Už naujo vandens autobuso paleidimą Klaipėdoje atsakomybę ir pareigas pasidalijo trys įstaigos.

BĮ „Klaipėdos paplūdimiai“ atsakinga už pontoninių prieplaukų ir lieptų įrengimą.

Įrengti prieigas iki pontoninių prieplaukų įsipareigojo Klaipėdos miesto savivaldybės Miesto tvarkymo skyrius.

Na, o patį vandens autobuso maršrutą į bendrą uostamiesčio viešojo transporto sistemą integruos VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“. Ši įstaiga organizavo ir vežėjo konkursą.

Jame paaiškėjo, kad Dangės upe keleivius plukdys Klaipėdoje UAB „Popa LT“ sukurti du elektriniai vandens autobusai.

Antras autobusas – dar konstruojamas

Vienas autobusas jau pristatytas visuomenei ir šiuo metu švartuojamas Dangės upėje.

Kitas, anot VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktoriaus A. Samuilovo, dar konstruojamas.

Pasak UAB „Popa LT“ vadovo Tomo Vėliaus, elektrinis vandens autobusas yra katamarano tipo laivas, kurio ilgis – 10,6 m, greitis – 11-13 km/val. (6-7 mazgai). Visiškai įkraunamas elektra jis per 6 valandas, o įkrautas gali plaukti iki 10 valandų ir įveikti apie 80 km.

„Atšilus orams bus atlikti pirmieji bandymai, tiksliai įvertintos plaukimo sąlygos, trukmė“, – sakė A. Samuilovas.

Viešojo transporto alternatyva

Deklaruojama, jog pagrindinė vandens autobuso funkcija bus reguliarus susisiekimas.

„Tai bus reguliari susisiekimo priemonė su pažintiniu pramoginiu prieskoniu. Startuoti ketiname gegužės 15 d. ir plaukioti iki spalio 15 d. Plano B nenumatome“, – sakė A. Samuilovas.

Miesto Taryba apsisprendė, kad kelionė juo į vieną pusę kainuos 3 Eur. Lengvatos bus taikomos panašios kaip keltuose.

Elektriniame vandens autobuse, anot pašnekovo, bus 11 vietų ir dar 1 vieta, skirta asmeniui su neįgaliojo arba kūdikio vežimėliu.

Pažymėtina, kad palei upę nuo pat senamiesčio iki Tauralaukio nutiestas ir puikus dviračių bei pėsčiųjų takas. Tad į vieną pusę nuplaukus laivu, į kitą būtų galima važiuoti dviračiu ar paspirtuku, tačiau galimybė vandens autobusu vežtis dviratį ar paspirtuką, anot A. Samuilovo, numatyta nebuvo.

„Teoriškai galbūt galima įtalpinti vieną kitą su sąlyga, jeigu netrukdys kitiems keleiviams“, – svarstė A. Samuilovas.

Pontoninės prieplaukos pagamintos

Atstumas Dangės upe nuo senamiesčio iki Tauralaukio yra 8 km. Teigiama, kad elektrinis vandens autobusas juos įveiks maždaug per valandą.

Autobuso maršrute numatyti šeši sustojimai. Pradinė stotelė senamiestyje, tarp „Meridiano“ ir Jono kalnelio įplaukos, greta buvusio Silkių fabriko. Šioje vietoje yra įrengtas nusileidimas iki upės, įrengtas pandusas neįgaliesiems.

Po to autobusas stos ties Liepų g. tiltu, Dangės vingio stotelėje netoli Panevėžio gatvės, Žolynų stotelėje, prie Botanikos sodo ir Tauralaukio tilto stotelėje.

Pastarosiose penkiose stotelėse planuojama įrengti pontonines prieplaukas.

BĮ „Klaipėdos paplūdimiai“ direktorius Olegas Mariničius patikino, kad viskas, kas priklauso jo vadovaujamai įstaigai, yra paruošta.

Dar pernai mes užsakėme penkis pontonus su lieptais. Jie yra pagaminti ir laukia, kada bus paruošta kranto infrastruktūra, kad būtų galima sumontuoti.

Priminsime, kad iš pradžių buvo planuota vandens autobusą paleisti dar 2022 metais.

„Procesas labiausiai strigo dėl stotelių įrengimo derinimų. Reikalavimai vandens autobusui yra tokie pat, kaip viešajam transportui.

Sunkiausiai įgyvendinamas ir daugiausiai derinimų pareikalavo jo pritaikymas neįgaliesiems, nes upės vandens lygis keičiasi, krante jos gylis yra nulinis.

Tad kiekvienas sustojimas buvo projektuojamas atskirai, atsižvelgiant į upės situaciją buvo parinktas liepto ilgis“, – atskleidė priežastį O. Mariničius.

Pasak pašnekovo, pagrindinė pontoninių prieplaukų funkcija bus vandens autobuso švartavimas, tačiau stengtasi, kad jos taptų ir patrauklios.

