Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo pataisą registravęs Seimo narys Mindaugas Puidokas pranešime spaudai teigia, kad šalyje paskelbus karantiną dėl COVID-19 viruso pandemijos, žiniasklaidos priemonės susiduria su pajamų iš reklamos mažėjimu.

Žadėtų reklamos užsakymų iš valstybinių institucijų kol kas negauta, o kaip žmonių informavimo priemonė karantino sąlygomis, žiniasklaida (ypatingai elektroninė) tampa vis labiau svarbi ir būtina. Demokratinei valstybei svarbi nepriklausoma ir stipri žiniasklaida. Elektroninės žiniasklaidos situaciją žymiai pagerintų PVM lengvata, kuri šiuo metu galioja spausdintiems žiniasklaidos leidiniams", - cituojamas Seimo narys.

Šiuo metu Lietuvos Respublikoje lengvatinis PVM tarifas (5 proc.) yra taikomas laikraščiams, žurnalams bei kitiems periodiniams leidiniams.

Kaip pranešime spaudai teigia Mindaugas Puidokas, krizės atveju būtų teisinga tą pačią PVM lengvatą taikyti ir elektroninei žiniasklaidai.

Dėl to jo siūlomo įstatymo projekto tikslas ir yra įgyvendinti pridėtinės vertės mokesčio suvienodinimą visoms žiniasklaidos priemonėms.

Svarbu, kad šiuo sudėtingu laikotarpiu kuo efektyviau įvairesniais kanalais svarbi informacija pasiektų šalies gyventojus. Lietuvos gyventojai nori gauti naujausią teisingą, neiškraipytą informaciją ir be elektroninės žiniasklaidos kanalų tai būtų sunkiai įmanoma. Šiuo metu pačias didžiausias pajėgas visos visuomenės informavimo priemonės skiria patikrintos ir tikslios informacijos apie COVID-19 sukeltą krizę bei jos sprendimo būdus viešinimui. Žurnalistai dalyvauja Vyriausybės, LR Seimo narių, kitų atsakingų institucijų rengiamose spaudos konferencijose ir gauta informacija operatyviai dalijasi su visuomene", - sako M. Puidokas.

Dėl koronaviruso pandemijos žiniasklaidos situacija keičiasi visame pasaulyje. Kaip nurodo Europos žiniasklaidos priemonių organizacios „News Media Europe“ (NME) pradinės prognozės, žiniasklados pajamos iš reklamos, priklausomai nuo ES šalies, gali mažėti nuo 30 proc. iki 80 proc. Tai gali lemti žurnalistų atleidimus, pateikiamos informacijos kokybės prastėjimą, lėtesnį pateikimą visuomenei, informacijos srauto mažėjimą.

NME, kurioje yra ir asocijuotų narių iš Lietuvos, praėjusią savaitę kreipėsi į Europos Komisiją, siūlydama įvesti nulinį PVM tarifą žurnalistikos produktams. Tai padėtų sušvelninti situaciją žiniasklaidoje ir leistų jai toliau objektyviai ir operatyviai veikti informuojant visuomenę.

„Pasidomėjus, kaip šią problemą sprendžia kitos šalys, paaiškėjo, kad kaimynės Estijos Vyriausybė, spręsdama situaciją, pritarė pridėtinio vertės mokesčio elektroninėms žiniasklaidos priemonėms mažinimui nuo 20 proc. iki 9 proc. Ši šalis pirmauja ne tik švietimo, bet ir informacinių kanalų apsaugos srityje. Verta imti pavyzdį iš pažangiausių ir neišradinėti dviračio iš naujo“, - pranešime teigia M. Puidokas.

Įprastinis PVM tarifas Lietuvoje yra 21 proc.