Į asociaciją susibūrusios aukščiausius veiklos kokybės standartus propaguojančios 8 agentūros pernai uždirbo 4,84 mln. eurų tiesioginių pajamų (2018 metais – 4,35 mln.), o bendroji apyvarta išaugo iki 9,77 mln. eurų (2018 m. – 8,48 mln.).

Asociacijos Tarybos pirmininkas Artūras Jonkus pranešime žiniasklaidai apibendrina, kad labiausiai pernai metų rezultatus augino RSVA agentūrų lankstumas ir sėkmingai įgyvendinti skaitmeninės komunikacijos, darbdavio įvaizdžio ir vidinės komunikacijos sprendimai bei drąsūs, didelės apimties viešojo sektoriaus komunikacijos projektai. Rinkos augimą lemia ir tai, kad vis daugiau vadovų Lietuvoje komunikaciją supranta kaip strateginę įmonės veiklą, o ne tik marketingo priemonę.

Artūras Jonkus

RSVA agentūros teikia plačiausią spektrą komunikacijos paslaugų, o kiekviena agentūra turi savų stiprybių ir agentūrų vadovai dalinasi 2019–2020 metų patirtimi bei įžvalgomis.

Verslas drąsiai investavo į komunikacijos kampanijas

Tiesiogines pajamas pernai daugiausiai padidinusios agentūros „Idea prima“ direktorius, RSVA Tarybos narys Paulius Tamulionis sako, kad 2019 metai komunikacijos sektoriui buvo vieni geriausių per pastaruosius penkerius metus, nes rinka galutinai atsigavo po 2008 metais sukrėtusios finansų krizės.

„Atitinkamai verslas, siekdamas didinti savo konkurencinį pranašumą, drąsiai investavo į reputacijos didinimo, pardavimų skatinimo kampanijas. Be abejo, sparčiausiai augo komunikacija socialiniuose tinkluose, kur persikelia tiek korporatyvinė, tiek rinkodaros komunikacija. Pernai didelį kokybinį šuolį padarė viešasis sektorius, kuris pradėjo inicijuoti ambicingas, kūrybiškas, komunikacijos kampanijas, niekuo nenusileidžiančias versle įprastiems projektams“, – praėjusius metus apžvelgia agentūros „Idea prima“ vadovas.

Paulius Tamulionis

Tarp sektorių – balansas

Tai, kad 2020 metai šioje rinkoje prasidėjo minorine gaida, P. Tamulionis vertina natūraliai, kadangi komunikacija ir rinkodara neretai yra sritys, kurių lengviausiai ir greičiausiai atsisakoma ištikus krizei.

„Tačiau po trumpalaikio sukrėtimo išsigrynino balansas – turizmo, kai kurių kitų nekasdienio vartojimo prekių, paslaugų klientų poreikiai krito, tačiau išaugo kasdienio būtinumo, ypač sveikatos srityje, veikiančių užsakovų, taip pat el. prekybos komunikacijos apimtys“, – komentuoja P. Tamulionis.

Koronaviruso pandemija turėjo įtakos ir komunikacijos turiniui: kaip niekada aktuali tapo socialinė, bendruomeniškumo tematika.

Kalbėdamas apie artimiausius iššūkius, agentūros „Idea prima“ vadovas vardina tai, kad „šiais metais agentūrai svarbu padėti ilgamečiams klientams prisitaikyti prie aplinkos pokyčių, atsižvelgus į jų įtaką adaptuoti ilgalaikės komunikacijos strategijos kryptis, taip pat prisidėti prie mažiausiai pandemijos krizės paveiktų verslo sektorių augimo, dalyvauti ir laimėti aukštą kokybės kartelę nustačiusių viešojo sektoriaus institucijų pirkimus“.

Dėmesys reputacijos kūrimui ir paslaugų portfelio plėtra

Ir apyvartą, ir tiesiogines pajamas ketvirtadaliu pernai padidinusios agentūros „Integrity PR“ vadovė Daiva Lialytė sako, kad to pasiekti padėjo nuoseklus, stabiliai kokybiškas darbas ir išplėstas klientų ratas.

D. Lialytė pastebi, kad ryšių su visuomene rinka nuosekliai ir stabiliai auga kiekvienais metais, o pernai ryškios įtakos turėjo augantis verslo, ypač lietuviško kapitalo, dėmesys reputacijos kūrimui, valstybinio sektoriaus pokyčiai ir didesnis komunikacijos poreikis bei RSVA narių paslaugų portfelio plėtra.

