Ar žinojote, kad jūsų galvoje yra mažyčių tunelių? Nieko tokio, nes niekas iki šiol to nežinojo! O būtent tokių tunelių viena medicinos mokslininkų komanda neseniai aptiko pelių ir žmonių smegenyse.
Mokslininkai smegenyse atrado slaptus tunelius

Šie mažyčiai tuneliai jungia kaukolėje esančius kaulų čiulpus su smegenų dangalu. Tyrimai rodo, kad šie tuneliai pažeidimo atveju veikiausiai yra tiesioginis kelias imuninėms ląstelėms patekti iš kaulų čiulpų į smegenis.

Anksčiau mokslininkai manė, kad imuninės sistemos ląstelės kraujotaka keliauja iš kitų kūno vietų, siekdamos padėti susidoroti su smegenų uždegimu po insulto, traumos ar smegenų disfunkcijos. Tačiau šis naujausias atradimas leidžia teigti, kad šios ląstelės iš tikrųjų turi trumpesnį kelią, rašoma sciencealert.com.

Mažyčius tunelius mokslininkų komanda aptiko nusprendusi išsiaiškinti, ar imuninės ląstelės į smegenis po insulto ar meningito atveju atkeliauja iš kaukolės ar iš blauzdikaulio.

Juos domino specifinės imuninės ląstelės neutrofilai – pirmosios reaguojančios imuninės sistemos ląstelės. Būtent jas organizmas siunčia į tą vietą, kurioje kyla koks nors uždegimas.

Mokslininkų komanda sukūrė specialią techniką, kaip paženklinti ląsteles fluorescenciniais membranų dažais. Ląstelės buvo apdorotos šiais dažais ir suleistos pelėms į kelias kaulų čiulpų vietas. Raudonai pažymėtos ląstelės buvo suleistos į kaukolę, o žaliai – į blauzdikaulį.

Vėliau mokslininkai sukėlė kelias ūmaus uždegimo situacijas, įskaitant insultą ir chemiškai sukeltą meningoencefalitą. Jie pastebėjo, kad insulto ar meningito atveju, kaukolė siuntė gerokai daugiau neutrofilų į smegenis nei blauzdikaulis. Tačiau tuomet kilo klausimas, kaip neutrofilai atkeliauja.

„Pradėjome labai atidžiai tyrinėti kaukolę, analizuoti ją iš įvairių kampų, mėgindami suprasti, kaip neutrofilai patenka į smegenis, – pasakojo Bostone veikiančios Masačūsetso bendrosios ligoninės ir Harvardo medicinos mokyklos mokslininkas Matthiasas Nahrendorfas. – Ir tuomet mes netikėtai atradome mažyčius tunelius, kurie tiesiogiai jungė čiulpus su išoriniu smegenų dangalu.“

Mikroskopinio tyrimo metu mokslininkai apžiūrėjo pelės kaukolės vidinį paviršių ir aptiko mikroskopinių kraujagyslinių tunelių, kurie tiesiogiai jungė kaukolės kaulų čiulpus su smegenų kietuoju dangalu.

Paprastai raudonieji kraujo kūneliai keliauja šiais kanalais iš vidinės kaukolės pusės iki kaulų čiulpų. Tačiau insulto atveju šie kanalai yra mobilizuojami gabenti neutrofilus priešinga kryptimi – iš kaulų čiulpų į smegenis.

Šiuo atveju kalbėta apie peles. Ieškodami tokių tunelių žmonių smegenyse, mokslininkai gavo po operacijos likusį žmogaus kaukolės fragmentą ir atliko detalią jo analizę. Jie taip pat aptiko tokių kanalų, kurių skersmuo yra penkis kartus didesnis už pelių. Jų rasta tiek vidiniuose, tiek ir išoriniuose kaulo sluoksniuose.

Tai yra nuostabus atradimas, nes uždegimas vaidina svarbų vaidmenį daugelyje smegenų sutrikimų, ir šis atradimas gali padėti mokslininkams geriau suprasti šiuos mechanizmus. Tai gali padėti daugiau sužinoti apie tokias ligas, kaip išsėtinė sklerozė, kai imuninė sistema puola smegenis.

Tačiau reikia atlikti dar nemažai mokslinių tyrimų, kad būtų nustatyta, kokio tipo ląstelės, be neutrofilų, dar naudojasi šiais mažyčiais tuneliais ir kokį vaidmenį jie vaidina žmogui sergant įvairioms ligomis.

(1 žmogus įvertino)