Kas pasikeis po Covid-19 pandemijos? Kurios veiklos sugrįš į prieš karantiną buvusią rutiną, o kurios išgyvens radikalią transformaciją ar nunyks? Svarstymų šia tema šiuo metu labai daug. Arčiausiai tiesos yra tos įžvalgos, kurios remiasi vartotojų patirtimi. Jei karantino metu vietoje vieno produkto vartotojams buvo pasiūlyta alternatyva, kuri jiems patiko, buvo patogi – galite drąsiai investuoti į šią naujovę, nes ji prigis ir išliks gyvuoti po karantino. Jei vartotojai alternatyva buvo priversti naudotis tik dėl karantino apribojimų, ir jie alternatyvos pasirinkimą vertina kaip tik iš bėdos tinkantį pakaitalą, paliekantį suvaržymo jauseną – toks produktas neprigis, vartotojai grįš prie ankstesnių įpročių.
Verslo renginių organizavimas, ypač seminarai ir konferencijos, bus viena iš sričių, kur ženkli rinkos dalis po karantino gali atitekti internete vykstantiems renginiams. Pirmųjų karantino metu internete įvykusių konferencijų dalyvių apklausa rodo, kad 39 proc. dalyvių laikė interneto renginius patrauklesniais už tradicinius renginius, palyginus su 32,2 proc. dalyvių, kuriems patrauklesni renginiai salėse. Dar 28,8 proc. dalyvių laikėsi neutralios pozicijos (straipsnio autorius apklausė 60 iš 170 konferencijos „Verslo praktikai“ dalyvių – red. pastaba).
Dėl transformacijų buvo abejonių
Šis tyrimas rodo, kad paklausa interneto konferencijoms yra didelė ir gali pretenduoti daugiau kaip į trečdalį rinkos. Ši dalis dar gali augti svyruojantiems vartotojams gavus daugiau patirties, kuri padėtų apsispręsti – konferencijų internete kol kas įvykę labai mažai ir nuostatos jų atžvilgiu nėra iki galo susiformavusios. Tačiau beveik be abejonės interneto renginių gerbėjų dalis didės. Kaip atrodo renginiai salėje, vartotojai jau yra patyrę daugelį kartų ir gerai žino, ko ten tikėtis, tuo tarpu interneto konferencijų rengėjai dar gali vartotoją nustebinti ir palenkti jį į savo pusę.
Pabrėšiu, kad šiame komentare kalbame apie verslo auditoriją – verslų savininkus, įmonių ir padalinių vadovus. Tai yra auditorija, kurią galime įvardinti kaip didesne dalimi konservatyvią, su susiformavusiais įpročiais. Žinodami tokį auditorijos profilį, verslo renginių organizatoriai karantino pradžioje bene vieningai priėmė sprendimus nukelti suplanuotas didesnes konferencijas į ateitį, kada jie vėl galėtų vykti tradiciškai salėse. Drąsiau pasielgta su seminarais ir mokymais, kurie buvo transformuoti į vebinarus.
Sprendimas logiškas – vebinarų forma nėra didelė naujovė, didelė dalis auditorijos juos jau išbandžiusi ir iki karantino. Todėl vebinarai karantino metu išplito greitai.
Kodėl buvo abejojama dėl didelių renginių? Priežastys kelios. Pirma, tai yra pridėtinės vertės, kurios suteikiamos dideliame renginyje – be žinių perteikimo, konferencijose didele verte laikoma ir tinklaveikos (networking) galimybė, bei atitrūkimas nuo biuro rutinos. Turėdami galvoje griežtus verslo auditorijos lūkesčius, renginių organizatoriai pagrįstai nerimavo, kad netekę galimybės pabendrauti renginio metu bei negalėdami palikti namų biuro – nes būtent jame tikriausiai tektų stebėti konferenciją – verslininkai nenorėtų mokėti už interneto renginį.
Interneto renginius rinksis ir po karantino
Visgi egzistuoja platformų, kurios leidžia atkurti visas įprasto renginio vertes ir internete – viena tokių yra Jungtinės Karalystės startuolio Hopin.to platforma. Ji suteikia ir tinklaveikos, ir rėmėjų ekspozicijų erdvės galimybes, ir galimybę vienu metu rengti kelias paraleles pranešimų sesijas – visa tai, dėl ko einama į konferencijas. Į šią platformą perkėlėme ISM universiteto Vadovų mokyklos alumnų konferenciją „Verslo praktikai“ – karantino tai buvo bene pirmas bandymas padaryti pilnavertę verslo konferenciją internete, už dalyvavimą kurioje mokama. Mums pavyko surinkti 170 registracijų, piko metu konferencijos pranešimus stebėjo 140 prisijungusių dalyvių.
