Vis dažniau pažintį su būsimu pašnekovu pradedame internete „googlindami“ jo pavardę ar apžiūrėdami socialinės medijos profilį. Ne tik pačios organizacijos, bet ir asmeninė vadovų bei darbuotojų reputacija tapo kaip niekad svarbi ir kurią išsiaiškinti galima keliais klavišų paspaudimais. Lina Venskaitytė, komunikacijos agentūros „Nova media“ vykdomoji partnerė akcentuoja, kad reputacija visada pirmiausia yra susijusi su žmogaus elgesiu, o ne su tuo, ką jis apie save kalba: „Tą dalyką svarbu teisingai suvokti, nes kartais būna skiriama daug resursų pakeisti viešai prieinamai informacijai, tačiau jei nesikeičia žmogaus elgesys – tai yra trumpalaikis sprendimas, nes anksčiau ar vėliau tikrasis veidas vis tiek pasirodys“.

Reputacija laiko egzaminą kiekvieną dieną

L. Venskaitytė sako pastebinti, kad skaitmeninę erdvę kai kurie žmonės ar organizacijos dar suvokia kaip atskirą erdvę, kur dalykai tarsi vyksta ne iš tikrųjų: „Būtent dėl tokio suvokimo ir galime dažnai stebėti keistų pasisakymų ar įrašų internete. Dėl technologijų neišmanymo kai kurie žmonės skaitmeninę erdvę gali suvokti kaip atribotą nuo realaus pasaulio. Tai nėra tiesa, tad elgesiui skaitmeninėje erdvėje turi galioti tokie patys principai, kaip ir realiame gyvenime. Dar kartais mėgstu sakyti taip: jeigu negalite to dalyko pasakyti kitam žmogui į akis, kai aplink daug kitų žmonių, čia ženklas, kad to negalite rašyti ir socialiniuose tinkluose. Arba jeigu turite nuotrauką ir nenorite, kad ji atsidurtų ant žurnalo viršelio, negalite jos publikuoti ir socialiniuose tinkluose“.

Paklausus patarimo, kaip suformuoti gerą reputaciją per trumpą laiką, komunikacijos agentūros atstovė atvira: „Pagrindinis patarimas – pamiršti, kad reputaciją galima suformuoti per trumpą laiką ir kad tam užtenka tik komunikacinių įrankių. Gera reputacija pirmiausia yra teisingas elgesys ir vertybės, kuriomis vadovaujasi žmogus ar organizacija. Kaip ir ligos atveju, visada reikia koncentruotis į priežastis, nes simptomų mažinimas ar pasekmių valdymas neduos tinkamo rezultato. Tai pat ir su reputacija – pirmiausia reikia koncentruotis į elgesį ir tik tuomet aiškiai komunikuoti tinkamuose kanaluose tinkamoms auditorijoms. Taipogi, asmens reputacija laiko egzaminą kiekvieną dieną tuo, kaip žmogus elgiasi skirtingose situacijose, kaip reaguoja ir kt. Tad reputacija nėra galutinis produktas, kurį gali pasidėti į lentyną, – ja reikia rūpintis kiekvieną dieną sąmoningai ir nuosekliai“.

Akivaizdu, kad asmeninis prekės ženklas tampa papildomu kriterijumi ir tai suprasdami mes jau pradedame rūpintis, kokias technikas ir metodus taikyti, kad jį valdytume efektyviai ir gautume maksimalią naudą jau šiandien. Kaip susikurti kokybišką asmeninį prekės ženklą, kokių klaidų nedaryti ir kokią įtaką vardinis ženklas turės ateityje Delfi klausia asmeninio prekės ženklo konsultantės, įmonės „Promefile“ įkūrėjos ir vadovės, konferencijos „Login 2020" pranešėjos Guodos Sakalauskienės.

- Guoda, ar tiesa, kad šiandien pagrįstai visi galime vadintis vaikščiojančiais prekės ženklais?

