Dauguma šiuolaikinių žmonių turi kažkur giliai savyje tūnančių neandertaliečių genų. Daugelį metų manyta, kad ši mažytė DNR dozė atsirado dėl pavienio mūsų protėvių ir jų kaimynų neandertaliečių seksualinio kontakto prieš tūkstančius metų.
Taip atrodė neandertalietė
© AFP / Scanpix

Tačiau tai, kas ilgą laiką buvo laikyta vienos nakties nuotykiu, labiau panašu į ilgoką meilės romaną. Bent jau tai rodo naujausia šiuolaikinio žmogaus genomo analizė, iš kurios rezultatų galima spręsti, kad mūsų protėviai su savo neandertaliečiais pusbroliais per bendrą istoriją „pašėliojo“ daugiau nei vieną kartą, rašoma sciencealert.com.

Ekspertai sako, kad tai buvo klasikinis besiskiriančių ir besitaikančių įsimylėjėlių pavyzdys. Tiesa, gerokai ištęstas laike. Pirmiesiems žmonėms keliaujant iš Afrikos į Europą ir Aziją, pakeliui jie susitiko pirmųjų neandertaliečių. Ir kai dvi seksualiai suderinamos rūšys šalia viena kitos gyvena maždaug 30 tūkst. metų, neišvengiamai nutinka visokių išdaigų.

Daugumos šiuolaikinių žmonių genome galima rasti maždaug 2 proc. neandertaliečių DNR – tai mūsų protėvių seksualinių nuotykių palikimas. Iš tiesų vieninteliai žmonės, kurių DNR nėra neandertaliečių pėdsakų, yra tie, kurių protėviai liko Afrikoje ir tiesiog neturėjo galimybės pašėlti su šiauriniais kaimynais.

Mokslininkai neseniai ėmė labiau domėtis žmogaus genomu ir pastebėjo kai ką įdomaus, susijusio su neandertaliečių DNR. Pasirodo, Rytų Azijos gyventojų genome esanti neandertaliečių DNR dalis gali būti nuo 12 iki 20 proc. didesnė nei išskirtinai tik europiečių kilmės žmonių.

Šis atradimas leido iškelti naują hipotezę: šiuolaikinių žmonių protėviai su neandertaliečiais turėjo seksualinių santykių ne kartą ar du, o santykiavo daug kartų per mūsų bendrą istoriją. Toks paaiškinimas būtų logiškas, tačiau tam trūko mokslinių tyrimų.

Todėl du mokslininkai iš Filadelfijoje veikiančio „Temple“ universiteto nusprendė atlikti tyrimą. Jie pasinaudojo didele šiuolaikinio žmogaus genomo duomenų baze ir palygino neandertaliečių DNR dalis Rytų Azijos gyventojų ir europiečių genome. Rezultatai patvirtino, kad abiejų šių grupių protėviai daug kartų santykiavo su neandertaliečiais.

Tuomet mokslininkai pasinaudojo sistemų mokymosi algoritmu, bandydami analizuoti šiuos tarprūšinio dauginimosi atvejus, galėjusius turėti įtakos jų nustatytoms neandertaliečių DNR sekoms. Rezultatai parodė, kad neandertaliečių ir žmonių santykiai nebuvo pavieniai atvejai.

Iš tiesų mūsų protėvių ir jų neandertaliečių pusbrolių santykiai buvo gerokai sudėtingesni. Tyrimo rezultatai rodo, kad kontaktai tarp dviejų grupių buvo dažni, ir labai tikėtina, kad tarp neandertaliečių ir priešistorinių žmonių Europoje ir Rytų Azijoje seksualiniai santykiai buvo daugybiniai.

„Todėl mes manome, kad labai tikėtinas mūsų gautų rezultatų paaiškinimas, jog genų tarpusavio srautas tarp žmonių ir neandertaliečių buvo tęstinis su pertrūkiais, tačiau geografiškai ribotame regione“, – sakė tyrimo autoriai.

Skirtingos procentinės neandertaliečių DNR dalies suvokimas gali leisti suprasti senovės žmonių istoriją. Šis skirtumas rodo, kad tam tikros populiacijos gyveno šalia neandertaliečių ilgiau už kitas.

Rezultatai taip pat rodo, kaip artimai gyveno šiuolaikinių žmonių protėviai ir neandertaliečiai. Iki šiol mokslininkai dėl to ginčijosi.
Tad norėdami sužinoti dar daugiau apie sudėtingą neandertaliečių ir šiuolaikinių žmonių gyvenimo istoriją, mokslininkai turės giliau pasikapstyti žmogaus genome.

Mokslininkai skelbia stulbinantį atradimą apie žmogaus DNR: aptiko dažnesnes mutacijas patvirtinančius procesus