Idėją, kad nesėkmę patirti greičiau – verta, labiausiai išplėtojo IT sistemų inžinieriai. Vis dėlto, panašus principas jau seniai taikomas ir kitose srityse, pavyzdžiui, statant pastatus ar laivus. Klaidų tikimybė visuomet yra, todėl geriau jas pastebėti anksti. Pavyzdžiui, užtikrinti, kad svorio neatlaikantis betonas skiltų ir leistų imtis atitinkamų veiksmų, o ne atrodytų nepažeistas iki pat subyrėjimo.

Susimauti verta ir vystant naują verslo idėją, ir kuriant atsparią IT sistemą. Tai padeda mokytis, tikrinti savo prielaidas ir nukreipti laiką ir jėgas ten, kur prasmingiausia. Automatizuotos reklamos (angl. programmatic advertising) platformą vystančio lietuviško startuolio „Eskimi“ inžinerijos vadovas Antanas Kaziliūnas pastebi, kad greitų klaidų filosofija motyvuoja.

„Tai suteikia darbui aktualumo, praktiškumo. Esu dirbęs prie projektų, kuriems buvo skiriama daug resursų ir pastangų, tačiau jie taip ir neišvydo dienos šviesos, nes, siekiant išvengti klaidų, planavimas užtruko per ilgai ir sąlygos rinkoje pasikeitė“, – sako jis.

Antanas Kaziliūnas

Nespėjant klysti, pasimokyti ir keistis, kenčia ne tik darbuotojų įsitraukimas, bet ir verslo rezultatai. Įmonėms, vengiančioms susimauti, užsispyrimas gali brangiai kainuoti. O greitų klaidų sulaukę verslai, pavyzdžiui, nuomos platforma „Airbnb“ ar muzikos platforma „Spotify“ gyvuoja, nes spėjo sėkmingai pakeisti veiklos kryptį ir adaptuotis.

Filosofiją diktuoja produktas

Labiausiai „susimauk greit“ idėja pažįstama IT srities darbuotojams – ji yra įpinta į daugelį metodologijų, pagal kurias įprastai dirba šie specialistai, pavyzdžiui „Scrum“. A. Kaziliūnas pasakoja, kad dirbant su reklamos technologijomis bijoti klaidų neleidžia kuriamos sistemos specifika.

„Įprastai atliekant eksperimentus su vystomais produktais siekiama kuo tiksliau atkartoti jų aplinką. Mūsų atveju tai būtų ypač brangu arba iš viso neįmanoma, nes dirbame kompleksiškoje skaitmeninės reklamos ir žiniasklaidos ekosistemoje. Reklamos plotų pirkimo procesas savo sudėtingumu primena akcijų biržą“, – sako jis.

„Eskimi“ skaičiavimais, per vieną sekundę jų platformoje apdorojama apie 600 tūkst. užklausų – pasiūlymų įsigyti reklamos plotą konkrečioje vietoje už tam tikrą kainą. Visus sprendimus čia priima įmonės kuriami algoritmai, be kurių tokiu būdu pirkti reklamą nebūtų įmanoma, nes atsakymui į užklausą skiriama apie 200 milisekundžių – panašiai tiek trunka akies mirksnis. Toks sprendimų priiminėjimas sistemoje vyksta nuolat – automatizuotu būdu reklama perkama ir publikuojama nenutrūkstamai.

„Dirbdami su „gyva“ platforma, kurios negalime atkartoti, atlikti kai kuriuos eksperimentus turime tiesiog veikiančiame produkte. Išsikėlę tikslą ir susiplanavę eilę bandymų juos įgyvendinti – ir klysti – turime greit. Tai leidžia nešvaistyti kompaktiškos komandos resursų ir sparčiai judėti ten, kur reikia. Tam svarbus ir inžinierių komandos požiūris, supratimas, kad mūsų produktas nėra nepriekaištinga sistema, mūsų produktas – klientų reklamos kampanijos, kurios pasiekia tikslus“, – pasakoja A. Kaziliūnas.

Dirba ir klysta – drauge

Pašnekovo teigimu, dirbant su automatizuota reklamos pirkimo technologija ar kitomis sudėtingomis, realiu laiku veikiančiomis sistemomis labai svarbu tinkamai organizuoti komandos darbą ir surinkti į ją žmones, kuriems patinka greitas sprendimų, klaidų ir pokyčių tempas.

„Mūsų darbas apima sistemos priežiūrą ir tobulinimą, todėl vieną dieną gali tekti šalinti sutrikimus, kurie įmonei atsiliepia finansiškai, o kitą – jau spręsti uždavinį, kokie pakeitimai reikalingi pagerinti vieną ar kitą reklamos rodiklį, pavyzdžiui, kaip padaryti, kad žmonės ilgiau panaršytų puslapyje, į kurį juos nukreipė reklama. Kartais komandų planai keičiasi greit ir netikėtai, todėl tokioje aplinkoje lengviausia žmonėms kuriuos apibūdinčiau kaip drąsius problemų sprendėjus“, – sako „Eskimi“ atstovas.

Įmonė turi ir greitojo reagavimo būrį – centrinę (angl. core) inžinierių komandą, kurioje dirba patyrę ir ypač lankstūs ekspertai, galintys kolegoms padėti su svarbiausiais iššūkiais bet kurioje sistemos dalyje. Šiai ir kitoms inžinierių komandoms, kartu dirbančioms iš kelių pasaulio šalių, vadovauja 4 patirtį sukaupę vadovai, du vyrai ir dvi moterys.

„Kartais tai, kad valdome didelį IT ūkį, nuolat esame veiksme gąsdina potencialius darbuotojus ar suparalyžiuoja mintis naujokams. Kaip vadovai, visi stengiamės palaikyti ir priminti jiems, kad su sprendimais ir galimomis klaidomis jie nėra palikti vieni – kritiškai svarbūs sistemos priežiūros procesai yra sudėlioti, padėti visada gali patyrę kolegos“, – sako A. Kaziliūnas.

Jo teigimu, susigyventi su greitų klaidų filosofija „Eskimi“ darbuotojams labiausiai padeda komandinis darbas. Vykdant kasmetines apklausas įmonėje, visi apklausti inžinieriai sutiko su teiginiu, kad jų komandos nariai yra linkę bendradarbiauti. Dinamiškoje aplinkoje, kurioje reikalinga greita reakcija ir sprendimų priėmimas, toks komandos bruožas veikia kaip apsauginis tinklas nuo nežinojimo baimės ir perdegimo.

„Svarbu ir tai, kad inžinerijos komandos sprendžia labai įvairias užduotis. Mums tai leidžia atsižvelgti į darbuotojų polinkius ir padėti praktikantams surasti jiems patiems įdomiausią veiklos kryptį. Klysti ir nežinoti pasitaiko ir renkantis profesinę sritį, o kartais norisi save išbandyti, išmokti kažko naujo. Palaikome savo kolegas ir tokiuose posūkiuose“, – pasakojo inžinerijos komandoms vadovaujantis A. Kaziliūnas.