektai, skriejantys planetos ar palydovo orbita. Šiuo atveju jie kartu su Neptūnu keliauja aplink Saulę. Taip pat mokslininkai stebėjo Bernardinelli–Bernsteino kometą, pavadintą Pensilvanijos universiteto kosmologo Gary Bernsteino ir Vašingtono universiteto postdoktoranto Pedro Bernardinelli garbei.

Jie pirmieji pastebėjo kometą „Dark Energy Survey“ duomenų rinkinyje. Šios kometos plotis gali siekti 160 kilometrų. Bernardinelli–Bernsteino kometa atskriejo iš Oorto kometoidų debesies, esančio dar toliau nei Kuiperio juosta.

Plutonas. NASA/ESA/Hubble/New Horizons nuotr.

Mažiausiai 155 naujai atrasti objektai yra pakankamai toli nuo Neptūno, todėl planetos gravitacija jų beveik nepaveikia, o iš Saulės sistemos jie neišlekia tik dėl Saulės traukos. Tokie labai nutolę objektai paprastai turi dideles elipsines orbitas.

Radiniai yra išties jaudinantys, savo darbe nurodė mokslininkai, nes tyrimas „Dark Energy Survey“ nebuvo skirtas transneptūniniams objektams ieškoti. Jo tikslas – apibūdinti teorinę tamsiąją energiją, kuri daro įtaką greitėjančiam visatos plėtimuisi. Visgi „Dark Energy Survey“ vykdymo metu surinktuose duomenyse yra 20 proc. visų šiuo metu žinomų transneptūninių objektų.
„Ši informacija bus naudinga tolesniems išsamesniems transneptūninių objektų formavimosi modelių statistiniams bandymams atlikti“, – pažymėjo studijos autoriai.

Asteroidų tyrinėti prieš kelias dienas išskridęs NASA zondas „Lucy“ praneša apie galimus sutrikimus (2)

Kosminio zondo „Lucy“, skirto netoli Jupiterio skriejančių asteroidų tyrimams, vienas iš...

Gintaro gabalėlyje aptiko prieš 16 mln. metų sustingusį nesunaikinamą padarą, kurie tarp mūsų gyvena ligi šiol (13)

Kad ir kaip bebūtų sudėtinga tai padaryti, mokslininkams visgi pavykto pastebėti mažytį...

Neuromokslininkė išaiškino, kodėl susinervinus labai svarbu skaičiuoti iki 10: tai gali išsaugoti jūsų gyvybę (13)

Ar pastebėjote, kas nutinka jūsų organizmui, kai patiriate tam tikras emocijas – pavyzdžiui,...

Ypatingą organizmo savybę turintys žmonės gali paleisti čiurkšlę skysčio iš akių: kaip tai įmanoma? (4)

Žmogaus kūnas yra kupinas keistenybių. Pavyzdžiui, kai kurie žmonės sugeba padaryti, kad iš jų...

Skvernelis apie esminį lūžį tarp jo ir Karbauskio: valstiečiai pasirinko kitą rinkėją (71)

Demokratų partiją „Vardan Lietuvos“ steigiantys pirmadienį pranešė Lietuvos valstiečių ir...

Policija apie kruviną išpuolį Norvegijoje: aukos nužudytos ne lanku ir strėlėmis papildyta (9)

Išpuolio Norvegijoje aukas pražudė ne lankas ir ne strėlės, skelbia policijos atstovai.

Pradėtas tyrimas dėl Astrauskaitės raginimų organizuoti perversmą ir nuversti valdžią (33)