Būtent teigiami atsiliepimai po „Verslo praktikų“ konferencijos tapo paskatinimu įvertinti bendras interneto konferencijų perspektyvas. Pirma, ką parodė apklausos duomenys, yra tai, kad interneto renginių paklausa nesibaigs po karantino. Net 80,7 proc. respondentų nurodė, kad interneto renginiuose dalyvaus ir toliau. Antra, ką atskleidė apklausa, yra konferencijų turiniui skiriama vertė – net 77,2 proc. apklaustųjų nurodo, kad jei į internetą persikeltų jiems įdomi tradicinė konferencija, kurioje jie lankėsi anksčiau, jie registruotųsi į ją.
Tai parodo, kad tinklaveikos sukuriama trauka yra pervertinama – dauguma dalyvių renkasi dėl turinio. Todėl interneto konferencijoje pasiūlius gerą turinį – dalyviai į ją susirinks.
Sutaupytas laikas – didžiausia vertė
Tarp interneto konferencijos trūkumų, kaip ir galima buvo prognozuoti, dalyviai pirmiausia nurodė gyvo bendravimo bei tinklaveikos trūkumą, taip pat buvo išskirti interneto ryšio trikdžio pavojai ir pranešėjų reprezentacijos klausimas – tai yra, pasigesta galimybės stebėti ne pranešėjo kameros vaizdą, o vaizdo nuo scenos atkartojimą.
Rezultatai pasikartojo ir kitame klausime – tik 22,3 proc. respondentų nurodė, kad interneto renginiai tinkami networkingui. Palankiausiai įvertintas seminaro perkėlimas į internetą – net 75,4 proc. respondentų palaikė tokią inovaciją; 56,1 proc. nurodė, kad formatas tinkamas diskusijai. Labiausiai nustebino palankus didelių interneto konferencijų perspektyvų vertinimas – net 59,6 proc. apklaustųjų nurodė, kad tokiems renginiams interneto erdvė tinkama.
Kodėl dalyviai palankiai vertina interneto konferencijas? Kokios naujos vertės nusveria gyvą bendravimą ir networkingą? Apklausa rodo, kad pirmiausia tai yra laiko valdymas – net 80,7 proc. apklaustųjų nurodė, kad jiems svarbi yra galimybė sutaupyti laiko, nevykstant į renginio vietą.
Antroje vietoje yra galimybė niekam netrukdant „išeiti iš salės“ ir praleisti neįdomų pranešimą – tą nurodė 66,7 proc. apklaustųjų. Dar 61,7 proc. respondentų rinkosi galimybę stebėti renginį jiems patogioje aplinkoje, o 50,9 proc. nurodė, kad jiems svarbu konferencijos metu niekam netrukdant sutvarkyti netikėtus darbo klausimus.
Sugrįžtant prie svarbiausio apklausos rezultato – nors turėdami nedaug patirties kaip vartotojai, net 39 proc. apklaustųjų interneto renginiuose jau mato didesnę vertę. Tai nereiškia, kad gyvi renginiai salėse išnyks. Tai reiškia, kad rinka turi sąlygas augti – jei bus pasiūla, ir jei bus vartotojų ekonominis pajėgumas pirkti šį produktą.
Kaip užtikrinti gerą patirtį?
Apibendrindamas pasidalinsiu įžvalgomis, į ką interneto konferencijų rengėjai turėtų atkreipti dėmesį ir ką įvertinti, siekdami maksimaliai geros patirties dalyviams:
1. Turinio kokybė turi būti užtikrinta ne tik iš pranešėjų atrankos ir pasiruošimo, bet ir iš techninės pusės. Pranešėjai turi turėti prieigą prie gero interneto ryšio, jų kamerų perduodamas vaizdas turi būti kokybiškas. Jei su pranešėju testavimo metu ryšys buvo geras, neleiskite pranešėjui keisti vietos prieš faktinį pranešimą – naujoje vietoje ryšio kokybė gali nuvilti. Jei yra galimybė, pranešimus transliuokite iš profesionalios studijos.
2. Sukurkite tinklaveikos programą. Efektyviai tinklaveikai, kurios rezultatas yra kontaktai, svarbiau yra disciplina ir programa, o ne veiksmo erdvė – internetu ar salėje. Kodėl šis punktas yra antroje vietoje, nors respondentai tai įvardino kaip pagrindinį interneto renginio trūkumą? Nes respondentai turėjo gerą turinio patirtį – o turinys jiems buvo svarbiausias. Faktinė respondentų patirtis su tinklaveika nebuvo tokia gera, todėl ji iškilo tarp svarbiausių trūkumų.
3. Renginys internete nereiškia, kad dalyviai negali turėti „gyvų“ patirčių su renginiu. Tą galite pasiekti su rėmėjų pagalba, kuriems svarbu auditorijai pristatyti materialius produktus – po renginio, o idealiausia prieš renginį dalyviams pristatant į namus ar biurus renginio rėmėjų produktų paketus.