Su šiuo projektu dirbančios dizaino agentūros „Critical“ strategas ir Lietuvos grafinio dizaino asociacijos valdybos narys Jonas Liugaila pasakojo, kad Širvintų rajonas, kaip ir daugelis kitų Lietuvos regionų, susiduria su gyventojų mažėjimo, jaunimo emigravimo, turistų ir verslo pritraukimo iššūkiais. Siekdama pažaboti šiuos iššūkius, Širvintų rajono savivaldybė, kaip vieną iš priemonių, nusprendė pasitelkti vizualinį identitetą, kuris padėtų formuoti patrauklų šio krašto įvaizdį atkreipiant dėmesį į tas Širvintų rajono savybes, kurios aiškiai matomos, jaučiamos vietos gyventojams.

Pasak J. Liugailos, Širvintų rajoną vieninteliu ar pirmuoju Lietuvoje galima vadinti dėl pasirinkto vizualinio identiteto kūrimo kelio. „Vietoje visiems įprasto kelio, kuomet poreikiui realizuoti pasikviečiama kūrybinė agentūra, dažniausiai atspirties savo idėjų pagrindimui ieškanti istoriniuose šaltiniuose ar ieškanti kitoniškų, naujų identiteto išraiškos būdų, kurių tikslas – perteikti modernios, patrauklios, jaunatviškos vietovės įvaizdį, Širvintų rajono savivaldybė pasirinko alternatyvų kelią. Šis kelias ilgesnis, nes grįstas bendruomenės įtraukimu į užduoties formavimo, kūrybinį procesą bei rezultatų vertinimą“, – pasakojo jis.

„Kas geriau žino savo rajono savybes, išskirtinius bruožus jei ne vietos bendruomenė? Kas geriau žino su kokiu simboliu tapatinasi ar norėtų tapatintis vietos bendruomenė, jei ne ji pati? Kas gi taps naujo identiteto ambasadoriais? Taip – vietos bendruomenė. Tad visiškai nenuostabu, kad šio klausimo sprendėja, kūrybinės užduoties kriterijų formuotoja irgi tampa ta pati bendruomenė.

Šis kelias turi pavadinimą, tai – dalyvaujamasis dizainas (angl. participatory design), kurio metodologija grįsta suinteresuotų šalių įtraukimu į procesą. Todėl į minėto vizualinio identiteto kūrimą įtraukiama bendruomenė, įvairių socialinių grupių atstovai, Savivaldybės darbuotojai ir mediatoriaus poziciją užėmusi ir procesą fasilituojanti bei rezultatą vizualizuosianti post-dizaino agentūra „Critical“. Taip siekiama užtikrinti kuo geresnį, tvaresnį rezultatą“, – sakė J. Liugaila.

Širvintose prieš kelis mėnesius, miesto šventės metu vyko anketinė miesto gyventojų ir svečių apklausa apie išskirtines Širvintų rajono savybes ir geriausiai rajoną reprezentuojantį simbolį, po to sekė antrasis šio kelio etapas – kūrybinės dirbtuvės – kurių metu bendruomenė suformavo kriterijus pagrindinei Širvintų rajono identiteto kūrybinei užduočiai. Dabar ta pati bendruomenė vertina, kuris „Critical“ sukurtas vizualinio identiteto pasiūlymas labiausiai atitinka kartu įvardintus kriterijus.