Tačiau šiandien SEO specialistų darbas tapo kur kas sudėtingesniu, o vartotojų patirtis – greitesne ir patogesne. Tai – šimtų, paprastam vartotojui nematomų, algoritmų darbas. Kaip „Google“ pavyko tapti žinomiausiu ir bene kokybiškiausiu paieškos variklių rinkos žaidėju?

„Google“ evoliucija

Prasidėjus „Google“ erai, puslapių reitingavimo sistema buvo labai primityvi. Paieškos rezultatuose galėjo atsirasti bet koks, net temos neatitinkantis puslapis, jeigu pastarasis buvo teisingai aprašytas SEO profesionalo. „Google“ negalėjo atskirti patikimo nuo „apgaulingai paruošto“, prasto turinio vieneto. Augant interneto vartotojų bei užklausų skaičiui „Google“ matė poreikį pasitelkti naujausias technologijas ir tobulėti.

Į kovą su neautentiško turiniu ir klaidingu reitingavimu „Google“ stojo pasitelkiant algoritmus. Per pastaruosius metus jų buvo išleista šimtai. Kiekvieną kartą pateikus užklausą „Google“ išanalizuoja įvestą raktažodį, ieško jo atitikmenų, analizuoja puslapio autentiškumą, jo turinio kokybę, o surinktą informaciją reitinguoja pagal bendrinį kokybės balą. Šie sudėtingi procesai vyksta itin sparčiai – paieškos rezultatai vartotojui grąžinami vos per pusę sekundės. Tikriausiai kyla klausimas – kaip šie algoritmai veikia?

Žinomiausi „Google“ algoritmai

Algoritmas „Panda“ apvertė požiūrį į puslapio turinį

Panda“, sukurtas 2011 m. vasario 23 d., analizavo tinklapio viduje esantį tekstą ir jo svarbą vartotojui, ar pastarasis atsako į vartotojo pateiktą užklausą. Taip tinklapiai kupini kokybiško turinio buvo reitinguojame aukščiau. Savo ruožtu daugelis mažiau autentiškų tinklapių gavo nuobaudas – prarado reitingaciją būtent už kopijuotą, monotonišką, raktažodžiais perkrautą, repetyviu tekstu bei frazėmis užpildytą ir paieškos varikliams apgauti pritaikytą turinį.

„Panda“ išlieka vienu svarbiausių, puikiai veikiančių ir nuolat atnaujinamų algoritmų ir šiandien. SEO specialistai pabrėžia, kad daugeliui pažįstama „raktažodžių kupinas tekstas“ strategija nebeveikia – norint pasiekti aukštą reitingą ir išvengti nuobaudų kopijuotas ar specialiai paieškos varikliui optimizuotas tekstas gali atnešti gerokai daugiau žalos nei naudos.
„Pingvino“ algoritmas apribojo manipuliaciją vidiniais nuorodų tinklais

„Google“ netruko pastebėti, kad tinklapiai ėmė kurti vidinius nuorodų tinklus ir taip manipuliuoti reitingų pozicijomis. „Pingvino“ algoritmas pasirodė 2012 m. balandžio 24 d. Tuometiniai tinklapiai aktyviai reitingavosi pirmuose paieškos variklių puslapiuose vos sukūrę keletą vidinių, teisingai pavadintų „anchor“ nuorodų. „Pingvino“ algoritmo misija buvo suprasti šių, vidinių tinklų sandarą bei įvertinti tikrąją tinklapių turinio vertę.

Pasirodžius „Pingvinui“ kilo suirutė – didžioji tinklapių dalis buvo paveikti, dalis prarado aukštas pozicijas ar netgi buvo paslėpti. Tokio tipo pokyčiai supurtė SEO specialistų bei agentūrų pasaulį, mat didelio masto žalai atstatyti reikia laiko, įdirbio, kantrybės bei patirties.
„Pingvino“ algoritmas yra gerokai patobulėjęs ir vis dar sėkmingai veikia šiandien. Tiesa, jis kiek pakito – aptikęs pažeidimus jis baudžia vieną puslapį ar ne visą tinklapį, tačiau neteisingai atliktas išorinis SEO procesas (nuorodų rinkimas) gali užtraukti ir didesnio masto bausmę.

„Kolibris“, kitaip žinomas kaip „Hummingbird“, algoritmas

Oficialiai, be jokių trukdžių pasirodęs dar 2013 m. rugsėjo 26 d., „Hummingbird“ tapo pagrindiniu „Google“ algoritmu. Tačiau likus mėnesiui iki oficialaus naujojo „Google“ algoritmo pristatymo, SEO specialistai pastebėjo stiprų srauto nuokrypį bei pozicijų praradimą. Manoma, kad algoritmas pasirodė visą mėnesį prieš ir jau buvo pradėjęs sėkmingai veikti.

„Kolibris“, kitaip nei dauguma algoritmų, nebuvo algoritmo papildas. Tai yra pagrindinis, „motininis“ algoritmas, tarsi atviro kodo sistema, kurią „Google“ aktyviai tobulina, į ją integruoja naujai pasirodančius algoritmus, ją pasitelkia labiau gilintis į žmonių paieškas bei tobulinti patį paieškos variklį.

„Mobilegeddon“, „mobile-friendly“ ar tiesiog „išmaniesiems draugiškas“ algoritmas

2015 m. balandžio 21 d. pasirodęs algoritmas privertė sunerimti visus, iki tol ignoravusius išmaniųjų telefonų sukeltą revoliuciją. Sparčiai augant naršymui išmaniuosiuose telefonuose „Google“ ėmė kurti algoritmą, kuris sėkmingai atpažintų ar tinklapis pritaikytas mobiliųjų vartotojams. Tinklapiai, kurie nebuvo patogūs vartotojui ar neveikė užtektinai sparčiai buvo išimti iš pirmųjų „Google“ paieškos rezultatų.

