Po antradienį kilusio skandalo dėl to, kad Šiauliuose lauko stende buvo iškabintas abejones skiepų nauda keliantis plakatas, reklamos įmonė „Owexx“ skelbia jį nuimanti ir žadanti neatlygintinai skelbti skiepytis skatinančią kampaniją.

Plakatą jau nukabino

Reklamą buvo užsakiusi asociacija, pasivadinusi „Petys už laisvę“, kurią yra įkūręs kova prieš galimybių pasą pagarsėjusios „Gustuko picerijos“ savininkas Mantas Zemeckas.

Bendrovės „Owexx“ vadovas Viktoras Tolvaiša vakar aiškino, kad jie nebuvo įsigilinę, kokia informacija bus skelbiama plakate ir kad atsakomybę už ją neša užsakovas, tačiau šiandien pranešė, kad plakatas jau nukabintas, o bendrovė planuoja reklaminiuose ekranuose didžiuosiuose šalies miestuose neatlygintai skelbti skiepytis skatinančią kampaniją, kurios vertė sieks iki 30 tūkst. Eur.

„Tenka pripažinti, kad mano žmonės matė reklaminį turinį, su teisininkais vertino galimą jo riziką. Tačiau akivaizdu, kad situacija nebuvo įvertinta tinkamai. Tai buvo klaida. Mano, kaip įmonės vadovo, pozicija tokia, kad tokių skelbimų viešinti neturime. Todėl asociacijos „Petys už laisvę“ tentą nukabinome.

Kartu „Owexx“ lauko reklamos ekranuose neatlygintinai patalpinsime skiepytis skatinančius skelbimus – esame Sveikatos apsaugos ministerijai pateikę prašymą pasidalinti tinkama vizualine medžiaga“, ‒ pranešime žiniasklaidai cituojamas bendrovės vadovas V. Tolvaiša.

Preliminariai planuojama, kad skiepytis skatinantys skelbimai bus rodomi 9 reklamos ekranuose: 4 ‒ Vilniuje, 2 ‒ Kaune, 2 ‒ Klaipėdoje ir 1 ‒ Šiauliuose. Numatoma šios kampanijos vertė siektų iki 30.000 eurų.

V. Tolvaiša sako, kad nuo šiol bendrovė nuodugniau vertins partnerių siūlomą medžiagą bei įsives papildomus jos vertinimo saugiklius, kad panašūs incidentai nepasikartotų.

VVTAT reklama nelaiko

Valstybinė vartotojų teisės apsaugos tarnyba, kuri vertina, ar reklama yra klaidinanti, teigia, kad vadovaujantis Reklamos įstatymo nuostatomis reklama – bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis skleidžiama informacija, susijusi su asmens ūkine komercine, finansine ar profesine veikla, skatinanti įsigyti prekių ar naudotis paslaugomis, įskaitant nekilnojamojo turto įsigijimą, turtinių teisių ir įsipareigojimų perėmimą.

„Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas nurodė, kad „įstatymuose pateikiami nevienodi reklamos apibrėžimai. Tačiau visuose minėtuose teisės aktuose nurodomas svarbiausias reklamos požymis – reklama yra informacija, kuria siekiama padėti parduoti arba skatinti įsigyti prekes ar naudotis paslaugomis.“ Įstatymuose bei suformuotoje teismų praktikoje kaip esminis reklamos požymis, išskiriantis ją iš kitos informacijos, yra įtvirtintas specialus jos tikslas – daryti įtaką ekonominei elgsenai.

Siekiant nustatyti, ar informacija gali būti vertinama kaip reklama, turi būti konstatuotas skatinimo tikslas, t.y. turi būti nustatyta, kad ši informacija yra ar gali būti reikšminga vartotojui, priimant sprendimą dėl prekės ar paslaugos įsigijimo, ir tokiu būdu ja siekiama daryti įtaką ekonominei elgsenai, skatinant jį naudotis tam tikromis prekėmis ar paslaugomis ar atsisakyti tam tikrų prekių (paslaugų) naudojimo. Taigi, reklamos požymis, išskiriantis reklamą iš kitų informacijos rūšių, yra siekis daryti asmenims poveikį jiems renkantis prekes arba paslaugas.

Preliminariu vertinimu, matyti, jog skleidžiama informacija, nedaro įtakos gavėjo/vartotojo ekonominiam elgesiui bei neskatina įsigyti konkrečių prekių ar naudotis konkrečiomis paslaugomis. Atsižvelgiant į tai, asociacijos „Petys už laisvę“ skleidžiama informacija neatitiktų Lietuvos Respublikos reklamos įstatyme įtvirtintos reklamos sąvokos. Tokia informacija laikytina viešąja, kaip tai numato Visuomenės informavimo įstatymo 2 straipsnio 75 dalis“, – komentuoja Dalia Malinauskienė, VVTAT Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vedėja.

Ji primena, kad Visuomenės informavimo įstatymo įgyvendinimo kontrolę atlieka Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba.

M360