Šį vakarą NASA paskelbė apie reikšmingą atradimą už Saulės sistemos ribų. Ne Saulės sistemoje esančios planetos, vadinamos egzoplanetomis, šiuo metu yra didžiausia viltis ieškant kitų gyvybės formų.
TRAPPIST
© NASA

Pranešimo metu paskelbta, kad yra atrastos 7 Žemės dydžio planetos, kurių 3 yra galimai tinkamoje gyventi zonoje.

Visos šios planetos skrieja aplink vieną žvaigždę, kuri yra nutolusi apie 40 šviesmečių nuo Žemės.

Tokio tipo atradimas už Saulės sistemos ribų yra retas, nes atrastosios planetos yra ne tik panašaus dydžio į Žemę, bet ir panašios temperatūros. Tai reiškia, kad juose potencialiai gali būti vandens, kuris yra būtinas gyvybei palaikyti.

„Naujiena yra gana nemaža“, - trečiadienio vakarą DELFI komentavo Vilniaus universiteto Teorinės fizikos ir astronomijos instituto jaunesnysis mokslo darbuotojas, astronomas Mindaugas Macijauskas.

Astronomas sutinka, kad tai dar nėra pranešimas, kad planetos yra gyvenamos, ko visi laukia, bet jau yra didelis žingsnis į priekį.

„Šiuo atveju yra įdomu tai, kad net 3 planetos iš 7 yra tinkamu atstumu nuo savo žvaigždės, vadinamojoje gyvybės zonoje, yra labai panašaus dydžio į mūsų Žemę ir galbūt juose egzistuoja vanduo, bet tai dar reikės patvirtinti. Tad atradimas yra gana didelis, žiūrint istoriškai, pats svarbiausias iki šiol“, - pabrėžė jis.

Atrastosios planetos yra arti viena kitos, tad jei žmonėms pavyktų ten nuskristi, stovint ant vienos planetos paviršiaus pavyktų ne tik matyti greta esančią planetą, bet ir įžvelgti jos geologinius bruožus ar net gretimų pasaulių debesis, kurie kartais galėtų atrodyti didesni nei Mėnulis Žemės danguje.

Įdomu ir tai, kad planetos gali nesisukti aplink savo ašį, o tai reiškia, kad viena jų pusė nuolat atsukta į žvaigždę, aplink kurią planeta skrieja, tad ten yra nuolatinė diena, o kitoje pusėje – naktis.

Be to, tai gali reikšti visiškai kitokį klimatą nei Žemėje, pavyzdžiui, stiprius vėjus, pučiančius iš šviesiosios planetos pusės į tamsiąją, taip pat ekstremalius temperatūros svyravimus.

Kol kas nėra patvirtina, kad šiose planetose yra vandens, tai bus nagrinėjama atliekant tolesnius tyrimus.

Mokslininkai pabrėžia, kad šio atradimo svarba ir išskirtinumu yra vienu metu atrasti 7 galimai gyvenami pasauliai.

„Tai yra pirmas kartas, kai mes radome tiek daug panašių planetų aplink tą pačią žvaigždę“, - komentavo studijos autorius, Belgijos Lježo universiteto astronomas Michaëlis Gillonas.

Septynios planetos skrieja aplink ultra vėsią mažąją žvaigždę pavadinimu TRAPPIST-1.

Įvertinus jų masę, manoma, kad tai – uolėtos planetos, o ne susiformavusios iš dujų, kaip, pavyzdžiui, Jupiteris.

Trys planetos yra galimai gyvenamoje zonoje, žinomos vardu TRAPPIST-1e, f ir g. Be to, jos galimai savo paviršiuje turi vandenynų.

Specialaus pranešimo metu paskelbta esminė informacija apie egzoplanetas, t.y. planetas skriejančias aplink kitas nei Saulė žvaigždes. Žinoma tai, kad planuojamos paskelbti įžvalgos bus paskelbtos prestižiniame žurnale „Nature“.

Egzoplanetos šiuo metu yra didžiausia mokslininkų viltis ieškant nežemiškos gyvybės formų Visatoje.