- Mes kiekvienas esame asmeninis prekės ženklas, nes kolegos, pažįstami ar kiti mus supantys žmonės jau turi apie mus nuomonę, dažnai gali pasakyti, kokios mūsų stiprybės, ką darome geriau nei kiti, o kur dar turime padirbėti. Šiandien svarbu suprasti, kad mūsų asmeninį prekės ženklą žmonės mato ir vertina kasdien, tiek fizinėje erdvėje, tiek virtualioje, nes šiandien internetas jau yra mūsų kasdienybė. Su kuo draugaujame, kokiuose socialiniuose tinkluose esame, ką apie mus rašo, tokį įspūdį apie save ir kuriame. Jei tą darome nesąmoningai, efekto arba nepastebime, arba jo išvis neturime. Bet jei dirbame nuosekliai ir tikslingai, žinodami, ko norime, galime ne tik sustiprinti savo asmeninį prekės ženklą, bet ir pasiekti įspūdingų rezultatų. Svarbu įsivardinti sau, ko siekiame po metų, dviejų ar penkerių, surasti tinkamus kanalus, burti naudingą bendruomenę ir skleisti apie save tikslingą žinią.

- Ką gali pasiekti geras vardinis ženklas?

- Žmonės, kurie kryptingai ir nuosekliai dirba su savo asmeniniu prekės ženklu, išties pajunta naudą, pavyzdžiui, jei būsime žinomas bent jau savo industrijoje, galime tikėtis geresnių darbo pasiūlymų, kokybiškesnių klientų, didesnio masto projektų, galų gale, galėsime rinktis su kuo ir kokiomis sąlygomis norime dirbti. O jei siekiame maksimalaus efekto, teks intensyviau ir prisilaikant disciplinos dirbti ir su savimi, ir su kuriamu turiniu. Bet tada atsiveria neribotos asmeninio prekės ženklo monetizavimo galimybės: papildomi pajamų šaltiniai, galimybė dirbti „sau“, pasirodyti masinėse medijos priemonėse, formuoti visuomenės grupių nuomonę bei reikšti savo ekspertinę nuomonę ar patirtį vis didesniam žmonių ratui, kad ir pavyzdžiui, konferencijose. Ir tai tik dalis dažniausiai gaunamos naudos, nes žmonės, atradę savo asmeninio ženklo potencialą, turi daug įdomesnių istorijų apie naujas verslo galimybes, įdomias pažintis ar inspiruojančius pasiūlymus, atvėrusius duris į kokybiškesnį ir įdomesnį gyvenimą.

- Ar teko susidurti su situacija, kad asmeninio vardo reputacija buvo gerokai stipresnė nei pati asmenybė? Kokia buvo jūsų reakcija?

- Taip, esu turėjusi tokių situacijų, kai sukurtas ir tikslingai vystomas asmeninis prekės ženklas yra stipresnis nei pati asmenybė. Ir pirmoji reakcija yra nusivylimas – susidūrimas su kreivo veidrodžio efektu, kai nesupranti, kur tas žmogus tikras: čia, sėdintis kitoje stalo pusėje, ar ten, internete. Kita vertus, tai buvo puiki proga suvokti, kokią didžiulę galią ir jėgą gali įgyti tinkamai vystomas asmeninis prekės ženklas. Ir kiek daug praranda tikrosios asmenybės, tikrieji ekspertai, nesinaudojantys asmeninio prekės ženklo įrankiais ir galia. Tad įgalinkime savo asmeninį prekės ženklą, nes meilės ir talento šiandien jau negana.

- Kuris, Jūsų manymu, yra pavyzdinis vardinis ženklas? Įvardinkite, prašau, kelis pasaulinio garso ir Lietuvos pavyzdžius.

