Šiais metais jau trečią kartą vykusioje marketingo vadovų konferencijoje „LiMA CMO Summit“ „Euromonitor International“ ekonomikos ir vartotojų analizės padalinio vadovė Indrė Čėsnienė per dešimties pagrindinių vartotojų tendencijų prizmę apžvelgė, koks bus vartotojas po pandemijos, ryškiausius akcentus uždėdama daugiafunkcinių namų ir robotizacijos svarbai ateityje.

1. Multifunkciniai namai. Jau buvo pastebėta ir anksčiau, kad žmonės norėjo turėti galimybę daugiau dalykų daryti namuose: daugiau juose dirbti, sportuoti ir linksmintis. O dabar ši tendencija tapo ypatingai svarbi, nes vartotojas šiuo metu galvoja apie namus kaip apie vietą, kurioje jis galėtų daryti, ką tik panorėjęs. Namai – tai naujasis biuras, nauja sporto salė, naujoji vakarėlių erdvė ir t. t. Tai turi įtaką vartotojų požiūriui į visas prekes ir paslaugas.

Namuose
Namuose
© Shutterstock

Pasak pranešėjos, daugiafunkciniai namai laikui bėgant bus lygiai tokie pat ar net dar svarbesni, nes praėjus koronaviruso sukeltai krizei ir pasauliui pilnai atsivėrus, visuomenė jau bus išmokusi pamoką, kaip būna sunku nutikus tokiems netikėtiems dalykams, todėl labiau pasiruoš šio scenarijaus pasikartojimui. Tai atsispindės ir per NT rinkos pasislinkimus, ir per su tuo susijusias prekes.

Anksčiau socialiniai tinklai, anot I. Čėsnienės, buvo skirti parodyti kitiems savo gyvenimą, o štai karantino metu žmonės daug laiko praleido vien bendraudami. Tai tapo pagrindine bendravimo vieta.

Moteris šioje vietoje pateikė vaizdo skambučių programėlės „Zoom“ pavyzdį: prieš kokius metus daugelis jos net nežinojo, kai tuo tarpu dabar kai kurie sako „einu pazūminti“. Verslai labai greitai pritaikė ją nuotoliniam darbui, mokyklos – nuotoliniam mokymuisi, o vartotojai – netgi savo pasilinksminimams, rengdami viktorinas, virtualius vakarėlius ir t. t. Tai tapo labai svarbia visuomenės gyvenimo dalimi, tad buvęs prieš tai pasiruošęs verslas iškilo numatydamas, kokie scenarijai gali laukti ateityje.

2. Dirbtinis intelektas ir robotizacija. Kaip teigia pranešėja, jau kurį laiką pastebima, jog žmonėms reikalingi robotai tam, kad jie padėtų tvarkytis namuose. Karantino metu tai ypatingai išryškėjo, tačiau dėl kito aspekto: kai vartotojai yra daugiau laiko užsidarę namie, jie labiau bijo kontakto su žmogumi ar kartais net izoliuojasi savo noru, ypač, jei turi kokių problemų, ligų ir pan. Atsiranda vis didesnis poreikis gauti prekes ar paslaugas iš robotų, kad būtų išvengta kontaktavimo su gyvu žmogumi, kuris gali nešioti COVID-19 užkratą.

Robotai namuose
Robotai namuose
© Shutterstock

Taip pat žmonės ne tik nori, kad palengvėtų jų gyvenimas, buityje atliekamos užduotys, tačiau moteris iškelia ir vienišumo aspektą, nurodydama, kad šiuo metu egzistuoja net robotai-augintiniai, su kuriais vis labiau atsiranda socialinis kontaktas. Galima įsigyti ir robotizuotą augintinio vedžiotoją. Tokiuose kraštuose kaip, pavyzdžiui, Japonija, robotizacija yra išplitusi kur kas plačiau, ir tai buvo kur kas palankiau priimta jau prieš pandemiją.

