Aistros ekonomika

Nauja, svarbi tendencija, į kurią reikia atsukti savo veidą yra individualumo apmokestinimas. Esmė paprasta: jei paslaugų programėlės (Uber, Wolt) stengėsi unifikuoti skirtingų asmenų teikiamų paslaugų kokybę, tai naujos platformos, skirtos įkainoti žmonių ypatingumus, ima jaudinti būrius investitorių.

Bet prieš tai truputis teorijos. „Aistros ekonomikos” terminas („Passion economy“) kadaise saldų pažadą, kad YouTube kūrėjai ir panašūs galės gyventi iš kelių šimtų fanų, sugrąžina į realybę — būrys aistruolių gali išlaikyti itin siauros specializacijos praktikuotojus.

Aistros ekonomika sako, kad jos monetizuojai yra prieinami visiems (nepririšti prie konkrečių kanalų). Jie mato savo inividualumą kaip privalumą. Jie yra itin skaitmenizavęsi. Lietuvoje neabejotinas lyderis yra Skirmantas Malinauskas, Patreon platformoje savo žurnalistiniais tyrimais sulaukęs net virš 25 tūkst. eurų kasmėnesinio palaikymo piniginės, kurią supildo per 7000 jo palaikytojų. Pasauliniai skaičiai dar įspūdingesni — Substack platformoje naujienlaiškiai lyderiams generuoja milijonus.

Neabejotina, kad pinigų kvapą pajutę vis labiau turinį apmokestinti bandys ir socialinių tinklų piranijos — influenceriai. Piniginio faktoriaus įvedimas labai greitai parodo generuojamos informacijos, ar pramogos vertę — kiek mokėtumėte už Instagram Stories, jei jos nebūtų už dyką?

Kūrėjo prenumerata ir kiti būdai

Ryškiausia aistros ekonomikos platforma Patreon savo idėjas finansuotis gali kas tik nori — moki mėnesinį arba metinį mokestį ir gauni prieigą prie autoriaus turinio. Paprastai jis būna kelių lygmenų: eksliuzyvus, išankstinės galimybės, praplėstas turinys. Jo konkurentas OnlyFans savo karjerą pradėjo nuo porno industrijos ir jau užaugo iki milijardinio verslo; jis veikia panašiu principu ir žada kūrėjams per šiuos metus išmokėti 2 milijardus JAV dolerių.

Substack leidžia apmokestinti naujienlaiškius, labai ryškiai Lietuvoje startavęs Humans App, kuris dingo iš dėmesio lauko pasikeisdamas pavadinimą į Qoorio ir nusitaikydamas į perspektyvesnes rinkas, pasiūlė susimokėti už pokalbį, tuo tarpu Twitter įkūrėjo paleista tekstų platforma Medium apmokestina turinio vienetus, konkrečiau — tekstinius įrašus.

Žvaigždės sveikinimas su gimtadieniu už centus

Įdomiausia tarp visų — Cameo platforma. Ji ima B-C-D lygio žvaigždes (galvokite apie „Tiger King“ herojus), įkainoja jų žinučių įrašymo (video, audio, tekstas) paslaugas, nusiriekia 25 proc. nuo alkanos žvaigždės pajamų ir giriasi nesveikais augimais. Žmonės iš filmų, sportų, serialų gali tau įrašyti trumpą norimą žinią ir gauti nedidelį (gyvas memas Chuck Norris kainuoja 300 dolerių) atlygį. O kai jį padaugini iš visų norinčiųjų, tai pavirsta gan nemenkais skaičiais. The New York Times domisi, kaip individualumo monetizacija veikia ir ką uždirba dalyvaujantys.

Cameo įkūrėjai sako, kad D sąrašo žymūnas fanui gali būti mėgstamiausia persona. Kaina pasitraukia į antrą planą, kuomet lyg pageidavimų koncerte gali užsakyti žinutę iš tavo kadaise mėgtos 90-ųjų roko grupės vokalisto. Mes, tuo tarpu, stebime naujas pailsusių įžymybių ir profesionalų įdarbinimo bangas. Jos atplukdo naujas galimybes užsidirbti ir ekstatišką auditoriją, pasiryžusią mokėti grašius už jiems patinkančiųjų vaizdinius pliūpsnius.

Susipažinti su visa apžvalga galite tapę Tomo Patreon palaikytojais (6 Eur/mėn ir daugiau) čia arba gyvame pristatyme Zoome mokymai@degadangus.lt