Tai, savaime suprantama, sukėlė daugybę klausimų. Kaip žinoti, ar tinklapis pritaikytas mobiliems įrenginiams? „Google“ tiesia pagalbos ranką ir siūlo itin paprastą įrankį – programėlę, į kurią įvedus svetainės adresą ji bus nuskenuota ir įvertinta, ar puslapis atitinka šių dienų reikalavimus: https://search.google.com/test/mobile-friendly
Žalia „mobile friendly“ žinutė praneša, kad puslapis yra pritaikytas mobiliesiems, o štai raudona „page not mobile friendly“ įspėja, kad vertėtų atnaujinti ir patobulinti puslapį, mat pastarasis nėra pritaikytas išmaniesiems įrenginiams.

Išmaniųjų telefonų vartotojų skaičius aplenkė įprastinį kompiuterį besirenkančiųjų, tad mobili optimizacija yra kaip niekad svarbi.

SEO specialistų „Fred“ pramintas algoritmas kovoja su reklama

Neoficialiais duomenimis „Fred“ pasirodė 2017 m. kovo viduryje su misija išvalyti paiešką nuo reklama perpildytų, nekokybiškų, apgaulei sukurtų tinklapių. Jis pasiekė ir e-komercijos projektus, kurie turėjo daug produktų su minimaliais produktų aprašymais.

„Fred“ šiuos nekokybiškus puslapius išėmė iš indeksacijos, o kokybiškus tinklapius, pasižyminčius aukštu pasitikėjimo rodikliu bei aukštos kokybės turiniu, kėlė į aukštesnes pozicijas. „Fred“ veikia ir šiuo metu, aktyviai šalindamas tinklalapius, sukurtus generuoti pajamas iš reklamos, bet neteikiančius jokios vertės vartotojui.

„RankBrain“ – dirbtinis intelektas priimantis savo sprendimus

Pasirodęs 2015 m. spalio 26 d. algoritmas sudomino ne vieną SEO specialistą, mat šis „Google“ sukurtas dirbtinis intelektas mokėsi, gebėjo priimti sprendimus realiu laiku, bandė suprasti paieškos užklausą, interpretacijas, kurias vartotojas gali turėti omenyje ir tuomet pasiūlyti geriausią atitikmenį bei sprendimą. Šio algoritmo veikimo principas – gan paprastas. Kiekvienas puslapis vertinamas balais nuo 1 iki 10 ir pagal tai reitinguojamas sistemoje. Naujiena, žinoma, sukėlė suirutę SEO pasaulyje, tačiau stipriai patobulino paieškos variklio veikimą.

„RankBrain“ ir toliau mokosi, tobulėja bei padeda vartotojui gauti jam reikalingą informaciją. Jis puikiai supranta ilgų raktažodžių variacijų (angl. long tail keyword) paiešką, taip pateikdamas itin tikslius atsakymus į vartotojų įvestas užklausas.

Paieškos variklių ateitis – paieška balsu

Paieška balsu nėra naujas fenomenas, tačiau būtent pastaraisiais metais pasiektas didžiulis tobulėjimas šioje srityje. „Google“ pastebi didelį susidomėjimą bei išmaniųjų telefonų vartojimo augimą, taigi paieškos balsu optimizacija nėra netikėtas žingsnis. Tai palengvina kasdienį naršymą ir skatina į šią naujovę įsitraukti ir kitus tinklapius.

„Google“ algoritmai nenustoja tobulėję

„Google“ naudojami algoritmai yra itin pažangūs. Jie mokosi ir supranta gramatiškai klaidingą kalbą, geba pasiūlyti artimiausią atitikmenį. Tobulėjant technologijoms užklausos rezultatai tampa tikslesni, tačiau tai neišvengiamai daro įtaką ir populiariausius tinklapių tipus bei formas, siekiant gauti aukščiausią reitingą.
Algoritmų pokyčiai dažnai užklumpa netikėtai, mat ši informacija ne visada yra skelbiama viešai. Apie tokio tipo algoritmus sužinome tik SEO specialistams pastebėjus nukrypimus nuo įprastinių srautų bei rodmenų. SEO – itin greitai kintanti sritis, tad norint užtikrinti aukštas tinklalapio pozicijas paieškos variklio reitinge svarbu nuolat domėtis naujienomis, suprasti vartotojo elgseną, įpročius, jų pokyčius.

SEO šiandien

SEO pasaulyje dažnai girdima frazė – „SEO mirtis“ (angl. SEO is dead) buvo išprovokuota ir sukurta būtent dažnai kintančių ir sudėtingų algoritmų. Optimizacija nebėra tokia paprasta, kokia buvo vos pasirodžius „Google“. Pora įrankių ir paprasta matematika SEO specialistams nebepadės – svarbiais rodikliais tapo tinklapio išvaizda, aprašai, nauda, originalumas, įsimintinumas. Stebint šiuolaikines tendencijas pastebimas akivaizdus sričių persidengimas – agentūros, dirbančios skaitmeninės rinkodaros srityje, tampa gerokai profesionalesniu SEO paslaugų tiekėju nei statiniai SEO specialistai.

Pagrindinė algoritmų funkcija – palengvinti vartojo patirtį. Savo ruožtu SEO specialistų ir tinklapių savininkų darbas – stebėti naujienas ir aktyviai pritaikyti, tobulėti. Šis bendradarbiavimas padeda sukurti neeilinį fenomeną – itin galingą paieškos variklį suteikiantį šimtus tūkstančių tikslių ir naudingų rezultatų vos per akimirką.