Tokiose platformose kaip Youtube, Facebook, Instagram nuotraukos ir vaizdo įrašai su trečiųjų asmenų atvaizdais platinami nekeliant klausimų dėl tokio naudojimo ribų. Kartais dėl to, kad trūksta žinių apie teisėto asmens atvaizdo naudojimui – ypač prekių ir paslaugų reklamai – taikomus reikalavimus, kartais šį faktą sąmoningai ignoruojant.

Atvaizdo viešinimas – asmens sprendimas

Viešas atvaizdo paskelbimas socialiniuose tinkluose yra ne verslo, o socialinių tinklų naudotojo sprendimas. Socialinių tinklų naudotojai su socialinių tinklų auditorija nepertraukiamai dalijasi savo nuotraukomis, vaizdo įrašais, istorijomis. Taip, įrašas po įrašo socialiniams tinklams suteikdami prieigą ir prie jų veidų kartotekos.

Dalis tai daro gana konservatyviai, ribodami asmeninio turinio pasiekiamumą. Tokių socialinių tinklų naudotojų paskyrose sąmoningai viešai prieinamomis padarytos vos kelios, dažnai tos pačios nuotraukos. Kiti savo ir savo šeimos narių atvaizdų viešinamą socialinėje erdvėje vertina daug laisviau. Socialiniuose tinkluose galime rasti tūkstančius vienetų šių socialinių tinklų naudotojų sukurto turinio, kurio neatskiriama dalis yra ir jų ar jų šeimos narių atvaizdai.

Nepriklausomai nuo to, kiek plačiai asmens atvaizdas yra viešinamas, visų šių asmenų teisė į atvaizdą yra saugoma kaip žmogaus teisės į privatų gyvenimą sudėtinė dalis.

Viešumas (ne)sukuria leidimo naudoti

Viešai prieinamas turinys teisiškai nėra visų nuosavybė. Dalijimasis kitų asmenų paskelbtomis nuotraukomis ar vaizdo įrašais arba momentinėmis ekrano kopijomis, jų pakartotinis paskelbimas gali pažeisti užfiksuotų asmenų asmenines neturtines teises, o atskirais atvejais – netgi asmens duomenų naudojimo taisykles.

Kertinis teisėto asmens atvaizdo naudojimo momentas yra sutikimas. Asmens nuotrauka, portretas ar kitoks atvaizdas gali būti fiksuojamas ir naudojamas tik jo sutikimu. Teisės aktai tokį sutikimą reglamentuoja pakankamai abstrakčiai. Jam nėra keliami specialūs turinio ar formos reikalavimai.

Sutikimas gali būti išreikštas įvairiai. Socialinių tinklų naudotojai tokį sutikimą duoda, prisijungdami prie socialinių tinklų ir sutikdami su jų taisyklėmis. Facebook ir Instagram paslaugų teikimo sąlygos numato, kad skelbdami savo sukurtą turinį socialinio tinklo paskyroje sutinkame, kad mūsų pasirinkta šio socialinio tinklo auditorija jį peržiūrėtų, išsaugotų atsisiuntus ar padarius momentinę ekrano kopiją, taip pat pakartotinai bendrintų, taip pasiekdama naują auditoriją. Toks sutikimas pateisinamas, nes preziumuojama, kad socialinių tinklų naudotojai socialiniame tinkle viešina, turėdami tikslą pasiekti kuo platesnį pasirinktos socialinių tinklų auditorijos ratą.

Socialinių tinklų naudotojų turinio, jų vardų ir atvaizdų viešas skelbimas yra pateisinamas tol, kol atitinka šį tikslą. Turinio naudojimo kitų socialinių tinklų naudotojų komerciniais tikslais socialinių tinklų taisyklės nereguliuoja.

Sutikimas naudoti atvaizdą verslo komunikacijoje turi apimti kiekvieną veiksmą ir kanalą
Asmens atvaizdo naudojimui socialiniuose tinkluose reklamai ar kitai išorinei komercinės veiklos komunikacijai, kuri skatina įsigyti siūlomų prekių ar naudotis teikiamomis paslaugomis, taikoma ta pati sutikimo taisyklė. Pagrindinis skirtumas – sutikimas iš anksto nėra gautas, nes socialinių tinklų sąlygos nereguliuoja komercinių socialinių tinklų naudotojų ir verslo santykių. Dėl socialinių tinklų naudotojo sukurto turinio ir jo sudėtine dalimi esančių atvaizdų naudojimo reikia susitarti.

