Šiemet aktualiausia Europoje rinkodaros tema tapo skaitmeninis marketingas, rodo atliktas tarptautinis marketingo bendruomenės nuomonės tyrimas „European Marketing Agenda 2022“. Pasak tyrime dalyvavusių marketingo ir pardavimų vadovų, šią tendenciją nulėmė verslo poreikis atrasti bei išlaikyti ryšį su klientais net ir koronaviruso pandemijos metu, rašoma pranešime žiniasklaidai.

„Per daugiau nei dvejų metų pandeminį laikotarpį daugelis įmonių įšoko į skaitmeninės transformacijos traukinį – pandemija paskatino verslus skirti daugiau dėmesio skaitmeninimui ir rinkodaros technologijų diegimui, elektroninės prekybos ir internetinių svetainių operacijų tobulinimui. Sėkmingai vystant savo verslus skaitmeninėje erdvėje, įmonės dabar stengiasi labiau priartėti prie klientų. Apklausos duomenimis, klientų patirties valdymo klausimams šiemet skiriamas didesnis svoris nei pernai“, – pasakoja Giedrius Juozapavičius, Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) valdybos narys.

Antroje vietoje pagal svarbą šiemet tarptautinės marketingo bendruomenės atstovai įvardija prekių ženklų strategijos ir valdymo bei, trečioje vietoje, kliento patirties valdymo temas. Tuo tarpu antrajame trejetuke išsidėstė turinio marketingo ir optimizavimo, santykių su klientais valdymo duombazių ir jų valdymo, inovacijų ir produktų vystymo temos.

Lietuvoje ir svetur tendencijos skiriasi

Paskelbtos tyrimo ataskaitos rengėjai pabrėžia, kad Europos valstybių marketingo ekspertų nuomonės dėl daugelio šiemet aktualiausių rinkodaros klausimų skiriasi. Pavyzdžiui, Austrijoje kone trečdalis marketingo specialistų prioritetą teikia darbdavio įvaizdžio kūrimo temai, o Vokietijoje panašia svarba pasižymi rinkodaros išlaidų optimizavimo (arba rinkodaros grąžos, ROMI) klausimai. Anot G. Juozapavičiaus, lietuvių marketingo darbotvarkėse atsiranda dar kiti rinkodaros klausimai.

„Skaitmeninę rinkodarą kaip svarbiausią marketingo veiklos kryptį įvardija pusė tyrime dalyvavusių rinkodaros specialistų iš Lietuvos, vėliau pagal svarbą seka socialinių tinklų rinkodaros klausimai, kuriems Vakarų ar Centrinės Europos marketingo ekspertai teikia mažiau dėmesio. Inovacijų ir produktų valdymo klausimus esminiais laiko vos ketvirtadalis apklaustųjų, o palyginti su kitomis šalimis, žymiai mažiau laiko ir pastangų lietuviai skiria ir tokioms temoms kaip mobilioji rinkodara, dirbtinis intelektas ar kompetencijų modeliavimas“, – sako LiMA valdybos narys.

G. Juozapavičius pažymi, kad skaitmenizacijos tema Lietuvoje yra išplitusi, tačiau dabar svarbu užtikrinti jos nagrinėjimą visuose rinkodaros elementuose: produkto kūrime, kainodaroje, paskirstymo kanaluose ir integruotoje marketingo komunikacijoje. Be to, lyginant šių ir praėjusių metų svarbiausias temas, Lietuvoje galima pastebėti dualumo požymių – nors daug dėmesio skiriama ilgesnio proceso veiksmams, pavyzdžiui, prekės ženklo strategijai, taip pat daug dėmesio skiriama ir platesniam skaitmeninimo įgyvendinimui.

Ryšiai su klientais – ir iššūkis, ir sėkmė

Nepaisant tam tikrų nuomonės skirtumų, tarptautinės marketingo bendruomenės nariai sutaria dėl vieno – svarbiausių rinkodaros temų sąrašo viršuje yra klientų patirties tema, ją papildo ir su klientų duomenų konsolidavimu susiję klausimai. Kaip teigia marketingo strategas, pirkėjų individualizaciją turime laikyti nauja rinkodaros realybe, kurioje vis mažiau vietos lieka tuščioms kalboms apie gaminį. Atlikto tyrimo ataskaitoje užsimenama, kad 2022 m. didžiausi marketingo iššūkiai verslų laukia būtent šioje srityje.

