Dabar centrinėje Australijos dalyje plytinčios dykros nėra patrauklios daugeliui gyvybės formų, bet kitados šios vietos tiesiog knibždėjo nuo gyvūnų. Ir pats kraštovaizdis, žinia, gerokai skyrėsi nuo dabartinio. Ten, kur šiandieną vien tik dykuma su kur ne kur užmatomais krūmokšniais bei žolynais, seniau žaliavo tankus miškas, kuriame tarpo įvairiausi gyviai.
Paleontologai aptiko apie Australijos vietovėse klestėjusias gyvybės formas bylojančių ženklų. Michael Frese nuotr.
© Scanpix

Vykdydami kasinėjimus vienoje iš šiuo metu vangiai žaliuojančių pievų, esančių per Naująjį Pietų Velsą išsidriekusio Centrinio plokščiakalnio teritorijoje, paleontologai aptiko apie kitados šiose vietovėse klestėjusias gyvybės formas bylojančių ženklų, rašoma portale „ScienceAlert“.

„Rastos fosilijos įrodo, kad kitados dabartinio Centrinio plokščiakalnio Naujajame Pietų Velse vietoje žaliavo pakankamai vešlus atogrąžų girią primenantis miškas, kuriame gausiai veisėsi kuo įvairiausi gyviai“, – konstatavo paleontologas Matthew McCurry iš Australijos muziejaus tyrimų instituto
„Daugelis randamų fosilijų egzempliorių mokslininkams pateikė savotišką staigmeną.

Tarp gyvių, kuriuos pavyko identifikuoti, yra šukavorių, gigantiškų cikadų, vapsvų ir įvairių žuvų. Iki šiol buvo sunku pasakyti, kaip galėjo atrodyti senų senovėje gyvavusios ekosistemos, bet šiuo metu randamos fosilijos yra taip puikiai išsilaikiusios, kad net menkiausi organizmai, kaip antai vabzdžiai, tampa gana gerai įsivaizduojami“, – nurodė mokslininkas.

© Scanpix

Vietoje, kurios pavadinimas – McGraths lyguma, rastas fosilijas dėl jų išskirtinumo tenka priskirti Lagerstätte kategorijai. Šio tipo fosilijos – tai taip suakmenėjusios organizmų liekanos, kad pagal jas galima spręsti net apie minkštuosius konkrečių gyvūnų audinius. McGraths lygumoje kadaise karaliavę gyviai taip aiškiai atsispaudę ant uolienų, kad kai kuriais atvejais pavyksta identifikuoti net ląstelinę jų struktūrą.

Dar labiau stebina tai, kad organizmų atspaudai aptikti tokiose uolienose, kuriose paprastai jų nepasitaiko, – ant geležies rūdos mineralo getito.

© Scanpix

„Manome, kad neįprastai gerą atvaizdų kokybę nulėmė organizmų virtimo fosilijomis procesas, – sako M. McCurry. – Sprendžiant iš atliktos analizės rezultatų, fosilijos galėjo susiformuoti, kai į upę pradėjo tekėti geležies prisodrintas gruntinis vanduo. Būtent geležingų mineralų nuosėdos tarsi aptraukė vandenyje gyvenusius arba į jį įkritusius organizmus.“

Naujausių fosilijų rinkinys ganėtinai primena dabartiniuose Australijos miškuose nusistovėjusias ekosistemas, vis dėlto kai kurios detalės, aišku, skiriasi.

Tiriant fosilijomis virtusias plunksną ir žuvies bei musės akis, pavyko nustatyti tam tikrą kiekį išsilaikiusių melanosomų – tam tikrų tarpląstelinių struktūrų, suteikiančių audiniams atitinkamą pigmentaciją.

Nors pačios melanosomos jokio pigmento neturi, lyginant jų struktūrą su dabartinių gyvūnų organizme esančiomis melanosomomis gali pavykti nustatyti, kokios spalvos buvo būdingos kitados McGraths lygumą okupavusiems gyviams.

„Fosilijos teikia įrodymų ir apie rūšių sąveiką“, – sako mikrobiologas Michaelas Frese‘as iš Kanberos universiteto.

„Pavyzdžiui, išanalizavus žuvies skrandžio turinį gali pavykti išsiaiškinti, kuo mito konkrečios rūšies žuvys, o turimi ant vabzdžių kūnų nusėdusių žiedadulkių pavyzdžiai gali padėti nustatyti, kokiems augalams pirmenybę teikė įvairių rūšių vabzdžiai“, – aiškina M. Frese‘as.

