„Pirmą kartą žemės uolose radome įrodymų apie nežemiškos kilmės anglį“, – teigė astrobiologas Francesas Westallas iš Molekulinės biofizikos centro Prancūzijoje.

Meteoritai krenta į Žemę jau milijardus metų, jie stipriai paveikė mūsų planetos paviršiaus formavimąsi. Savaime suprantama, kyla klausimas, kas buvo šie kosmoso akmenys, prieš pasiekdami Žemę.

Galima daugybė atsakymų į šį klausimą. Daugelio mokslininkų nuomone, kai kurios gyvybės formos mūsų planetoje galėjo pasiekti Žemę kosminių molekulių pavidalu. Šią teoriją dar svariau pagrindžia naujas radinys Pietų Afrikoje.

Vulkaninės kilmės Makhonjwa regiono dalyje, vadinamoje Josefsdal Chert, F. Westallas su savo tyrėjų grupe atrado 2 mm storio uolienų sluoksnį, pasižymintį dviem anomaliniais požymiais.

Pasitelkę paramagnetinio rezonanso spektroskopiją (EPR) mokslininkai pastebėjo 3,3 mlrd. metų senumo uolienose dviejų tipų netirpių organinių medžiagų. Abi šios organinės medžiagos yra nežemiškos kilmės, be to, jos – seniausios iš iki šiol aptiktų nežemiškos kilmės organinių medžiagų.

Vienas EPR signalas mokslininkams buvo panašus į tai, ką jie anksčiau matė anglies chrondrituose – senoviniuose meteorituose, kurių sudėtyje buvo organinių junginių.

Kita anomalija – nikelio, chromo ir geležies nanodalelės, kurių įprastai nėra aptinkama Žemės uolienose. Tai patvirtino tyrėjų argumentą, kad plono uolienų sluoksnio dalys atkeliavo iš labai toli, netgi iš už mūsų planetos ribų.

„Nikelio turintys chromo špineliai, dar vadinami kosminiais špineliais, susidaro tada, kai kosminiai objektai patenka į Žemės atmosferą“, – aiškino vienas iš tyrimo dalyvių, chemijos inžinierius Didier Gourier iš PSL tyrimų universiteto Prancūzijoje.

Mokslininkai dar negali paaiškinti, kaip šios skirtingais EPR signalais užfiksuotos anomalijos gali egzistuoti Josefsdal Chert vietoje tuo pačiu laiku.

„Sunku įsivaizduoti, koks vienas įtakos turėjęs įvykis galėjo nulemti tai, kad abi organinės medžiagos ir špinelių dalelės išliko tokiame ploname nuosėdų sluoksnyje, – rašoma tyrime. – Viena vertus, hidrintos organinės medžiagos išlieka tik tokiu atveju, jei krentant medžiagos temperatūra neviršija kelių šimtų laipsnių. Kita vertus, kosminiai špineliai susiformuoja, kai į Žemę krentantis objektas pasiekia savo lydymosi temperatūrą.“

Mokslininkai pateikė hipotezę, kad krentant mikrometeoritų dulkės galėjo susimaišyti atmosferoje su vulkaninių pelenų debesimis, o medžiagai lėtai nusileidus ant Žemės paviršiaus, nežemiškos anglies dalelės išliko kartu su kosminiais špineliais ir išbuvo milijardus metų.

„Organinė medžiaga iš anglies turinčių meteoritų veikiausiai krito žemyn gana gausiai“, – sakė F. Westallas.

Mokslininkai teigia – kol kas tai tėra hipotezė. Nei jei viskas klostėsi pagal tokį scenarijų, nežinome, kokios formos ši nežemiška organinė medžiaga buvo anksčiau, nežinome, ar jos patekimas į Žemę kaip nors susijęs su dabartinėmis gyvybės formomis.

Ir vis tik tai reikšmingas mokslinis atradimas, skatinantis tyrinėti giliau.