Šioje vietoje pabrėžiamas ir psichologinės gerovės siekis, nes karantino metu kai kurių žmonių nervams teko labai didelė apkrova ir išbandymas, todėl išryškėja poreikis kokiu nors būdu save nuraminti, įsigyti paslaugas ir produktus, kurie palengvina kasdienybę.

Asmeninis ryšys su robotu tik ryškėja ir manoma, kad kuo toliau, tuo labiau tai bus paplitę įvairiausiomis formomis, tad, galvojant apie savo klientus, verslui būtina į tai atsižvelgti.

3. Perėjimas nuo fizinės prie psichinės sveikatos svarbos. Žmonės yra išsibalansavę, įvyko daug pasikeitimų, yra pakilęs nerimo lygis. Todėl pradėta mąstyti, kaip susitvarkyti su pasikeitusia situacija ir su savo psichine sveikata. Verslas turėtų atsižvelgti į tai, suprasti, kad vartotojai sunerimę, jiems svarbus jautrus požiūris, ir savo marketinginėse žinutėse visa tai atliepti.

4. Antiglobalizacija. Pandemijos metu vis dažniau buvo renkamasi vietinius arba nepriklausomų gamintojų produktus, nes manyta, kad jie yra kokybiškesni ir norėta paremti vietines įmones. Dabar pastebimas atsitraukimas nuo globalizacijos, nes kai kurių prekių tiesiog nebuvo galima gauti dėl sutrūkinėjusių tiekimo grandinių.

I. Čėsnienė teigia, kad ateityje žmonės vis labiau rems vietos verslą, o tarptautinės įmonės, kurios eksportuoja į kitas šalis, turėtų galvoti, kaip lokalizuoti savo produkciją ir žinutes tam, kad pasiektų vartotojus.

5. Visuotinė įtrauktis. Jau anksčiau vartotojai iš įmonių reikalavo jautrumo bei supratimo visoms įmanomoms vartotojų grupėms, bet šiuo metu bendrumo jausmas yra padidėjęs dar labiau, nes patys pabuvę izoliacijoje žmonės pradeda geriau suprasti, kokią kasdienę izoliaciją patiria tokios grupės kaip, pavyzdžiui, neįgalieji, sako moteris ir įvardina dar 2019 m. žaislų gamintojos „Mattel“ sukurtas neįgaliojo vežimėlyje sėdinčias barbes.

„Mattel“ barbės
„Mattel“ barbės
© AP / Scanpix

6. Pirmųjų sekundžių svarba. Vartotojai turi vis trumpesnį dėmesio koncentracijos laiką. Šiuo metu tai yra ypatingai sustiprėję dėl didžiulio kiekio informacijos, kurią jiems atrodo svarbu sekti. Dėl to jie neskiria vienam šaltiniui daug laiko. Jie vis mažiau bendrauja akis į akį, yra sunerimę dėl įvairiausių krizių pasaulyje, apie kurias anksčiau negirdėjo ir nesusidūrė patys.

Pranešėja nurodo, kad sėkmingos žinutės turėtų būti trumpos, greitai ir lengvai suvokiamos, turėti nestandartinius sprendimus.

Šioje vietoje ji paminėjo „Coca-Colos“ pavyzdį, kai kovo mėnesį, tik prasidėjus pandemijai, jie nusprendė visus savo turimos komercinės reklamos plotus ir biudžetus paskirti nuo COVID-19 nukentėjusioms bendruomenėms. Tam „Coca-Cola“ pranešė skirianti 120 mln. JAV dolerių. Auditorija šį sprendimą sutiko itin pozityviai. Daug vartotojų sakė, kad tai yra pati geriausia reklama, kokia tik gali būti.

Tai yra vienas iš pavyzdžių, kaip įmonė vienu šūviu, nestandartiniu sprendimu nušauna du zuikius: padeda bendruomenėms, kurioms iš tikrųjų reikia pagalbos, ir tuo pačiu stiprina savo prekės ženklą.

