Pamirškite kurą srebiančius reaktyvinius lėktuvus. Jau nedaug trūksta iki orlaivių, galinčių kilti nuo žemės iki kosmoso paribio ir naudojančio vien orą ir elektrą.
© Reuters / Scanpix

Tradiciniuose lėktuvų varikliuose trauka kuriama, padegant suspausto oro ir degalų mišinį. Degantis mišinys sparčiai plečiasi, veržiasi per variklio galą ir variklį, kartu ir lėktuvą, pirmyn.

Plazmos reaktyviniuose varikliuose vietoje kuro naudojama elektros energija, kurianti elektromagnetinius laukus. Jie suspaudžia ir jonizuoja dujas, pavyzdžiui orą ar argoną, paversdami jas plazma – karšta tankia jonizuota materijos būsena, panašia į esančią termobranduoliniuose reaktoriuose ar žvaigždėse.

Plazminiai varikliai pastarąjį dešimtmetį buvo užstrigę laboratorijose. O jų tyrimai didžiąja dalimi apsiribojo jau iškeltų į kosmosą palydovų varymo idėjomis.

Berkantas Gökselis iš Berlyno technikos universiteto su komanda dabar nori pritaikyti plazmos variklius lėktuvams.

„Norime sukurti sistemą, galinčią veikti didesniame nei 30 kilometrų aukštyje, kur įprasti lėktuvai pakilti negali“, - sako jis.

Ja netgi būtų galima gabenti keleivius iki kosmoso pakraščio ir aukščiau.

Tam reikėjo sukurti orą naudojantį plazminį reaktyvinį variklį, kurį būtų galima naudoti tiek pakilimui nuo žemė, tiek ir skrydžiams dideliame aukštyje.

Plazminiai reaktyviniai varikliai paprastai kuriami veikimui vakuume ar mažame slėgyje, koks būna aukštai atmosferoje, kur jiems reikia gabentis dujų atsargas.

Bet B. Gökselio komanda dabar išbandė tokį variklį, kuris gali veikti vienos atmosferos oro slėgyje (Journal of Physics Conference Series).

„Mes pirmieji sukūrėme greitus ir galingus plazmos srautus žemės lygyje. - sako Gökselis. - Šios plazmos srovės gali pasiekti 20 km/s greitį.“

Komanda naudojo nanosekundžių trukmės elektros išlydžių sistemą, įžiebiančią stūmos mišinį. Panaši technologija naudojama pulsiniuose detonaciniuose vidaus degimo varikliuose, kurie efektyvesni už standartinį kurą naudojančius variklius.

Tai buvo pirmas kartas, kai kas nors pulsinę detonaciją pritaikė plazmos varytuvams. Jasonui Cassibry'ui iš Alabamos universiteto Huntsville'yje variklis paliko įspūdį.

„Jis galėtų smarkiai padidinti bet kurio lėktuvo nuskrendamą nuotolį ir sumažinti veikimo kaštus,“ pažymi jis.

Bet kol technologija galės varyti tikrą lėktuvą, dar reiks įveikti daug kliūčių. Iš pradžių, komanda išbandė 80 milimetrų ilgio minivarytuvą, o naudojimui komercinių oro linijų lėktuvuose jų reikėtų 10 000, tad dabartinis dizainas tokio dydžio orlaiviams pernelyg sudėtingas.

B. Gökselio komanda kol kas akis kreipia į mažesnius lėktuvus ir orlaivius. 100 – 1000 varytuvų pakaktų mažam lėktuvėliui, o tai, komandos manymu, įgyvendinama.

Tačiau didžiausias apribojimas yra lengvų baterijų nebuvimas. Plazmos kūrimui ir palaikymui reikia labai daug elektros.

„Varytuvų masyvui reikėtų nedidelės elektrinės pagaminamos energijos, o dabarties technologijomis sumontuoti ją orlaivyje nėra įmanoma“, - sako Danas Levas iš Techniono – Izraelio technologijos instituto.

Energijos tiekimas yra ir didesnių varytuvų kūrimo barjeras. Naudojant didesnius varytuvus, mažiau reikėtų montuoti lėktuve, bet kiekvienam jų reikėtų daugiau galios.

