Nuo privačių pamokų sostinėje iki didžiulės iniciatyvos visoje Lietuvoje keisti vaikų ir technologijų santykį. To pasiekė entuziastinga moteris, kurios projektas tęsiasi jau daugiau nei trejus metus. O šiemet ji nominuota į „Metų moteris technologijų srityje 2018“ apdovanojimą, kurių įteikimo ceremonija vyks birželio mėnesį „Login 2019konferencijos metu.

„Manau, kad visų pasaulio šalių viena pagrindinių problemų yra ta, kad švietimo sistema neatliepia XXI a. realybės, pokyčio masto ir greičio, kurį diktuoja technologijos. Valstybinės švietimo sistemos dar nėra pajėgios taip greitai ir lanksčiai keistis. Sakyčiau, kad švietimas turėtų būti mūsų visų bendras reikalas. Tai mūsų iniciatyva ir buvo kaip pavyzdžio parodymas, kad verslas turėtų atiduoti visuomenei grąžą, o kartu padėtų švietimo sistemai žengti į XXI a.“, – kodėl gimė kūrybinių technologijų akademijos idėja, pasakojo veikli moteris.

Švietimo sistema nutolusi nuo vaikų realybės

M. Katkutė-Gelžinė pabrėžė, kad kalbant apie technologijas reikia atskirti, kas yra technologijų vartojimas, o kas – technologinė kūryba.

„Technologijų vartojimas yra tikrai opus klausimas ir tik dabar atsiranda mokslinių tyrimų, kurie siūlo rekomendacijas tėvams, mokytojams apie vartojimą, laiką, intensyvumą. Tačiau technologinė kūryba yra visai kitoks darbas: tai bandymas perdaryti, kurti iš naujo. Mes vaikus raginame susitikti nepatogiose socialinėse situacijose, dirbti gyvose grupėse, kur susijungiama technologinei kūrybai“, – kaip technologijos gali skatinti socializaciją, aiškino pašnekovė.

Monika Katkutė-Gelžinė

Tai ir puikus kelias susipažinti su tikru gyvenimu: tai nėra vien patogus žaidimas, nes mokantis ir kuriant tenka nuolatos klysti, daug kartų bandyti, kol pagaliau pavyksta.

„Todėl technologinėje kūryboje yra visi geriausi šiuolaikinio mokymosi elementai. Pagrindinė varomoji jėga čia – smalsumas, kurį dažnai vaikai pameta jau anksti mokykloje, nes švietimo sistema labai nutolsta nuo realybės, kurioje vaikai gyvena, ir technologijų, kurias vaikai nuolatos naudoja. Mums ir svarbiausia, kad vaikai kuo anksčiau paragautų technologinės kūrybos ir matytų technologijas kaip įrankius, o ne kaip dar vieną medijos šaltinį“, – įžvelgė pašnekovė.

Akademijos įkūrėja nusprendė, kad vien 7-12 metų vaikais, su kuriais dirbama, neužtenka apsiriboti. Per ateinančius metus planuojama apmokyti 1 tūkst. pradinių klasių mokytojų visoje Lietuvoje.

Leisti spręsti vaikams

Ar M. Katkutė–Gelžinė pastebi, kada mokykloje dingsta vaikų smalsumas, apie kurį ji užsiminė?

„Drąsiai pasakyti negalėčiau, bet žinau, kad Lietuvoje turime duobę 5–6 klasėse. Tai vadinasi, kad vaikus pametame pradinėje mokykloje. Ir atėję iš pradinių klasių jie jau yra pametę vidinį žmogišką mokymosi džiaugsmą, – tęsė ji. – Nežinau, kas tai lemia, bet ypač pasijaučia 5 klasėje, kai prasideda nauji horizontai. Tuo metu vaikams smalsumas labai praverstų“.

Pasak pašnekovės, čia negalima nustumti į šalį ir mokytojų vaidmens. M. Katkutė-Gelžinė tiki, kad mokytojas privalo galvoti apie erdvės vaikams suteikimą: leisti jiems spręsti, ko mokytis, kaip mokytis.

