Liūdesys, bloga nuotaika ar paprasčiausia tinginystė. Vyraujantys mitai apie depresiją dažnai sutrukdo kreiptis pagalbos, o uždelsus gali būti per vėlu. Šį rudenį farmacijos bendrovė „Janssen“ (UAB „Johnson & Johnson“) įgyvendina socialinę kampaniją „Susigrąžink gyvenimo spalvas“, kuria siekiama šviesti visuomenę depresijos tema bei paskatinti šios ligos simptomus jaučiančius žmones nedelsti ir kreiptis pagalbos, skelbiama pranešime žiniasklaidai.

Pasak „Janssen“ komunikacijos vadovės Rimos Stabrauskienės, nors apie depresiją kalbama vis dažniau, vis dar egzistuoja gausybė su ja susijusių mitų ir stereotipų.

„Depresija yra viena iš dažniausių neįgalumo priežasčių išsivysčiusiose šalyse, taip pat ir Europoje. Net 1 iš 4 žmonių per gyvenimą susiduria su psichikos sveikatos problemomis, tarp jų ir depresija. Padėtį dar pablogina klaidingas visuomenės supratimas, kad depresija – nėra rimta liga. Ji painiojama su nuovargiu, liūdesiu, bloga nuotaika, netgi laikoma tinginyste, tad susirgus, delsiama arba apskritai vengiama kreiptis į gydytojus“, – sako R. Stabrauskienė.

Anot jos, reikia iškelti šią problemą į viešumą ir iš tikrųjų pradėti kalbėti apie psichikos ligas visais lygiais – asmeniniu, profesiniu ir net politiniu, kad būtų galima padėti sergantiesiems kreiptis į specialistus, nebijant galimo nuosprendžio.

„Įgyvendindami šią kampaniją siekiame supažindinti visuomenę su skirtingomis depresijos formomis, paskatinti atpažinti ligos simptomus ne tik pačius sergančiuosius, bet ir jų artimuosius. Dėl stigmos, susijusios su psichikos ligomis, atsiranda diskriminacija, kuri gali atidėti pagalbos ieškojimą ir trukdyti pasveikti. Svarbu pažymėti ir tai, kad kaip ir bet kuri kita sveikatos būklė, depresija yra liga, kurią turėtų gydyti sveikatos priežiūros ar psichikos sveikatos specialistas. Juolab, kad depresija – viena iš geriausiai gydomų psichikos ligų“, – sako R. Stabrauskienė.

Kampanijos idėją kūrusios ir ją įgyvendinusios kūrybinės integruotos komunikacijos agentūros „INK agency“ kūrybos vadovė Rūta Vaitkevičiūtė pasakoja, kad visa tai pareikalavo gilios analizės ir supratimo, kaip jaučiasi depresija sergantis žmogus ir jo artimieji. Jos teigimu, kadangi komunikacija buvo siekiama ne tik supažindinti auditoriją su depresija kaip liga, bet ir parodyti, kad ji gali būti išgydoma, suteikti viltį pasveikti – pasirinkta pozityvi komunikacijos linija, nes kiekviena, net ir pagalbą siūlanti žinutė, jei ji yra neigiamo atspalvio, gali nepasiekti auditorijos.

„Nuo depresijos kenčiantys žmonės pasaulį mato niūrų, pilką – tarsi per rūką. Gyvenimo momentai, kurie anksčiau teikė prasmę ir džiaugsmą – tampa pilki ir neryškūs, tarsi kažkas iš gyvenimo būtų atėmęs spalvas ir uždėjęs nespalvotą filtrą. Vis dar gajūs įvairūs mitai apie depresiją, todėl mums svarbu buvo juos sugriauti ir papasakoti, kad depresija nėra tik bloga nuotaika. Tai – rimta liga, kuri pakeičia tai, kaip žmogus suvokia pasaulį. Kai tai suprantame, tampa lengviau atpažinti ligos simptomus, laiku pasiūlyti artimajam pagalbą ir, svarbiausia, suprasti, kaip su juo bendrauti. Nuo to ir atsispyrėme vystydami kampanijos idėją“, – pasakoja ji.

Siekiant parodyti, kaip jaučiasi depresija susirgęs žmogus, prie Vilniuje esančios Martyno Mažvydo bibliotekos buvo įrengtas lauko reklamos stendas, kuriame įdiegtas „kasdienybės spalvas“ naikinantis filtras. Tokiu būdu praeiviai skatinami susitapatinti su gyvenimo spalvas praradusiais žmonėmis ir įsijausti į jų kasdienybę.

Įgyvendinant kampaniją, taip pat sukurtas tinklapis iveikdepresija.lt, kuriame sutelkta informacija apie depresiją, jos simptomus, tipus ir pagalbą susirgus. Apie galimybę susigrąžinti gyvenimo spalvas informuoja lauko reklamos stendai, interviu su psichiatrais, vaizdo interviu su depresiją įveikusiais žmonėmis, reklamos radijo ir televizijos eteryje bei skaitmeninė reklama. Savo patirtimi kampanijos metu dalijasi ir žinomi Lietuvos žmonės.

Projektas įgyvendinamas kartu su partneriais – Lietuvos sutrikusios psichikos žmonių globos bendrija bei VšĮ „Vilniaus miesto psichikos centras“.

M360
www.DELFI.lt