Pro­jek­tas kai­na­vo 41 tūkst. eu­rų

Nau­jo­ji gat­vė bai­gia­si iš­va­žia­vi­mu į ke­lią Aly­tus–Prienai–Kau­nas, dėl ku­rio pra­pla­ti­ni­mo bū­ti­ny­bės dis­ku­si­jos vyks­ta jau daug me­tų.

Sie­kiant mies­te pa­ge­rin­ti eis­mo są­ly­gas ir iš­va­žia­vi­mą į krašto ke­lią sa­vi­val­dy­bė dar prieš de­šimt­me­tį ėmė įren­gi­nė­ti ke­tu­rias eis­mo juos­tas pa­grin­di­nė­je Aly­taus gat­vė­je.

Dau­giau nei pus­penk­to ki­lo­met­ro il­gio Nau­jo­sios gat­vės re­konst­ruk­ci­jos dar­bai vi­siš­kai tu­rė­tų bū­ti baig­ti šį pa­va­sa­rį. Ke­tu­rios eis­mo juos­tos šio­je gat­vė­je at­si­ras­tų iki mies­to ri­bos, to­liau sklan­džiai su­jun­giant su kraš­to ke­liu Aly­tus–Prie­nai–Kau­nas.

Nau­jo­sios gat­vės re­konst­ruk­ci­ja nuo Tvir­to­vės gat­vės iki mies­to ad­mi­nist­ra­ci­nės ri­bos kai­na­vo apie 11 mln. eu­rų. 4,6 mln. eu­rų skir­ta iš vals­ty­bės biu­dže­to, 3,7 mln. eu­rų – iš eu­ro­pi­nių fon­dų ir 2,6 mln. eu­rų – iš mies­to biu­dže­to.

Ta­čiau dvi eis­mo juos­tos lie­ka po Nau­jo­jo­je gat­vė­je esan­čiu 25 met­rų plo­čio ge­le­žin­ke­lio via­du­ku. Kaip sa­kė mies­to me­ro pa­va­duo­to­jas Ša­rū­nas Klė­ge­ris, ne­pra­pla­tin­tas via­du­kas tam­pa pik­tžaiz­de: šio­je vie­to­je su­siau­rė­ja Nau­jo­ji gat­vė, ne­ga­li­ma baig­ti tvar­ky­ti jo pri­ei­gų.

2015-ai­siais mies­to sa­vi­val­dy­bė de­ry­bas dėl ge­le­žin­ke­lio via­du­ko pra­pla­ti­ni­mo pra­dė­jo su Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­ja ir ben­dro­ve „Lie­tu­vos ge­le­žin­ke­liai“, ku­riai šis sta­ti­nys Nau­jo­jo­je gat­vė­je pri­klau­so.

Po me­tų bu­vo pri­im­tas tri­ša­lis spren­di­mas, pa­tvir­ti­nan­tis via­du­ko pra­plė­ti­mo bū­ti­ny­bę.

2017-ųjų gruo­džio pa­bai­go­je pa­si­ra­šy­ta jung­ti­nės veik­los su­tar­tis tarp mies­to sa­vi­val­dy­bės, Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­jos ir „Lie­tu­vos ge­le­žin­ke­lių“ dėl via­du­ko re­konst­ruk­ci­jos – jo pra­pla­ti­ni­mo iki 50 met­rų, tam nu­ma­tant kon­kre­tų fi­nan­sa­vi­mą: 1 mln. 800 tūkst. eu­rų iš Eu­ro­pos Są­jun­gos struk­tū­ri­nių fon­dų, 331 tūkst. eu­rų iš mies­to sa­vi­val­dy­bės biu­dže­to. Mies­to sa­vi­val­dy­bė taip pat įsi­pa­rei­go­jo sa­vo lė­šo­mis pa­reng­ti via­du­ko pra­pla­ti­ni­mo pro­jek­tą.

Jis bu­vo pa­reng­tas prieš dve­jus me­tus, tai sa­vi­val­dy­bei kai­na­vo 41 tūkst. eu­rų.

