aA
Pagaminti kažką naudingo iš atliekų, kurios priešingu atveju būtų išmestos, yra tiesiog idealus scenarijus kalbant apie tvarų atliekų perdirbimą. Kokia yra viena vieta, kur galima padėti senas padangas? Ogi ant kelio – tiesiogine šio žodžio prasme.
Nelygus kelias
Nelygus kelias
© Shutterstock

Naudojant senas padangas ir po statybos likusias betono atliekas galima pagaminti naują medžiagą, kuri gali atlaikyti mašinų eismo sukuriamą spaudimą, rašo sciencealert.com. Be to, ši medžiaga yra gerokai lankstesnė už standartines kelių tiesimui naudojamas medžiagas, todėl būtų mažesnė tikimybė, kad keliai skylinės.

Perdirbto betono užpildo ir susmulkinus senas padangas gautų granulių mišinys yra tinkama medžiaga pagrindo sluoksniui, ant kurio yra dedamas asfaltas. Toks betono užpildas jau yra naudojamas šiam tikslui, tačiau jį sumaišius su susmulkintų padangų granulėmis, pagrindas tampa dar tvirtesnis.

Deformuotas kelias Vilnius-Utena
Deformuotas kelias Vilnius-Utena
© DELFI skaitytojo nuotr.

„Tradicinis kelių pagrindas yra formuojamas iš netvarių pirminių medžiagų – karjeruose iškasto žvyro ir natūralaus smėlio, – sakė Australijoje veikiančio RMIT universiteto civilinės inžinerijos specialistas Mohammadas Saberianas Boroujeni. – Mūsų sudėtinė medžiaga yra 100 proc. perdirbta alternatyva, kuri suteikia naują būdą iš naujo panaudoti padangas ir statybines atliekas ir tuo pačiu atitikti pagrindinius kriterijus dėl dangos lankstumo, tvirtumo ir deformacijos.“

Specialiomis mašinomis, simuliuojančiomis transporto priemonių srautą, buvo išbandytas dešimties skirtingų perdirbto betono užpildo, rūpaus malimo padangų granulių ir smulkaus malimo padangų granulių mišiniai. Galiausiai mokslininkai nustatė, kad sumaišius 0,5 proc. smulkaus malimo granulių su 99,5 proc. perdirbto betono užpildo gaunamas geriausias variantas, kuomet užtikrinamas būtinas tvirtumas ir abiejų medžiagų surištumas. Jeigu gumos pridedama per daug, iš karto nukenčia medžiagos tvirtumas.

Inžinieriai atrado būdą tiesti atsparesnius kelius naudojant senas padangas ir perdirbtą betoną
Inžinieriai atrado būdą tiesti atsparesnius kelius naudojant senas padangas ir perdirbtą betoną
© Saberian et al., Construction and Building Materials, 2020

Šio tyrimo autoriai skaičiuoja, kad visame pasaulyje kiekvienais metais išmetama 1 mlrd. padangų, o statybinės, renovavimo ir griovimo atliekos sudaro pusę visų pasaulio atliekų.

„Kadangi siekiame žiedinės ekonomikos, kuri padėtų mažinti atliekų kiekį ir palaikyti nuolatinį išteklių naudojimą, mūsų perdirbtas mišinys yra tinkamas pasirinkimas tiesiant geresnius kelius ir saugant aplinką“, – sakė M. S. Boroujeni.

Šio tyrimo išvados paskelbtos leidinyje „Construction and Building Materials“.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(31 žmogus įvertino)
3.4516

Prie Olando Kepurės – intriguojantis radinys: spėja, kad jam keli tūkstančiai metų (10)

Pajūrio regioninis parkas pasidalijo įspūdingu radiniu – prie Olando Kepurės rastas, manoma,...

Mokslininkai perspėja: elektroninių cigarečių debesys nėra tik „garai“ (14)

Elektroninių cigarečių išskiriami „debesys“ nėra jau tokie nekenksmingi, todėl jų vadinimas...

Žvilgsnis į vakcinos nuo COVID-19 kūrimo virtuvę: atrenkami išskirtinės sveikatos savanoriai (56)

Mokslų daktarė Lidia Oostvogels prisipažįsta jaučianti didžiulį spaudimą. Nors kuriant...

Vyrai gerokai ilgiau užtrunka tualete nei moterys: tai visai nesusiję su anatomija (33)

Jeigu kada nors svarstėte, kodėl vyrams kartais prireikia tualete užtrukti ilgiau, veikiausiai...

„Titaniko“ tragedijos liudininkai užsiminė apie keistus tos nakties įvykius: turi naują teoriją (93)

„Tąnakt Šiaurės pašvaistė buvo labai ryški“, – prisiminė įvykio liudininkai.

Top naujienos

Dešimtmečių senumo kariniame ginče vėl liejasi kraujas – artimiausios savaitės bus lemtingos (106)

Viena seniausių pasaulio konfliktų, Kalnų Karabache vėl įsiplieskęs kruvinas teritorinis ginčas...

„Puota maro metu“: per karantiną ministerijų valdininkų atlyginimai kilo tūkstančiais (279)

Kol šimtai tūkstančių dirbančiųjų šalyje per 3 karantino mėnesius buvo išleisti į prastovas...

Koronavirusas Lietuvoje: židiniuose fiksuota mažiau nei pusė atvejų, sudėtinga situacija Šiaulių ir Radviliškio ligoninėse per parą - 105 koronaviruso atvejai ir 1 mirtis (170)

Praėjusią parą Lietuvoje patvirtinti 105 nauji koronaviruso atvejai ir 1 mirtis. Tai LRT radijui...

Baltarusijos programišiai įsilaužė į valstybinę televiziją: mes parodysime tiesą (86)

Vakarinė Baltarusijos valstybinių televizijos kanalų „Belarus 1“ ir ONT transliacija internete...

Kęstutis Girnius. Kokia valdančioji koalicija būtų Nausėdai parankiausia? (56)

Prezidentas Gitanas Nausėda yra nedviprasmiškai pareiškęs, kad jis aktyviai dalyvaus naujos...

Vitas Vasiliauskas: skolos lygis bus didžiausias Lietuvos istorijoje papildyta (350)

Naujausi rodikliai patvirtina, kad pagrindiniai ekonomikos sektoriai – pramonė, prekyba, eksportas...

Veryga dėl antrosios bangos turi pakenčiamą ir daug prastesnį ligos plitimo scenarijus rekordų bus ir daugiau, apribojimai gali laukti maitinimo įstaigų (330)

Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga pirmadienio rytą interviu Delfi sakė bijantis...

Edita Rouge | D+ nariams

Už patyčias mokykloje yra atsakinga šeima. Mokytojo vaidmuo čia antraeilis

Patyčių mokyklose problema yra sprendžiama, tačiau neišspręsta. Šeimos, kurių vaikai mokykloje...

|Maža didelių žinių kaina