- Asmeninio prekės ženklo galią jau seniai yra supratę ir integravę ne tik Holivudo aktoriai, muzikantai, sportininkai ar menininkai, bet ir verslininkai, prie kurių rezultatų svariai prisidėjo ir socialinės medijos sustiprėjimas. Iš pasaulinės praktikos galima būtų paminėti lyderius Elon Musk, kurį „Twitter“ paskyroje seka 31,5 mln. žmonių, Oprah Winfrey su 42,8 mln. „Twitter“ minia ar Kim Kardashian su 161 mln. sekėjų „Instagram“, kurie sistemingai ir aktyviai išnaudoja socialinę mediją savo verslui populiarinti ar jį plėsti. Kol kas jų sekėjų skaičiai tik auga.

Šiandien stipriausi lietuviškos kilmės asmeninio prekės ženklo pavyzdžiai yra sportininkų, šou pasaulio atstovų, menininkų, politikų, nišinių industrijų, kur viešumas vaidina nemažą vaidmenį. Kaip puikius pavyzdžius galime išskirti: vos 23-ejų metų krepšininką Domantą Sabonį, neseniai sudalyvavusį NBA „Visų žvaigždžių“ rungtynėse ir kurį „Instagram“ seka apie 167 tūkst. sekėjų ar kovų superžvaigždę Rose Namajunas su 1,3 mln. gerbėjų tinklu „Instagram“. Taip pat paminėčiau ir geriausia operos soliste išrinktą Asmik Grigorian, dar tik atrandančią socialinius tinklus.

Pastebiu, kad nors šiandien asmeninio prekės ženklo efektą daugiau matuojasi šou verslo, medijos, komunikacijos, marketingo specialybių žmonės, bet didėja ir įmonių, ypač startuolių, vadovų, konsultantų, verslo plėtros ar pardavimo žmonių, garsiai besireiškiančių socialinėje medijoje, kurių veikloje ypač svarbu ryšiai ir bendruomenė. Labai įdomu stebėti jų aktyvumą ir matyti išorinį efektą.
Guoda Sakalauskienė

- Nuo ko pradėti, norint susikurti asmeninį prekės ženklą?

- Teorinių modelių, kurie rodo kelią, kaip tinkamai vystyti savo asmeninį prekės ženklą, yra daug ir įvairių. Vieni metodiškai labiau pagrįsti, kiti adaptuoti iš prekinių ženklų „branding‘o“, bet esmė, kuri juos visus jungia, išlieka ta pati, su keliomis dedamosiomis: tikslas, atlikimas ir suvokimas. Ir darbo su asmeniniu prekės ženklu pradžia prasideda nuo klausimo, ar tai ką aš jau turiu šiandien, man padės rytoj ar po metų pasiekti savo tikslų, pvz., uždirbti daugiau pajamų, įsidarbinti svajonių įmonėje ar augti aplinkoje, kuri man patinka. Šiandien dažnas mūsų gali pasakyti, ko nebenori daryti, kas nepatinka, kas erzina savo profesinėje srityje ar darbe. Bet tik nedaugelis gali įvardinti, ką nori daryti, kur link nori eiti, apie ką svajoja. „Nežinau“ – yra tas atsakymas, kurį dažnai girdžiu. Išties baugu, nedrąsu sau įsivardinti, ko siekiu, kur būsiu, bet pradžia yra čia – aiškiai suvokti savo tikslą. Tuomet rekomenduojama įsivardinti ir „pasitikrinti savo pozicionavimą”: kaip mane suvokia aplinka, ką apie mane šneka, kaip mane apibūdina mane pažįstantys žmonės. Ar tai skiriasi nuo mano norų ir įsivaizdavimo apie save?

- Kaip tinkamai pasitikrinti savo pozicijas, kad jų nepervertintume?