Sutikimas gali leisti tiek vienkartinį, tiek ilgalaikį socialinio tinklų naudotojo sukurto turinio su savo ar savo vaikų atvaizdais naudojimą. Jis gali būti duodamas atlygintinai arba neatlygintinai. Teisiškai svarbu, kad sutikimas tinkamai paaiškintų, kur, kokiu būdu ir forma, kiek ilgai ir kokiomis sąlygomis gali būti naudojamas asmens ar jo šeimos narių atvaizdas sutikimą gaunančio verslo veiklos komunikacijoje.

Gavus sutikimą vieną kartą viešai skelbti nuotrauką socialinio tinklo paskyroje, teisėtas atvaizdo naudojimas apsiriboja naudojimu socialiniuose tinkluose ir negali būti naudojamas kituose išorinės komunikacijos kanaluose, pavyzdžiui, interneto svetainėje ar mokymų medžiagoje. Taip pat toks sutikimas neapimtų nuotraukos pakartotinio bendrinimo socialiniuose tinkluose, skirto pasiekti naują auditoriją. Tai reiškia, kad su atvaizdo naudojimu susijusių rizikų įsivertinimui sutikimo turinys yra toks pats svarbus kaip ir jo turėjimas.

Toks sutikimas asmens atvaizdo naudojimui komerciniais tikslais yra reikalingas nepriklausomai nuo asmenį ir jo atvaizdo naudotoją siejančio santykio. Nei darbo santykiai, nei nuomonės formuotojo sutikimas priimti dovaną ir išviešinti jos gavimo faktą socialiniuose tinkluose nesukuria teisių jų atvaizdą naudoti kaip rinkodaros priemonę.

Socialiniai tinklai nieko „nepamiršta“

Socialiniuose tinkluose viešai paskelbti atvaizdai gali būti lengvai išsaugoti, juos atsisiuntus, padarius momentines ekrano kopijas ir kitais būdais. Vėliau pašalinus turinį su asmens atvaizdu iš socialinio tinklo paskyros ar net panaikinus pačią socialinio tinklo paskyrą, išsaugoti atvaizdai lieka jas atgaminusių socialinių tinklų naudotojų įrenginiuose ir, nors socialinių tinklų naudotojams nebėra matomi, gali būti panaudoti vėl ir vėl. Beveik nekontroliuojamai.

Įgyvendinti teisę būti pamirštam po to, kai informacija buvo padaryta viešai prieinama socialiniame tinkle, itin sudėtinga. Šią aplinkybę itin atidžiai viešai skelbdami ar leisdami viešinti savo vaikų atvaizdus turėtų įvertinti jų tėvai ar globėjai, nes vaiko teisė į atvaizdą priklauso vaikui ir naudojama ji visada turi būti išimtinai vaiko interesais, o ne tėvų ar globėjų žinomumui ar sekėjų įsitraukimui didinti.

Vaiko atvaizdo naudojimas pateisinamas ir dėl socialinės naudos

Baigtinio apčiuopiamo sąrašo, koks atvaizdo naudojimas atitinka vaiko interesus, nėra. Tai reikia vertinti kompleksiškai, atsižvelgus į savo nuomonę gebančio suformuluoti vaiko poziciją ir kitų aplinkybių visumą. Net ir neatlygintinis vaiko atvaizdo panaudojimas komerciniais tikslais nepažeistų jo interesų, jeigu teiktų neturtinę naudą (žinių, patirties) arba pakliūtų į socialiai naudingą sferą.

Tuo tarpu atlygintinumo momentas nebūtinai pateisintų vaiko atvaizdo naudojimą, jeigu dėl atskirų atvaizdų naudojimo ar net fakto, kad dalis jo privataus gyvenimo yra viešinama, vaikas patirs patyčias ar susilauks niekinančių komentarų.

Šioje vietoje taip pat svarbu paminėti, kad pasikeitimai vaiko asmeniniame gyvenime gali lemti, kad teisėtai duotas sutikimas nebebus įrankis užtikrintai leidžiantis naudoti jo atvaizdą ta pačia apimtimi, kaip tai buvo daroma anksčiau.