Ne­pa­te­ko tarp eu­ro­pi­nių fon­dų fi­nan­suo­ja­mų pro­jek­tų

Mies­to me­ro pa­va­duo­to­jo Š.Klė­ge­rio tei­gi­mu, dėl via­du­ko pra­pla­ti­ni­mo sa­vi­val­dy­bė ir „Lie­tu­vos ge­le­žin­ke­liai“ įvyk­dė vi­sus įsi­pa­rei­go­ji­mus, ta­čiau per­nykš­tį pa­va­sa­rį iš Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­jos gau­tas ne­pa­lan­kus at­sa­ky­mas, – pra­neš­ta, kad šis pro­jek­tas ne­pa­te­ko tarp fi­nan­suo­ja­mų iš eu­ro­pi­nių fon­dų: „Ne kar­tą vyk­ta į mi­nis­te­ri­ją, dis­ku­tuo­ta šiuo klau­si­mu. Ir šį mė­ne­sį dar kar­tą vyk­si­me į Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­ją dėl via­du­ko pra­pla­ti­ni­mo.“

Vi­ce­me­ras ke­lis kar­tus pa­brė­žė, kad tai „ne­už­da­ry­tas“ klau­si­mas. Bet aki­vaiz­du, jog, bent kol kas, ne­pra­pla­tin­tas ge­le­žin­ke­lio via­du­kas Nau­jo­jo­je gat­vė­je ne­lei­džia baig­ti šios gat­vės re­konst­ruk­ci­jos.

Sa­vi­val­dy­bė­je svars­to­ma: jei ne­pa­vyk­tų pa­siek­ti mi­nė­to ob­jek­to re­konst­ruk­ci­jos, gal ver­tė­tų im­tis žy­gių dėl lė­šų su­sig­rą­ži­ni­mo už pa­reng­tą via­du­ko pra­pla­ti­ni­mo pro­jek­tą iš Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­jos.

„Ke­lio pra­pla­ti­ni­mas po dvi­de­šim­ties me­tų mums nė­ra pri­im­ti­nas“

Pra­ėju­sių me­tų pa­bai­go­je de­šimt Pie­tų Lie­tu­vos sa­vi­val­dy­bių va­do­vų raš­tu krei­pė­si į Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­ją dėl bū­ti­ny­bės ieš­ko­ti ga­li­my­bių kuo sku­biau im­tis kraš­to ke­lio Aly­tus–Prie­nai–Kau­nas pra­pla­ti­ni­mo dar­bų.

„Šis tran­zi­ti­nis ke­lias la­bai svar­bus ob­jek­tas gy­ven­to­jams ir ver­slui gal­vo­jant apie Aly­taus re­gio­no plėt­rą. Da­bar šio ke­lio net 70–80 pro­cen­tų da­ly­je au­to­mo­bi­lių grei­tis ap­ri­bo­tas iki 70 ki­lo­met­rų per va­lan­dą. Pa­siek­ti už 70 ki­lo­met­rų nuo Aly­taus esan­tį Kau­ną pri­rei­kia maž­daug va­lan­dos. Jį pra­pla­ti­nus – už­tek­tų ge­ro pus­va­lan­džio. Ir tai Aly­tui, kaip re­gio­no cen­trui, su­teik­tų di­de­lį pa­trauk­lu­mą“, – tvir­ti­no Š.Klė­ge­ris.

Jo pa­ste­bė­ji­mu, iki šiol bu­vo ti­kė­ta­si, kad ke­lias bus re­konst­ruo­tas iki 2030-ųjų, 2024–2025 me­tais, ta­čiau po pas­ta­ro­jo ap­si­lan­ky­mo Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­jo­je iš­girs­ta, jog re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­ta­vi­mas pra­si­dės 2034-ai­siais, o jis bus pra­pla­tin­tas 2038–2040 me­tais: „Ke­lio pra­pla­ti­ni­mas po dvi­de­šim­ties me­tų mums nė­ra pri­im­ti­nas. To­dėl ir šiuo klau­si­mu dar vyk­si­me de­rė­tis į Su­si­sie­ki­mo mi­nis­te­ri­ją.“

Kaip sa­kė vi­ce­me­ras, Aly­tui, pla­nuo­jan­čiam įkur­ti lais­vą­ją eko­no­mi­nę zo­ną (LEZ), šio ke­lio re­konst­ruk­ci­ja ypač svar­bi, bū­si­miems in­ves­tuo­to­jams la­bai ak­tu­a­lus grei­tas su­si­sie­ki­mas su ki­tais ša­lies re­gio­nais, į ku­riuos vyks­ta­ma Kau­no kryp­ti­mi.

Sau­sio ant­ro­je pu­sė­je tu­rė­tų bū­ti pa­reng­ta LEZ įkū­ri­mo Aly­tu­je ga­li­my­bių stu­di­ja, nu­ma­tan­ti, ku­rio­je mies­to vie­to­je tu­rė­tų at­si­ras­ti ši zo­na ver­slui.

Š.Klė­ge­ris tei­gė, kad tam nag­ri­nė­ja­mos trys ga­li­mos pa­grin­di­nės vie­tos mies­te – ae­ro­dro­mo, Pra­mo­nės par­ko ir ka­ri­nio da­li­nio po­li­go­no te­ri­to­ri­jos.

Ku­rio­je vie­to­je kur­ti LEZ, nu­spręs mies­to sa­vi­val­dy­bės ta­ry­ba.