- Lietuvoje labiau pastebiu priešingą efektą, kad mes linkę save ne pervertinti, o nuvertinti, tad mus vertinančių žmonių nuoširdūs atsakymai į klausimus apie mus padeda pamatyti dalykus, kurių patys nematome ar nepastebime. Kaip pavyzdį išskirčiau rekomendacijas, kurios yra nuostabi terpė pamatyti save kitų žmonių akimis ir atrasti kitų vertinamas savo savybes.

Padėti pasitikrinti pozicijas mums gali artimiausia mūsų aplinka: paprašykime jų įvardinti bent 3 savybes, kuriomis pasižymime, ką mokame geriausiai, kur yra mūsų stiprybė, kuom skiriamės nuo kitų, panašią patirtį turinčių žmonių. Ir atlikti šią užduotį gali ne tik artimieji, bet ir draugai ar kolegos. Surinkę bent 10 atsakymų, jau matysime vaizdą, kurs arba mums patiks, arba jį reikės koreguoti. Trečiasis momentas yra apie mūsų atlikimą, apie tai, kaip mums sekasi dirbti savo darbą, ar dirbame kupini aistros, ar tik atliekame funkciją, ar tobulėjame savo srityje, ar darome tik tai, kas būtina, ar liekame savo komforto zonoje. Akivaizdu, kad tapus pasirinktos srities ekspertu, mums daug lengviau monetizuoti savo įgytas žinias ir patirtį, daug lengviau gauti rekomendacijas, kurti savo pažįstamų ratą ir pasiekti savo tikslus.

Šių dedamųjų, atsižvelgiant į individualią žmogaus situaciją, naudojamus komunikacijos kanalus, gebėjimus, kompetenciją, lydinčių elementų gali būti ne vienas. Pavyzdžiui, kad ir autentiškumas yra tai, kas pastiprina mūsų asmeninį prekės ženklą - tai yra mūsų unikalumas, istorija, asmenybė. Tai yra tai, kaip mes atrodome, kaip kalbame, kokį turinį skleidžiame. Ir jei tai darome siekdami savo ilgalaikių tikslų, nuosekliai, tikslingai ir aiškiai, suprantama kalba, tikrai išsiskirsime iš kitų, panašią patirtį, išsilavinimą ar kompetencijas turinčių žmonių.

- Kokie būtų pagrindiniai 5 patarimai, norintiems turėti kokybišką asmeninį prekės ženklą?

- Išskirčiau šiuos žingsnius, su kuriais galima pradėti dirbti jau šiandien bet kuriam iš mūsų:

1. Užsirašyti kiek įmanomą ilgesnio laikotarpio tikslą, supratus, ko siekiu ir ką noriu turėti.
2. Įsivardinti sau ir „pasitikrinti savo pozicionavimą” su aplinka, kam tikrai reikia drąsos.
3. Atlikti savo vardo, pavardės, el. pašto „Google“ auditą: ką rodo paieškos rezultatai, nepamirštant peržiūrėti ir fotografijų. Ar man viskas tinka ir patinka?
4. Įsivardinti sau, kurie socialinės medijos kanalai aktualūs šiandien, peržiūrėti savo profilio fotografijas, komentarus, postus, draugus, atsižvelgiant į 2 punkte įsivardintą savo pozicionavimą – kiek tai dera su išsikeltu ilgalaikiu tikslu.
5. Nuspręsti, kurioje srityje norite pasižymėti ir tikslingai joje dirbti, kaupti žinias, patirtį, susipažinti ne tik pločio, bet ir gylio prasme. O jei jau esate savo srities profesionalas, dalinkitės savo žiniomis socialinėje medijoje, industrijos asociacijos renginiuose, rašykite tekstus naujienų portalams ar nišinėms savo srities svetainėms. Šiandien mes esame išsiilgę gero, kokybiško turinio, kuris pakrauna, įkvepia ir suteikia žinių.

