Antradienį, spalio 8 dieną, Nobelio komitetas paskelbė 2013 metų Nobelio fizikos premijos laureatus. Jais, kaip ir prognozuota, tapo prof. Peteris W. Higgsas kartu su prof. François Englertu.
2013 m. Nobelio fizikos premijos laureatai - Francois Englertas ir Peteris Higgsas
© Stopkadras/Youtube.com

François Englertas ir Peteris W. Higgsas 1964 metais nepriklausomai vienas nuo kito pasiūlė teoriją, paaiškinančią, kaip dalelės įgauna masę (F. Englertas savo teoriją vystė su velioniu Robertu Broutu). 2012 metais šių mokslininkų idėjos buvo patvirtintos – CERN laboratorijoje netoli Ženevos esančiu pačiu galingiausiu pasaulyje dalelių greitintuvu LHC buvo aptiktas Higgso bozono egzistavimo įrodymas.

Teorija, už kurią šiais metais Nobelio premija apdovanoti fizikai, yra itin svarbo dalelių fizikos Standartinio modelio dalis. Standartinis modelis byloja, kad viskas – bakterijos, gėlės, žmonės, planetos, žvaigždės – yra sudaryti iš labai nedidelio kiekio fundamentalių medžiagos dalelių.

Dalelių sąveikas lemia jėgos, kurios yra priklausomos nuo jėgos dalelių, užtikrinančių, kad viskas veikia taip, kaip veikia. Standartinio modelio kertinis akmuo yra Higgso bozono egzistavimas. Ši dalelė yra kildinama iš nematomo Higgso lauko, užpildančio visą erdvę. Šis laukas yra net ir tuščiose Visatos vietose. Be Higgso lauko neegzistuotume mes, nes tik kontaktuodamos su šiuo lauku dalelės įgyja masę.

2012 metų liepos 4 dieną CERN dalelių fizikos laboratorijos mokslininkai paskelbė, jog jau yra įsitikinę, kad Didžiuoju hadronų greitintuvu (LHC) aptiko Higgso dalelę. LHC yra ne tik pats galingiausias dalelių greitintuvas, bet ir, manoma, pats sudėtingiausias žmogaus pagamintas mechanizmas pasaulyje.

Higgso bozono ieškojo dvi mokslininkų grupės, kuriose buvo po maždaug 3000 mokslininkų. Viena grupė dirbo su ATLAS jutikliu ir jo pateiktais duomenimis. Antroji mokslininkų grupė duomenis rinko iš CMS jutiklio. Kad patvirtintų atradimą, mokslininkams reikėjo išanalizuoti milijardus dalelių susidūrimų.

François Englertas 1932 m. gimė Belgijoje, Université Libre de Bruxelles (Briuselis) įgijos daktaro mokslinį laipsnį. Dabar jis yra to paties universiteto profesorius emeritas. Peteris W. Higgsas yra Jungtinės Karalystės pilietis, gimęs Niukaslio prie Taino mieste. Londono universiteto Karaliaus koledže studijavęs mokslininkas yra Edinburgo universiteto profesorius emeritas.

Fizikai Francois Englertas, Peteris Higgsas, Rolfas Heueris