Nebros dangaus diskas, manoma, yra vienas seniausių pasaulyje žvaigždžių žemėlapių. Mokslininkų skaičiavimais, jis yra nulietas prieš 3600 metų – t. y. bronzos amžiuje.
Nebros dangaus diskas buvo atrastas Vokietijoje. Scanpix/VidaPress nuotr.

Diskas buvo atrastas 1999 metais Vokietijoje, netoli Nebros miesto ir yra laikomas vienu svarbiausių 20 amžiaus archeologinių radinių, rašo BBC.

Tiesa, kadangi šis atradimas yra itin reikšmingas žmonijos istorijai, netruko atsirasti grupelė skeptikų, kurie suabejojo šio radinio autentiškumu.

Nebros diskas yra maždaugs 30 cm diametro, kurio paviršius išlietas mėlynai žalios spalvos sluoksniu su auksiniais simboliais, vaizduojančiais Saulę, Mėnulį, žvaigždes, saulėgrįžas ir kitus kosminius reiškinius.

Nebros dangaus diskas buvo atrastas Vokietijoje. Scanpix/VidaPress nuotr.

Remiantis UNESCO duomeninis, šis istorinis radinys yra unikali galimybė pamatyti pirmuosius žmonijos mėginimus pažinti daungų.

Nebros dangaus diskas priklauso Halės (Salės) Priešistorės muziejui Vokietijoje, tačiau dabar išnuomojamas Britų muziejui – pirmą kartą per 15 metų šis eksponatas išvežamas į užsienio muziejų.

Anot Britų muziejaus, Nebros dangaus diskas bus dalis Stonehenge'o ekspozicijos apie bronzos amžių.

„Tai plačiai pravers (lankytojų) akis. Nebros dangaus diskas ir auksinis Saulės pakabukas – tai du ryškiausi eksponatai iš bronzos amžiaus Europoje“, – teigė parodos „The World Of Stonehenge“ kuratorius Neilas Wilkinas. Iš aukso pagamintas Saulės pakabukas rastas 2018 metais Šropšyre, Didžiojoje Britanijoje.

Nebros dangaus diskas buvo atrastas Vokietijoje. Scanpix/VidaPress nuotr.

„Abu eksponatai buvo pakankamai neseniai atrasti, o po žeme išbuvo daugiau nei tris tūkstančius metų. Ir mes labai džiaugiamės turėdami pagrindinius eksponatus Stonehenge parodoje Britų muziejuje. Nepaistant to, kad abu radiniai buvo aptikti toli nuo Stonehenge'o, mes juos naudosime nušviesti apie visą pasaulį, egzistavusį aplink bronzos amžiaus monumentą (Stonehenge) – Britanijoje, Airijoje ir visoje Europoje“, – teigė N. Wilkinas.

Mokslininkai iki šiol nėra išsiaiškinę tikslios Stonehenge'o funkcijos, tačiau yra žinoma, kad akmeninis monumentas dabartinėje Anglijoje yra pastatytas maždaug 2500 metų prieš Kristų ir yra susijęs su Saule.

Tuo tarpu Saulė ir saulėgrįžos, pažymėtos Nebros dangaus diske – tai įrodymas, kad Saulė buvo centrinė religinė figūra to meto Vidurio ir Šiaurės Europos gyventojams.

Kaip BBC teigė archeologė ir bronzos amžiaus ekspertė prof. Miranda Aldhouse-Green, simboliai ant Nebros dangaus disko yra dalis kompleksinio Europoje anuomet paplitusio tikėjimo sistemos, kai žmonės žiūrėjo į dangų, meldėsi jam ir jame matomiems kūnams bei reiškiniams – Saulei, Mėnuliui, žvaigždėms, saulėgrįžoms ir kt.

Nebros dangaus diskas buvo atrastas Vokietijoje. Scanpix/VidaPress nuotr.

„Kadangi Nebros dangaus diskas turi įvairius dangaus kūnų simbolius viename, tai pasako, kad to meto žmonės iš tiesų tuos reiškinius matė, suprato ir tikėjo. Jiems tai buvo tarsi šventasis raštas“, – teigė M. Aldhouse-Green.

Suabejojo autentiškumu

Toje pačioje vietoje, kur buvo aptiktas Nebros dangaus diskas, buvo rasti kardai, kirviai ir kiti įrankiai iš bronzos amžiaus.

Iš pradžių lobį atrado nelegalūs archeologai, ieškodami turtų metalo detektoriais, vėliau radinius perėmė pareigūnai.

Nors mokslininkų bendruomenė pripažino, kad Nebros dangaus diskas yra iš bronzos amžiaus, kai kurie skeptikai tikino, kad šis radinys – gerokai naujesnis.

Visai neseniai apie šio disko amžių užvirė diskusijos, kuomet pora archeologų publikavo mokslinį sraipsnį, kuriame teigiama, kad Nebros dangaus diskas yra mažiausiai 1000 metų naujesnis ir yra iš geležies amžiaus.

Tačiau Vokietijos muziejus atmetė tokius mokslininkų teiginius kaip „nenuoseklius ir nesuprantamus“.

Ekspozicija „The World Of Stonehenge“ Britų muziejuje veiks nuo 2022 vasario 17 iki liepos 17 dienos.

(41 žmogus įvertino)