„Taip pat reikėtų labiau įtraukti vaikus į mokymosi procesą ir, žinoma, mokytojas turi suprasti, kad kiekvienas vaikas mokosi savai. Mokytojas negali matyti visų vaikų vienodai, o turėtų atrasti kiekvieno vaiko asmeninį mokymosi būdą“, – patarė kūrybinių technologijų akademijos įkūrėja.

Pašnekovė taip pat pasiūlė į asmeninį mokymosi procesą įtraukti vaiko pomėgius, o ir technologinis raštingumas mokymosi eigoje nepakeičiamas.

Monika Katkutė-Gelžinė

„Sakyčiau, kad mokytojams reikia patiems mokytis naujų dalykų: kaip veikia XXI a., kaip kuriami nauji produktai, kaip daugiau kūrybos sukurti klasėse“, – vardijo ji.

Technologijos neturėtų tapti konfliktų šaltinių

Kalbant apie vaikų švietimą, be mokinių ir mokytojų yra dar viena svarbi švietimo sistemos dalis – tai tėvai.

M. Katkutė-Gelžinė patarė tėvams siekti, kad technologijos netaptų konflikto šaltiniu su vaikais. Geriau atrasti bendrų veiklų, naujų mokymosi būdų.

„Tėvai turi suprasti, kad vaikai neturi nostalgijos kitokiai vaikystei. Jie gyvena kitokiame pasaulyje ir tai reikia gerbti. Juk ir tėvai gali būti gidais plačiame technologijų pasaulyje, vietoj to, kad vengtų ar pyktų dėl prie ekranų praleisto laiko“, – teigė ji.

Monika Katkutė-Gelžinė

Žinoma, su vaikais apie per didelio vartojimo žalą kalbėti reikėtų, tačiau tiek tėvai, tiek mokytojai galėtų atrasti būdų, kaip į vaiko kasdienybę įtraukti technologinę kūrybą, o ne tik palikti juos vienus žaisti su jomis.

„Mano nuomone, jei tėvai neįsitrauks į technologinę kūrybą ar vaikų santykius su technologijomis, tuomet vaikams liks remtis į vaikus. O tuomet nelieka moralinio, vertybinio stuburo, o tėvai ir mokytojai vis labiau nesupranta, kas vyksta. Savo ruožtu vaikai galvoja, kad vyresnieji jų nesupranta ir taip tik didėja atskirtis tarp kartų“, – savo pastebėjimais dalijosi akademijos įkūrėja.

Monika Katkutė-Gelžinė

Be to, nereikėtų pamiršti, kad iš vaikų galima taip pat mokytis. M. Katkutė-Gelžinė teigė, kad su vaikais dirbantys akademijos kuratoriai pripažįsta, kad laikas su vaikais jiems duoda itin daug.

„Bet kuris žmogus, kuris moko, žino, kad mokydamas gauna daugiau nei pats duoda. Akademijoje visada vyksta abipusis mokymasis: vaikai pažindina mentorius su savo aktualijomis, žaidimais, muzika, mada, žaislais. Sužinome apie jų jautrumą, pagavumą pasauliui. Visada, kai padirbu su vaikais, ateina ramybė, kad viskas su jais bus gerai. Tiesiog reikia su jais dirbti ir jais pasitikėti“, – tvirtino pašnekovė.

M. Katkutė-Gelžinė pretenduoja į „Metų moteris technologijų srityje 2018“ apdovanojimą birželio mėnesį vyksiančio festivalio „Login“ interneto apdovanojimuose.

Iš viso interneto apdovanojimų nominacijų sąraše – 26 kategorijos, kurios sudaro 7 pagrindines: „Tinklalapiai“, „Mobiliosios aplikacijos“, „Vaizdo įrašai“, „Interneto reklama ir marketingas“, „Socialinių medijų erdvė“, „Žaidimų kultūra“ ir „Metų geriausieji“ kategorijas. Pastarojoje bus renkamas „Metų startuolis“, „Metų inovacija“, „Metų podcast’ų kūrėjas“, „Metų tech renginys“, „Metų Women in Tech“ ir „Gyvenimo pasiekimas tech srityje“.
Birželio 6–7 dienomis vyksiantis technologijų ir inovacijų festivalis LOGIN 2019 šiais metais sugrįžta į „Litexpo“ erdves. Daugiau informacijos: www.login.lt

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (8)