B. Gökselis savo sistemų maitinimui tikisi proveržio kompaktiškų termobranduolinių reaktorių srityje. Kita galimybė galėtų būti fotovoltiniai skydeliai arba energijos tiekimas varikliams bevieliu būdu, sako jis.

O kol kas jis planuoja hibridinius lėktuvus, kuriuose kartu su pulsiniu detonaciniu vidaus degimo varikliu ar raketomis veikiantis jo plazminis variklis padėtų taupyti kurą.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vasario pradžioje santykinai arti Žemės praskries asteroidas (14)

JAV kosmoso agentūros (NASA) duomenimis, vasario pradžioje santykinai arti Žemės praskries...

Ultragarso tyrimai Lietuvoje – ties mokslinės fantastikos riba balansuojantys sprendimai

„Turint tokią profesiją darbą susirasti ypatingai lengva“, – sako KTU Ultragarso mokslo...

Kinai skris į nematomą Mėnulio pusę ir gabens neįprastą krovinį (12)

Kinijos kosmoso agentūra pranešė, kad „Chang'e 4“ Mėnulio misija vykdoma pagal planą ir šių...

Mokslininkams pavyko iššifruoti dalį Negyvosios jūros rankraščių (18)

Izraelio mokslininkai sudėjo ir iššifravo vieną iš dviejų dar neperskaitytų Negyvosios jūros...

Naujas tyrimas rodo, kad „juodąją mirtį“ sukėlė žmonių blusos ir utėlės (17)

Oslo universteto tyrėjai aptiko įrodymų, kad per kelis amžius (IV–XIX) milijonus žmonių...

Top naujienos

Nušalusias kojas pastebėjo tik pavasarį: galūnės amputavosi pačios kokia odos spalva - pavojingiausia (27)

Šiemet į kai kurias Lietuvos gydymo įstaigas žmonės dėl nušalusių kūno dalių nesikreipė –...

Rusijos priglaustas perversmo Lietuvoje veikėjas nerimsta: žada sukilimą ir teismą Grybauskaitei (605)

Sausio 13-ąją savi šaudė į savus. Tankai žmonių netraiškė, tai tebuvo provokacija, kurią...

Kinijoje pramogavusi mergina atsidūrė tragikomiškoje situacijoje: galiu būti pirma lietuvė, kuriai taip nutiko (166)

Lietuvė Ieva Koncevičiūtė patyrė neeilinį nuotykį Kinijos regione Makao - tragikomiška...

Šeškų pavadavęs LaVaras nesusimovė: mače be gynybos „Vytautas“ pranoko „Dzūkiją“ (121)

Ketvirtas „Big Baller Brand Challenge“ draugiškų rungtynių ciklo mačas Virginijui Šeškui...

Antrąkart įkliuvo Aurimas Didžbalis: šįkart teigiamas dopingo testas – pasaulio čempionato metu (299)

Tarptautinė Sunkiosios atletikos federacija pranešė, kad praėjusių metų pasaulio vicečempionas...

Nuolatiniai teismai atlyginti žalą dėl duobėtų kelių padiktavo sprendimą (25)

Panevėžio miesto savivaldybė patvirtino tvarką, pagal kurią gyventojams, juridiniams asmenims...

Įvertino situaciją Jasaičių šeimoje: problema gali būti kur kas didesnė (154)

Savaitgalį šalyje nuvilnijo Jasaičių šeimos drama. Nors Lygių galimybių plėtros centro...

Po skandalo Vokietijoje dėl chemikalų iš alaus – Lietuvos ūkininkų sprendimas (137)

Lietuvos ūkininkų sąjungai (LŪS) priklausantys grūdininkai po ilgų diskusijų sutiko prieš...

Nesaugūs maisto produktai, kurie vos nepasiekė Lietuvos parduotuvių lentynų (7)

Pernai Lietuvoje uždrausta prekiauti daugiau kaip 1 900 t nesaugių ar nekokybiškų maisto...

Vos 5 minučių darbas prieš miegą gali labai pagerinti jo kokybę (5)

Beiloro universiteto mokslininkai atskleidė, kad vos 5 minutes trunkantis darbas prieš miegą gali...