Ryšiai su visuomene apima vis daugiau komunikacios sričių

„Ryšių su visuomene sąvoka plečiasi ir apima vis daugiau komunikacijos sričių tokių kaip integruotų kampanijų kūrimo bei valdymo, kūrybines, dizaino, video, socialinės žiniasklaidos“, – platų paslaugų spektrą akcentuoja D. Lialytė.

Pasak jos, 2020 metų ryšių su visuomene rinkos rezultatus, be abejo, paveiks trys karantino mėnesiai, per kuriuos mažėjo verslo apimtys ir keitėsi paslaugų pobūdis.

„Sunku prognozuoti, kiek tai paveiks visų metų rezultatus, nes kol kas visi esame nežinioje dėl galimos antros pandemijos bangos“, – antrajam pusmečiui pasiruošusi „Integrity PR“ vadovė.

Daiva Lialytė

Nepaisant „juodosios gulbės“, šių metų lūkesčiai – pozityvūs

Apyvartą trečdaliu pernai padidinusios ir prekės ženklą atnaujinusios agentūros „co:agency“ partneris Donatas Bedulskis teigia, kad 2020-ųjų pradžia komunikacijos rinkoje žadėjo vienus sėkmingiausių metų.

„Mūsų agentūrai pirmasis ketvirtis buvo geriausias per dešimtmetį: aktyvūs buvo ir esami klientai, taip pat turėjome daug užklausų dėl naujų užsakymų. Pandemija ir karantinas viską staigiai pakoregavo. Visgi gegužės viduryje klientų optimizmas grįžo, o daliai organizacijų tai netgi tapo paskata atsigręžti į komunikaciją. Galiausiai karantiną baigėme pasirašę 5 sutartis su naujais klientais, o daugelis esamų grįžo prie turėtų planų įgyvendinimo. Todėl lūkesčiai dėl šių metų rezultatų, nepaisant užklupusios „juodosios gulbės“, yra gan pozityvūs“, – sako „co:agency“ partneris D. Bedulskis, pridurdamas, jog, žinoma, viskas gali greitai keistis, kol išlieka nežinia dėl viruso.

Donatas Bedulskis

Karantinas išmokė geriau „skaitmenizuoti“

Agentūros „co:agency“ partneris teigia, jog karantino laikotarpis sudarė sąlygas agentūroms dar labiau augti ir plėsti savo paslaugų spektrą bei lavinti lankstumą.

„Nors skaitmeninė komunikacija ir iki karantino buvo neatsiejama mūsų teikiamų paslaugų dalis, pandemija išmokė šiuos kanalus dar kūrybiškiau ir efektyviau išnaudoti. Pavyzdžiui, antrąjį ketvirtį įgyvendinome vieną didelį projektą, kurio pagrindą pagal originalią idėją sudarė dešimtys gyvų renginių, susitikimų bei veiklų visoje Lietuvoje. Dėl karantino vos per savaitę teko pakeisti visą projekto planą ir „skaitmenizuoti“ kiekvieną žingsnį. Tokios patirtys suteikė vertingų pamokų ir į agentūros „įrankių dėžutę“ įtraukė daug naujų sprendimų bei praktikų, kurias šiemet plėtosime toliau“, – dalinasi D. Bedulskis.

Augo konsultacinių paslaugų poreikis

Pelningumo rodiklį beveik 40 proc. pernai padidinusios komunikacijos agentūros „Adverum“ vadovė, RSVA Tarybos narė Ieva Naujalytė sako 2019 metais pastebėjusi didėjusį rinkodaros komunikacijos ir turinio rinkodaros projektų poreikį, taip pat augo poreikis įvairesnėms turinio formoms bei aukšto lygio vizualiniam pateikimui.

„Pernai taip pat įvyko sugrįžimas prie mūsų profesijos „pamatų“ – atsigręžimas į pasakojamos istorijos emocinę ir faktinę vertę, siekiant padidinti jos poveikį tikslinėms auditorijoms. Taip pat smarkiai augo konsultacinių paslaugų poreikis: pernai jau labai maža dalis klientų atėjo tiksliai žinodami, ko jiems reikia, ir buvo linkę labiau patikėti strateginius komunikacijos sprendimus agentūrai“, – apžvelgia I. Naujalytė.

Seka „naujosios realybės“ komunikacijos tendencijas

„Adverum“ vadovė sako, kad šiais metais svarbiausia fokusuotis į naujų komunikacijos formų integravimą tradiciniuose komunikacijos sprendimuose, skaitmeninės transformacijos projektus, naujos realybės darbdavio komunikaciją ir vidinės komunikacijos projektus, didinančius organizacijų efektyvumą.