7. Švarus oras. Vartotojai prieš pandemiją buvo susirūpinę oro tarša, ypač miestuose, tačiau šiuo metu yra pastebimas pasikeitimas: vartotojai dabar daug labiau rūpinasi vidaus patalpų tarša. Todėl teikiant prekes ir paslaugas vertėtų apie tai labai atsakingai pagalvoti, suprasti, kad prevencija žmonėms yra pagrindinis ir svarbiausias dalykas.

Taip pat, atsiradus naujam poreikiui, atsiranda ir vis daugiau naujų būdų suteikti paslaugas bei produktus.

8. Privati personalizacija. Anksčiau buvo pastebima, kad žmonės vangiau dalinosi savo privačia informacija, nors tikėjosi, kad turinys būtų personalizuotas. Dabar ši tendencija atrodo pasikeitusi – drąsiau dalinamasi asmenine informacija, ypač, kai yra kalbama apie saugumą.

Pranešėja teigia, kad nors kurį laiką bus vis dar norima dalintis tokia informacija, reiktų tikėtis, kad po kurio laiko privatumo poreikis ir vėl sugrįš. Šiuo metu vertėtų tam ruoštis ir mąstyti, kaip sustiprinti savo duomenų apsaugą, kaip saugiai rinkti vartotojų informaciją, kad ateityje tai neatsisuktų prieš jus.

Indrė Čėsnienė
Indrė Čėsnienė
© Įmonės nuotr.

9. Ekologijos svarba. Visuomenė šiuo metu yra nukreipusi dėmesį kitur ir permąsto ekologijos prioritetus. Pandemijos laikotarpiu yra dažniau naudojami vienkartiniai produktai dėl saugos reikalavimų. Ilgainiui tikimasi, kad ekologijos svarba sugrįš į jau anksčiau pasiektą tašką ir žmonės norės vartoti mažiau ir rinksis kokybiškesnes, ilgaamžiškesnes prekes, bet šiuo metu žmonių galvose didesnė svarba vis tiktai yra skiriama saugai.

Verslas turėtų nepamiršti apie ekologiją, pasiruošti tam laikui, kai noras gyventi ekologiškiau sugrįš.

10. Sklandus mobilumas. Buvusi labai svarbi metų pradžioje, prieš prasidedant pandemijai, dabar ši tendencija yra stipriai sumenkusi. Prieš tai žmonės labai norėjo judėti, mieliau pradėjo rinktis viešąjį, tarpmodulinį transportą, labai noriai nuomodavosi įvairias transporto priemones. Dabar ši rinka yra labai stipriai nukentėjusi. Karantino metu žmonės judėjo labai minimaliai, tačiau, kita vertus, net ir baigiantis karantinui jie išlieka budrūs bei atsargūs, todėl grįžtama prie aktyvesnio asmeninių automobilių naudojimo.

Manoma, kad kuriam laikui situacija išliks tokia pati, todėl verslas, ypač užsiimantis tokia ar panašia veikla, turėtų galvoti apie savo sričių diversifikavimą, alternatyvius, tvarius sprendimus.

I. Čėsnienė įvardino „CityBee“ pavyzdį: nors karantino metu jų paklausa labai stipriai sumažėjo, įmonė pasiūlė dvi naujas paslaugas – verslo prekių pristatymą ir maisto prekių pristatymą vartotojams.

Taip pat šiai kategorijai būtų galima priskirti „Nanoseptic“ apsaugą. Tai yra apsauga, kuri nuolat save dezinfekuoja: Jungtinės Karalystės elektrinių paspirtukų nuomotojas „Wheels“ padengė savo paspirtukus šia danga, kuri, nuolat save dezinfekuodama, suteikia didesnį saugumo jausmą vartotojams.

Save dezinfekuojantys paspirtukai
Save dezinfekuojantys paspirtukai
© Ekrano nuotr.
M360