Dar norėčiau pridėti, kad nesvarbu, kiek Jums metų, niekada nesustokime į save investuoti, ieškokime, kaip galime save praturtinti, išlįskime iš savo socialinio burbulo, kad atrastume potencialo savyje ar savo aplinkoje. Nustokime bijoti išeiti iš savo komforto zonos. Baimė, ką pasakys kiti, ką pagalvos, ką pakomentuos, kai padarysime tai, kas kitus nustebins mus dažnai stabdo. Orientuokimės į tuos, kurie mums svarbūs ir mus palaiko, kurie tiki mūsų idėjomis, ir nesukime galvos dėl kitų!

- Kokios didžiausios asmeninio prekės ženklo kūrimo klaidos ir kaip jas ištaisyti?

- Kaip elgtis fizinėje erdvėje dauguma mūsų turime patirties, tad didžiausias klaidas šiandien vis dar darome internetinėje erdvėje. Štai kelios jų:

1. Nestebime savo internetinės personos, pvz., nesame savęs „googlinę” arba tai darome nepakankamai dažnai. Rekomenduojama tą daryti bent jau kas tris mėnesius.

2. Dažnai internete, ypač socialiniuose tinkluose, norime atrodyti gražesni, jaunesni, geresni, profesionalesni. Labai rekomenduoju būti savimi, „nedėvėti kaukių”, kad žmonės mus atpažintų ir internete, ir susitikime ar gatvėje. Ir kalba eina ne tik apie išvaizdą, bet ir apie turinį, kurį komentuojame ar keliame.

3. Neįvertiname viešai matomą mūsų socialinių tinklų profiliuose pateikiamą informaciją: profilio aprašymo, postų, komentarų, nuotraukų, video, būsimų ar esamų draugų reputacijos. Ar žmogui, kuris mūsų ieško, kuris nori su mumis susipažinti, o gal net priima mums svarbius sprendimus, matomas mūsų profilis ir aktyvumas formuoja tokį įspūdį, kokio siekiame?

4. Nepriimkime ar nekvieskime visų norinčiųjų į savo bendruomenes (draugus) socialiniuose tinkluose, nebent turime kiekybinį tikslą turėti kuo didesnę bendruomenę. Buriant savo tinklą, rekomenduoju pradėti nuo klausimų: tarp kokių žmonių mes norime būti žinomi, ar ieškome geresnio darbo, ar norime atkreipti būsimų klientų dėmesį, ar norime būti apsupti žmonių, kurie mus įkvepia, inspiruoja, išveda iš komforto zonos? Kam norime dalintis savo mintimis, o ką sekti? Įsivedus kriterijus, ką priimate į draugus ir kam patys siunčiame kvietimus, žinosime, kas seka mus, o ką - mes patys. „Švari", sąmoningai atrinkta bendruomenė, naudinga savo patirtimi ar įžvalgomis, ateityje išties gali konvertuotis į įdomius susitikimus, naudingus skambučius ar pardavimus, jei to siekiame.

5. Ir dar, jei jau nusprendėme būti aktyvūs socialinėje medijoje, nedarykime savo paskyrų skelbimų portalu ar televizijos kanalu, kuriame transliuojame vien tik reklamines žinutes apie savo veiklą, nes niekam tai neįdomu. Leiskime auditorijai įsitikinti, kad išmanome savo sritį, įkeldami industrijos aktualijas, naujienas, apžvalgas, straipsnius, parodydami kad apie savo sritį žinome pakankamai daug. Šiandien mes daug didesnį dėmesį skiriame asmenybėms, jų gyvenimo būdui, įžvalgoms bei istorijoms nei tiesmukam ar agresyviam pardavimui.
Dėkoju už pokalbį.

Inovacijų ir technologijų festivalis „LOGIN“ kviečia rezervuoti GEGUŽĖS 28-29 d. ir didžiausioje Baltijos šalyse progreso konferencijoje susipažinti su pasaulio inovatoriais, kūrėjais ir įkvėpėjais. Bilietus galite pirkti jau dabar www.login.lt

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (21)