„Stengiamės, kad jos būtų estetiškos. Miesto tvarkymo skyrius lyg žadėjo papuošti prieigas, kažką pasodinti. Mes ant pontonų sumontavome suoliukus, kad žmonės galėtų ant jų pasėdėti, pasigrožėti upe.

Manau, kad šiomis prieplaukomis galės pasinaudoti keleiviams įlaipinti ar išlaipinti ir kiti laivai. Žinoma, jeigu jie netrukdys vandens autobuso maršrutui“, – kalbėjo O. Mariničius.

Upės seklumos netrukdys

BĮ „Klaipėdos paplūdimiai“ yra vandens kelio Dangės upe valdytojas. O. Mariničius patikino, kad vandens autobusui, kurio grimzlė ne didesnė nei 0,5 metro, iki Tauralaukio tilto tikrai nekils jokių kliūčių plaukti.

„Žinoma, upėje yra seklių vietų. Mes faktiškai patikrinome šį kelią ir praplaukėme iki Tauralaukio, nes viena iš mūsų funkcijų buvo pažymėti upės farvaterį elektroniniame jos žemėlapyje. Mes tai padarėme“, – sakė O. Mariničius.

Takus įrengti – nesudėtingas darbas

Klaipėdos savivaldybės administracijos Miesto tvarkymo skyriaus vedėja Inga Kubilienė „Vakarų ekspresui“ sakė, kad konkursas parinkti rangovą, kuris įrengs prieigas prie penkių pontoninių prieplaukų Dangės upėje, jau įvyko.

Sutartį su šios paslaugos teikėjais planuojama pasirašyti kovo pradžioje.

Klaipėdos savivaldybė taip pat atsakinga dėl vandens autobuso įkrovimo elektra stotelių įrengimo.

„Viena stotelė jau įrengta. Ji yra prie Pilies tilto. Kitas vandens autobusas turėtų būti įkraunamas Tauralaukio tilto stotelėje. Rangovas jau parinktas. Darbai bus atliekami tuo pat metu, kai bus tiesiamas pėsčiųjų takas. Tikimės, kad gegužės 15 d. viskas bus“, – sakė I. Kubilienė.

Trūksta pramogų

Tarkime, kad pašnekovų optimizmas pasitvirtins ir vandens autobusas pradės plaukioti laiku. Kitas klausimas, kas juo naudosis?

„Atstumą iš Tauralaukio iki Senamiesčio automobiliu nuvažiuojame per 10–15 min., o viešuoju transportu ne ilgiau kaip per pusvalandį, tad plaukti tą patį atstumą valandą galima nebent dėl pramogos, geru oru pasigrožėti upės vaizdais. Na, vieną, du kartus gal praplauksime iki senamiesčio.

Kitose stotelėse nėra ko lipti. O svečiai atplaukę iki Tauralaukio čia irgi neturės ką veikti, nebent Botanikos sodą aplankyti. Tai žinodami Dalyvaujamojo biudžeto konkursui teikėme projektą, kad būtų bent minimaliai sutvarkytas, paženklintas priėjimas prie kuršių šventvietės – Tauralaukio akmens, kad būtų paženklinti upės prieigose augantys išskirtiniai ąžuolai senoliai, galimai seniausia šalyje trešnė, tačiau Savivaldybė pateikė formalų atsakymą, kad upės pakrantėje esantis miškas – ne jos žemė, o valstybinė“, – sakė viena Tauralaukio gyventoja.

Klaipėdos turizmo informacijos direktorė Romena Savickienė pasidžiaugė, kad Dangės upė pagaliau pradedama įveiklinti, kad atsiras inovatyvus vandens autobusas, ir pažymėjo, kad juo domisi ne tik miestiečiai, bet ir svečiai.

„Vandens autobuso maršrutas domina Klaipėdos svečius kaip pramoga, tačiau kol kas jis tam nepritaikytas. Vandens autobuso stotelėse kol kas nėra jokių erdvių ar pramogų, dėl kurių būtų verta plaukti.

Dabar vienintelė įdomi lankytina vieta – Klaipėdos universiteto Botanikos sodas Tauralaukyje. Tikėkimės, kad, atsiradus vandens autobusui, jame bus pagaliau sudaryta galimybė patekti į vidų ir įsigyti bilietus nuo upės pusės“, – vylėsi R. Savickienė.

Botanikos sodas uždarytas

Klaipėdos universiteto Botanikos sodo direktorė Asta Klimienė patikino, kad galimybė patekti į sodą nuo upės pusės bus, bet ne šiemet.

„Botanikos sode vyksta dideli darbai. Keičiama takų danga. Iki šiol sodo takai buvo išpilti tik skalda ir nepritaikyti neįgaliems žmonėms. Tad bus įrengti kietos dangos takai. Taip pat trūksta informacinių stendų, etikečių prie augalų. Pastarieji, tikimės, bus pagaminti iki birželio, tačiau kol vyks statybų darbai, lankytojai nebus įleidžiami. Esu realistė ir matau, kad atsidarysime greičiausiai tik rudenį“, – sakė A. Klimienė.