Vienas autobusas – 350 000 Eur

2021-ųjų birželį Aplinkos projektų valdymo agentūra (APVA) paskelbė kvietimą teikti paraiškas ir pretenduoti į vienai iš Klimato kaitos programų skirtas lėšas. UAB „Kėdbusas“ paraiška atitiko visus reikalavimus ir bendrovei buvo suteiktas finansavimas dviem elektra varomiems žemagrindžiams miesto tipo autobusams įsigyti.

2022-ųjų sausio 24 d. pasirašius sutartį su APVA, įmonei skirta 347,9 tūkst. eurų subsidija (dviem autobusams), kuri negalėjo viršyti 60 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų.

2023-iųjų balandžio 13 d. UAB „Kėdbusas“ pasirašė dviejų elektrinių autobusų pirkimo sutartis su tarptautinio atviro konkurso laimėtoju UAB „BUSNEX“. Nors pagal sutartį autobusų pristatymo terminas yra 12 mėnesių, tikimasi, kad naujieji autobusai – šiuolaikiški, komfortiški, aprūpinti moderniomis technologijomis bei tvarūs – bus pristatyti iki lapkričio.

Vieno autobuso pirkimo sutarties kaina – 350 793,52 Eur (289 912 Eur ir 21 proc. PVM, sudarantis 60 881,52 Eur). Į sutarties kainą įskaičiuotos privalomojo civilinės atsakomybės draudimo, garantinio remonto išlaidos ir skirta 173 947,2 Eur subsidija.

Su stebėjimo kameromis

UAB „Kėdbuso“ direktorius Remigijus Naujokas pristato, kad tai bus „King Long“ markės pirmos klasės dviduriai autobusai. Be vairuotojo vietos, autobusai turės 25 sėdimas vietas, vieną skirtą neįgaliajam ir 24 stovimas vietas.

Šios transporto priemonės pritaikytos važiuoti esant iki 30 laipsnių šalčio ir iki 45 laipsnių karščio.

Autobusuose bus įrengta rampa neįgaliojo ar vaiko vežimėliui bei neįgaliojo vežimėlio tvirtinimo įranga.

Autobusuose išvysime modernias vaizdines ir garsines keleivių informavimo priemones, LED informacines švieslentes priekyje ir šone autobuso išorėje, informacinę švieslentę viduje, garsinių pranešimų sistemą išorėje bei viduje. Visas vairuotojo kabinos ir keleivių salono ženklinimas bus lietuvių kalba.

Autobusuose bus įrengta vaizdo stebėjimo sistema, skirta keleivių bei vairuotojo saugumui užtikrinti. Ši sistema suteiks galimybę stebėti visą transporto priemonės saloną. Vaizdo kameros bus sumontuotos salono lubose.

Keleivių patogumui autobusuose bus ir USB krovimo lizdų.

Keleiviai nešals

„Žaliųjų“ autobusų elektros energijos sąnaudos 100-tui kilometrų sieks 62,7 kilovatvalandės. Stabdymo metu susidaranti energija bus generuojama į elektros energiją, kuri grįš į akumuliatorius.

Transporto priemonėse bus įrengta hibridinė šildymo sistema. Jei pagrindinio elektrinio šildytuvo galios nepakaks, tada autobusai papildomai bus šildomi dyzeliniais degalais maitinamais šildytuvais.

Maksimalus autobusų greitis apribotas ties 85 km/h. Taip pat transporto priemonėse numatyta įrengti antialkoholinį variklio užraktą. Alkoholio matuoklis bus sujungtas su variklio paleidimo mechanizmu ir užblokuos variklio paleidimą, jeigu į matuoklį iškvepiamame ore alkoholio koncentracija viršys numatytąją.

Detalių nepritrūks bent 15 metų

Autobusų pirkimo sutartyje numatyta bendra minimali transporto priemonių agregatų ir detalių garantija – 36 mėnesiai arba 200 000 km, priklausomai nuo to, kas įvyks anksčiau. Garantija traukos baterijoms – 60 mėnesių arba 350 000 km.

Tiekėjas įsipareigojo, kad siūlomų transporto priemonių detalės, sudedamosios dalys ir agregatai bus gaminami ne mažiau kaip 15 metų nuo autobusų įsigijimo datos.

Prieš sėsdami prie naujųjų autobusų vairo, „Kėdbuso“ vairuotojai transporto priemones tiekiančios įmonės atstovų bus apmokyti saugaus ir ekonomiško vairavimo, o remonto meistrai – diagnostinės įrangos naudojimosi ypatumų.

Važiuos miesto maršrutais

„Tai, kad perkame du naujus elektrinius autobusus, mūsų bendrovei išties yra istorinis įvykis, – pirmuoju tvirtu įmonės žingsniu tvarumo link džiaugiasi R. Naujokas. – Elektriniai autobusai važiuos mieste. Pirmiausia užpildysime visus miesto maršrutus, o paskui imsimės priemiesčio – ten, kur kieta kelio danga.

Taip pat jau praktiškai esame pasiruošę statyti naujiesiems autobusams skirtą elektros krovimo stotelę, bet dar laukiame kvietimo teikti paraišką šių stotelių įrengimui finansuoti ir Europos Sąjungos lėšomis.“

Mažiau taršūs ir tylesni

R. Naujokas atkreipia dėmesį, kad naujieji elektra varomi miesto autobusai prisidės ir prie švaresnės Kėdainių miesto aplinkos kūrimo.

„Lyginant su dabar eksploatuojamais dyzeliniais autobusais „Van-Hool A300“ ir „Den Oudsten“, į atmosferos orą išmetamo anglies dioksido teršalų kiekis per metus sumažės iki 23,75 tonos.

Taip pat reikšmingai sumažės oro tarša azoto oksidais bei kietosiomis dalelėmis, – specialistų skaičiavimus pristato pašnekovas. – Eksploatacijos išlaidos vienam kilometrui sumažės kone tris kartus – nuo 0,32 Eur naudojant dyzelinius degalus iki 0,11 Eur naudojant elektrą (2023 metų balandžio mėnesio kainomis).

Taip pat sumažės aplinkos triukšmo tarša, nes elektra varomi autobusai yra gerokai tylesni už dabar eksploatuojamus dyzelinius, – pokyčius vardija R. Naujokas ir priduria. – UAB „Kėdbusas“ nuolat ieško galimybių atnaujinti miesto autobusus, kad kelionės gyventojams būtų kuo patogesnės, pigesnės bei tvaresnės.“

Pirks dar keturis

Šiuo metu „Kėdbuso“ autobusų parką sudaro 42 autobusai. Bendrovės direktorius pasidalina, jog įmonė šiemet ruošiasi papildomai pirkti dar keturis naudotus, tačiau naujesnius dyzelinius autobusus: du didelius ir du mikroautobusus.