Ieva Naujalytė

„Pandemija padarė nemažą įtaką ir komunikacijai, todėl dar pavasarį pradėjome sekti ir tirti tendencijas, susijusias su taip vadinamąja „nauja realybe“. Sukūrėme paslaugą, skirtą darbdavio komunikacijai pandemijos metu, galvojame ir apie kitas komunikacijas sritis, kurias paveikė šis neįprastas laikotarpis. Šiemet toliau išnaudosime savo tarptautinės komunikacijos kompetencijas ir koncentruosimės į darbą su komunikacijos be sienų projektais, siekiant išvežti lietuviškus prekės ženklus į tarptautines rinkas – šioje srityje esame sukaupę nemažai patirties“, – į ateitį žvelgia agentūros „Adverum“ vadovė.

Pandemija išryškino kertinių komunikacijos funkcijų poreikį

Komunikacijos agentūros „Nova media“ vykdomoji partnerė, RSVA Tarybos narė Lina Venskaitytė pastebi, kad komunikacijos rinka vis labiau bręsta, o komunikacijos paslaugų vaidmuo verslo procesuose auga.

„Dėl šių priežasčių praėjusiais metais fiksuotos pozityvios rinkos tendencijos suteikia daugiau tikimybės, kad dėl pandeminių pokyčių šios paslaugos drastiškai nenukentės. Žinoma, priklausomai nuo sektorių, poveikis vis tiek bus juntamas“, – sako L. Venskaitytė.

Agentūros „Nova media“ vadovė džiaugiasi, kad socialiniai ir ekonominiai šių metų pokyčiai išryškina kertinių komunikacijos funkcijų poreikį.

„Dar svarbesnis tampa komunikacijos efektyvumas, tikslūs ir daugiausiai pridėtinės vertės sukuriantys sprendimai. Tokiais principais vadovavomės ir iki šiol, tad šiemet išlaikysime koncentraciją į aukščiausių kompetencijų reikalaujančias tiesiogines komunikacijos paslaugas, kurios prisideda prie sklandžios, rezultatyvios ir gera reputacija grįstos verslo įmonių veiklos“, –akcentuoja L. Venskaitytė.

Lina Venskaitytė

Keičiasi visa komunikacijos paradigma

Agentūros „PR Service/Edelman Affiliate“ vadovė, RSVA Tarybos narė Romualda Stonkutė kaip 2019 metų išskirtinumą pastebi, kad komunikacijoje daug dėmesio buvo skiriama socialinėms temoms akcentuoti.

„Tubūt tai yra dėsninga, nes visa komunikacijos paradigma juda socialinių aktualijų sprendimo kryptimi. Klientai iš verslo tikisi, kad šis atlieps socialinius visuomenės poreikius“, – signalizuoja R. Stonkutė.

Tarptautinį komunikacijos agentūrų tinklą atstovaujanti R. Stonkutė perteikia ir globalias nuotaikas, kad 2020 metai, be jokios abejonės, taps didžiulių iššūkių metais tiek finansine, tiek komunikacijos paslaugų specifikos prasme.

COVID-19 pandemija pakoregavo tiek pasaulinių kompanijų, tiek Lietuvos verslo planus, perkant komunikacijos paslaugas ir keičiant komunikacijos turinį. Senųjų planų teko atsisakyti ir reikėjo operatyviai reaguoti į esamas aktualijas – tad komunikacijos specialistams tenka nauji kūrybiškumo, greito reagavimo į aktualijas ir socialinio jautrumo iššūkiai“, – akcentuoja „PR Service/Edelman Affiliate“ vadovė.

Romualda Stonkutė

Apie asociaciją

Ryšių su visuomene agentūrų asociacija RSVA įkurta 2009 metais, siekiant užtikrinti agentūrų veiklos etikos ir profesinius standartus bei gerinti komunikacijos verslo aplinką šalyje.

RSVA vienija aštuonias, daugiau nei pusę ryšių su visuomene rinkos apimančias agentūras, kurios teikia kokybiškas ryšių su visuomene ir konsultavimo paslaugas ir vykdydamos veiklą laikosi RSVA Veiklos standarto bei griežtų etikos normų: „Adverum“, „Agency 1323“, „co:agency“ (buvę „Gravitas Partners“), „Headline“, „Idea Prima“, „Integrity PR“, „Nova media“ ir „PR Service / Edelman Affiliate“. RSVA agentūrose dirba 113 ryšių su visuomene ir kitų komunikacijos sričių profesionalų.

Visoms 8 asociacijos vienijamoms agentūroms 2020 metais suteikti Veiklos kokybės standarto ženklai: Atsakinga agentūra, Atskaitinga agentūra, Skaidri agentūra, Tobulėjanti agentūra ir Visuomeniška agentūra.