„Duomenimis pagrįstos klientų patirties gyvavimo ciklas apima visus verslo santykius su klientais – nuo prekės ženklo žinomumo prieš perkant gaminį iki suvokiamos kokybės. Dėl to klientų lojalumą lemia geriausia įmanoma patirtis bet kuriuo metu: tiek apsiperkant ar gaunant paslaugas fizinėje parduotuvėje, tiek susipažįstant su prekės ženklu ir gaminiais per skaitmenines priemones. Taip pat turime nepamiršti ir tvaraus prekės ženklo ryšio su tiksline auditorija, kadangi tvarumo, socialinės ir ekologinės atsakomybės klausimai vaidina dar didesnį vaidmenį pirkėjų sprendimams nei anksčiau“, – teigia G. Juozapavičius.

Giedrius Juozapavičius
Giedrius Juozapavičius
© DELFI / Andrius Ufartas

Prekės ženklai turėtų itin smulkmeniškai apgalvoti savo rinkodaros strategiją krizinėmis situacijomis, mat jų metu pirkėjai formuojasi aiškia nuomonę apie verslo deklaruojamas vertybes ir jų laikymąsi. Marketingo strategas pažymi, kad prekės ženklams taip pat svarbu nepaklysti bendrame foniniame triukšme ir netapti preke, kuri yra svarbi tik patiems jos kūrėjams. Visi turėtų atkreipti dėmesį į tai, jog sutampančios prekės ženklo bei pirkėjo vertybės ir prioritetai, unikalios patirtys, įskaitant nuomonės lyderius, ir tikslus pirkėjų poreikių išpildymas yra keliskart reikšmingesnis nei tik tuščias prekės ženklo kalbėjimas patiems apie save.

Susiduriama su talentų paieškos problemomis

Tarptautinės marketingo bendruomenės nuomone, ne ką mažesni iššūkiai laukia ir rinkodaros žmogiškųjų išteklių valdymo srityje. Prekės ženklams vis aktualiau surasti specialistus, kurie pasirūpins marketingu nuo strategijos iki jos įgyvendinimo, todėl atskirų kompetencijų optimizavimas praranda savo pozicijas. Tiek marketingo paslaugų ieškantiems verslams, tiek jas teikiančioms agentūroms reikia ne tik pavienių profesionalių rinkodaros žaidėjų, bet ir iš jų suburtos gerai žaidžiančios komandos.

Kaip esminį iššūkį, su kuriuo šiemet teks susidurti, net trečdalis tyrime dalyvavusių marketingo ekspertų įvardija talentų samdos problemą. Rinkoje nėra atitinkamą patirtį turinčių darbuotojų pertekliaus, todėl darbdaviai stengiasi kurti modernias ir patrauklias rinkodaros darbo struktūras bei patirtimi ir žiniomis paremtas koncepcijas, pažymi LiMA valdybos narys. Pasak jo, know-how leidžia priimti greitus, lanksčius ir neatidėliotinus sprendimus, kurie itin aktualūs įgyvendinant marketingo strategiją IT ir verslo srityse.

„Taikant minėtą koncepciją, kaip niekad svarbus yra marketingo vadovo vaidmuo – jis turi prisiimti lyderystę bei valdyti skirtingas rinkodaros disciplinas ir padalinius. Lyderis turi jungti ne tik įmonės viduje dirbančius žmones, bet čia gimusią strategiją sujungti ir su išorės bendruomenėmis“, – pasakoja G. Juozapavičius.

Tarptautinį marketingo tendencijų tyrimą „European Marketing Agenda 2022“ jau ketvirtus metus iš eilės organizavo Europos marketingo konfederacija. Tyrime dalyvavo beveik 6 tūkst. Europos marketingo ir pardavimų vadovų. 2021 m. lapkričio – gruodžio mėnesį tyrimą Lietuvoje vykdė Lietuvos marketingo asociacija, kuri yra Europos marketingo konfederacijos narė.

Apie minėtas tendencijas – skaitmeninį marketingą, klientų patirties valdymą, marketingo efektyvumą – bus kalbama Lietuvos marketingo asociacijos birželio 16 d. organizuojamoje konferencijoje LiMA DAY Klaipėda’22: marketingas verslo efektyvumui. Konferencija vyks gyvai Klaipėdoje ir internetu.

Daugiau informacijos čia.

M360