© Scanpix

Nevalia pamiršti, kad fosilijas kartais galima laikyti užuominomis apie tai, kas mūsų laukia ateity.
Spendžiant iš žiedadulkių analizės rezultatų, McGraths lygumoje plytėjusį mišką nukonkuravo sausringam klimatui būdinga augmenija. Ši išvada nėra netikėta, mat mioceno epochoje oro temperatūra visame pasaulyje pradėjo kilti. Būtent tuo laikotarpiu ir įvyko Australijos žemyno transformacija: kitados drėgnas kontinentas tolydžio išsausėjo.

Kadangi pasaulio temperatūros vidurkis kyla ir dabar, atsižvelgiant į McGraths lygumoje aptiktą ekosistemą galima spėti, kaip po daugybės metų pasikeis dabartiniai Australijos miškai.
„McGraths lygumoje rastos augalų fosilijos atveria langą į šiltesnio pasaulio, kuriame veikiausiai teks gyventi, vegetaciją ir ekosistemas“, – teigia botanikas Davidas Cantrillas, dirbantis Australijos Karališkuose botanikos soduose.

„Tenka pripažinti, kad išsilaikiusios augalų fosilijos yra unikalios nuorodos į tą Australijos istorijos laikotarpį, apie kurį analizuojant fosilijas surinkta informacija yra gana skurdi“, – paminėjo jis.

Šaltinis: https://www.science.org/doi/10.1126/

Žemės orbitos link atskrieja didžiausiais šiais metais asteroidas: beveik 2 km kosminis luitas praskros dangų jau penktadienį

Milžiniškas asteroidas – iki 1755 metrų skersmens, jau šį penktadienį kirs Žemės orbitą,...

Žemę pasiekė pribloškiantys Saulės vaizdai, užfiksuoti kosminio zondo: astronomai nesikuklina – iki šiol nieko panašaus nebuvo stebėję

Žemę pasiekė įspūdingi Saulės vaizdai, kuriuos užfiksavo Europos kosmoso agentūros kosminis...

Mokslininkai skelbia stulbinantį atradimą apie žmogaus DNR: aptiko dažnesnes mutacijas patvirtinančius procesus

Heidelbergo EMBL padalinyje dirbantys mokslininkai išsiaiškino, kad žmogaus genomo pokyčių...

Astronomų pastebėtas mįslingas žiedas gali būti tarpgalaktinės kilmės objektas

Vakarų Sidnėjaus universiteto mokslininkai kartu su tarptautine ekspertų komanda netoli kaimyninės...

Mokslininkų išvados: katės išmoksta ne tik savo vardus

Kalba – žmogaus raktas į pasaulio pažinimą, tačiau į tariamus žodžius gali įsiklausyti ir...

VRM darbuotojai skundžiasi psichologiniu smurtu ir žeminimu, o vadovybė atkerta: reiklumas nėra mobingas (14)

Vidaus reikalų ministerijos ( VRM ) darbuotojai skundžiasi esantys skriaudžiami. Anot jų, dvi...

Būsto nuomą šeimininkai kelia šimtais eurų: gyventojai priversti kraustytis, bet rinktis nėra iš ko (5)

Šalies rinkoje sparčiai tirpsta nuomojamų būstų pasiūla. Vilniečiai ne tik, kad nebeturi iš ko...

Kiek gali atsisakinėti darbo pasiūlymų, kad neprarastum bedarbio statuso: naujovės palies tūkstančius

Užimtumo tarnyba nuo šiol su bedarbiais dirbs kitaip. Tam ją įpareigojo Seimas, pasakoja LNK...

Ernestas Naprys

Kompanija, kurios dydis prilygsta valstybei, plečiasi Vilniuje: jei manote, kad Baltijos šalys pigios, tai nėra tiesa

700 tūkstančių darbuotojų visame pasaulyje turinti kompanija „ Accenture “ jau lyginama su...

Karas Ukrainoje. „Bando išnaikinti viską, kas gyva“: Rusija imasi vieno vertingiausių miestų Luhansko regione Zelenskis: Rusija vykdo prieš Ukrainą totalinį karą

Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis naktį į antradienį pareiškė, kad Rusija vykdo...

Ši nemaloni liga vargina tiek jaunas, tiek brandaus amžiaus moteris: išvardijo simptomus, kurie neleis suklysti

Nors įprasta manyti, kad venų varikozė pasireiškia jau brandžiame amžiuje, ši liga gali...

Koronaviruso statistika ir vėl ženkliai šoktelėjo: 242 nauji užsikrėtimo atvejai, mirė du žmonės

Praėjusią parą Lietuvoje nustatyta 242 nauji COVID-19 užsikrėtimo atvejai.

Verslas PliusEugenija Grižibauskienė