Gandai apie užfiksuotas gravitacijos bangas pasitvirtino. Drąsiausios Alberto Einšteino pranašystės vis tik pasirodė esančios teisingomis.
Interferometras
© Scanpix nuotr.

Problema su gravitacinėmis bangomis iki šiol buvo ta, kad niekam nebuvo pavykę jų stebėti tiesiogiai.

Dabar tai pavyko: mokslininkai užfiksavo, kaip dvi susidūrusios juodosios skylės už milijardų šviesmečių nuo žemės sukuria gravitacines bangas.

Ši fizikų komanda nuo šiol gali save laikyti astronomais: jie ne ne tik patys girdėjo, bet ir įrašė šiuos garsus. „New York Times“ rašo, kad šis atradimas patvirtina vieną paskutinių A. Einšteino pranašysčių, kurios užfiksuotos jo reliatyvumo teorijoje.

Tarptautinė komanda sako, kad pirmieji šių gravitacinių bangų pastebėjimai nuves į naują astronomijos erą. Tai dešimtmečiais trukusių paieškų kulminacija, galiausiai galinti atverti langą į Didžiojo sprogimo supratimą, rašo „bbc.co.uk“.

Projekto „LIGO Collaboration“ tyrimas buvo priimtas publikavimui žurnale „Physical Review Letters“. Šiame projekte dalyvauja virtinė laboratorijų visame pasaulyje, kurios ilgais tuneliais šaudo lazerius, mėgindamos užčiuopti erdvėlaikio raibuliavimus. Signalai, kurių tikimasi sulaukti, yra itin subtilūs ir prietaisus, vadinamus interferometrais, jie sujudina vos per vieno atomo skersmenį.

Dviejų juodųjų bedugnių susiliejimą tyrinėjo dvi atskiros LIGO įstaigos Jungtinėse Valstijose. Profesorius Karstenas Danzmannas iš Maxo Planko gravitacinės fizikos instituto ir Leibnizo universiteto Vokietijos Hanoverio mieste yra šio projekto vadovas Europoje. Jis teigė, kad šis pastebėjimas yra vienas svarbiausių mokslo pasiekimų nuo to karto, kai buvo atrasta Higgso dalelė, ir savo reikšme prilygsta DNR struktūros nustatymui.

„Tai pirmas kartas, kai tiesiogiai buvo aptiktos gravitacinės bangos; tai pirmas kartas, kai tiesiogiai buvo aptiktos juodosios bedugnės. Tai patvirtina bendrąją reliatyvumo teoriją, nes šių juodųjų bedugnių savybės tiksliai atitinka tai, ką Einsteinas numatė tiksliai prieš 100 metų“, - teigė jis.

Tai vadinama nauja astronomijos era. Tvirtinama, kad šis atradimas tyrimus atlikusiems fizikams jau garantuoja Nobelio premiją.

Suvirinimo būdas, apie kurį nesate girdėję: be sprogimo nieko nebūtų (2)