Skelbta, kad ne vienoje jų jau rasta įvairių gyvybės formų pėdsakų, kai kurios planetos jų turi panašumų su Žeme.

Įdomu tai, kad pastaruoju metu buvo rasta daug planetų arba panašių į Žemę, arba turinčių gyvybės formų pėdsakų.

Skelbiant NASA pranešimą dalyvavo tokie mokslininkai kaip NASA Mokslo misijos direktorato asocijuotas administratorius Thomas Zurbuchenas, Belgijos Lježo universiteto astronomas Michaelis Gillonas, NASA Spitzerio mokslo centro vadovas Seanas Carey, Kosminio teleskopo mokslo instituto Baltimore astronomė Nikole Lewis ir Masačiusetso technologijos instituto planetų mokslo ir fizikos profesorė Sara Seager.

Daugiau apie atradimą NASA paskelbė trečiadienį 1 val. popiet Niujorko laiku (20 val. Lietuvos laiku).

Dirba veikiančiame ugnikalnyje, iš kurio sklinda odą ėdantys nuodai: visa tai – dėl „velnio aukso“ (6)

Tiršti dūmai uždengia dangų virš Ijeno kalno, o ore tvyro sudegusių degtukų kvapas. Iš...

Proveržis vėžio gydymo srityje: nauja technologija net ir paslėptas vėžio ląsteles išduoda imuninei sistemai (29)

Imunoterapijos ateityje gali tapti efektyviausiu vėžio gydymo būdu. Paprastai tariant,...

NASA: pirmą kartą moterų astronaučių komanda išėjo į atvirą kosmosą (10)

Penktadienį prasidėjo pirmas moterų astronaučių išėjimas į atvirą kosmosą per visą...

Užfiksavo makabrišką puotą: nugaišęs banginis tapo pagrindiniu patiekalu vandenyno gelmių gyventojams (13)

Jūra nieko nešvaisto – kai negyvas banginis paskutinį kartą nugrimzta į vandenyno dugną,...

Stulbinantis mokslininkų atradimas: rotavirusinės infekcijos galimai sukelia diabetą

Rotavirusinės infekcijos vis dar yra pakankamai dažnos. Šiuolaikinė medicina gali su jomis...

DELFI reportažas iš gaisro iškankinto kaimo: primena Černobylį, nėra žmonių, žūsta gyvūnai papildyta 16:38 (273)

DELFI žurnalistai apsilankė Alytaus apylinkėse, kur šiuo metu vargsta nuo degančių padangų...

Kauno klinikose nukentėjusios paauglės mama: gydytojas prašė apie tai niekam nepranešti, siūlė kompensaciją (457)

Penktadienį vakare per Lietuvą nuskriejo žinia, kad paauglei iš Jonavos Kauno klinikose į...

Kainos svetur: kiek už duoną ar bananus teks sumokėti Emyratuose (124)

Jungtiniuose Arabų Emyratuose tikrai ne visur vienodos kainos – Abu Dabis ar Dubajus jau...

Sekmadienį yra didelė tikimybė pagerinti Lietuvos orų rekordą (10)

Šeštadienį mūsų laukia dar viena labai šilta ir graži diena. Naktį vietomis tvyrojęs rūkas...

Didžiosios Britanijos parlamentarai pritarė pasiūlymui 3 mėnesiams atidėti „Brexit“ Johnsonas delsti nenori. Papildyta 17:24 (88)

Šeštadienį Didžiosios Britanijos parlamento Bendruomenių Rūmų deputatai balsavo dėl pataisos,...

Garsus plastikos chirurgas apie moterų norus – „pripūstos“ krūtinės eina užmarštin

Vienas garsiausių Lietuvoje plastikos chirurgų, plastinės rekonstrukcinės chirurgijos gydytojas...

Persirengėliai Niujorko „Comic Con“: ar atpažinsite šiuos veikėjus?

Per pastaruosius porą dešimtmečių cosplay (persirengimas pop kultūros veikėjais) tapo...