Pasaulinė demokratinių rinkimų praktika rodo, kad politikai, reklamai socialiniuose tinkluose skiriantys daugiau, nei konkurentai, gauna ir daugiau šansų laimėti. Lietuvoje iki savivaldos rinkimų likus mažiau nei mėnesiui ima ryškėti kandidatų bei partijų reklamos planų „Facebook“ kontūrai.
Pagal „Facebook“ viešai pateikiamą statistiką, 2022 m. gruodžio 31 – 2023 m. sausio 29 dienomis galima išskirti 6 kandidatus, daugiausiai Lietuvoje išleidusius „Facebook“ reklamai. Nenuostabu, kad pirmieji trys – kandidatai į Vilniaus merus, rinkėjus bandantys pasiekti socialinėje erdvėje.
Daugiausiai „Facebook“ reklamai išleidę kandidatai į sostinės merus:
1. Mykolas Majauskas – 14,589 eurai.
2. Tomas Vytautas Raskevičius – 4,223 eurai.
3. Valdas Benkunskas – 3,097 eurai.
Po jų rikiuojasi kiti politiniai dariniai:
4. Laisvės partija, besireklamuojanti visoje Lietuvoje, su 2,453 eurais.
5. Ištikimi Klaipėdai – politinis komitetas, besireklamuojantis Klaipėdoje, su 1,627 eurais.
6. LSDP Vilnius, reklamai jau išleido 1,349 eurus.
Akivaizdu, kad bent kol kas daugiausiai į „Facebook“ reklamą investuoja siekiantys Vilniaus mero posto. Paskutiniais duomenimis, M. Majauskas tam jau išleido virš 3 kartų daugiau lėšų negu artimiausias jo konkurentas šiuose rinkimuose – T. V. Raskevičius ir virš 4 kartų daugiau, nei V. Benkunskas.
Partijų gretose daugiausiai reklamos „Facebook“ pirko Laisvės partija, tačiau verta atkreipti dėmesį, kad jos reklamos pasiekia visos Lietuvos gyventojus. Sostinėje aktyviausiai reklamuojasi LSDP Vilnius.
Tuo tarpu laikinojoje sostinėje reklamai daugiausiai išleido kandidatas į merus Vytautas Juozapaitis – 672 eurus bei Kauno socialdemokratai – 659 eurus. Nesunku pastebėti, kad Kauno kandidatų kova dėl svarbių pareigų bent „Facebook“ tinkle vyksta gerokai vangiau. Vertinant partijas, tokiai reklamai Kaune, kaip ir Vilniuje, daugiausiai išleido socialdemokratai.
Kitos partijos reklamai „Facebook“ iki šiol neskyrė daugiau, nei tūkstančio eurų. Tikėtina, kad kol kas jos renkasi įprastesnius reklamos kanalus – lankstinukus, rinkėjų lankymą, susitikimus su jais ar lauko reklamas ir pan.
Ženkliai už konkurentų didesnis reklamos biudžetas – raktas į sėkmę?
Didesnis biudžetas reklamai „Facebook“ tinkle anksčiau pasiteisino ne vienos šalies rinkimuose. Po 2015-ųjų rinkimų Jungtinėje Karalystėje, šalies rinkimų komisija nustatė, kad lyderiais tapę konservatoriai per visuotinius rinkimus išleido 1,2 mln. svarų sterlingų pirkdami „Facebook“ reklamą – virš septynių kartų daugiau nei leiboristai su 160 000 svarų sterlingų. Liberalai demokratai išleido kiek daugiau nei 22 tūkstančius svarų sterlingų.
Kol leiboristai sutelkė dėmesį į sekėjų, turinčių panašias idėjas, pritraukimą, konservatoriai naudojo skaitmeninę reklamą, kad pasiektų žymiai didesnį galimų rinkėjų skaičių. Ji buvo orientuota į neapsisprendusius rinkėjus, užimančius netvirtą poziciją.
Daugiau už konkurentus „Facebook“ reklamai išleidžiantys Lietuvos politikai seka pasiteisinusiu pavyzdžiu ir didina pačių žinučių sklaidą, nepasikliaudami tik tais sekėjais, kuriuos jau turi socialiniame tinkle.
Gali būti, kad JK rinkimų strategijai įtakos turėjo fantastiškai sėkminga JAV prezidento rinkimų kampanija, po kurios 2012-aisiais laimėjo socialinius tinklus pasitelkęs Barackas Obama.
B. Obamos kampanija dominavo socialinėje žiniasklaidoje. Tuo tarpu, respublikonų kandidato Mitto Romney kampanija socialiniuose tinkluose nesulaukė tokio dėmesio. Skaitmeninės kampanijos išlaidų palyginimas rodo, kad B. Obama išleido 47 mln. JAV dolerių, o Romney – vos 4,7 mln. JAV dolerių. Tai lėmė, kad Obama surinko dvigubai daugiau „Facebook“ patiktukų ir beveik 20 kartų daugiau žinučių pasidalinimų, nei M. Romney.
Pernai Italijoje vykusius parlamento rinkimus laimėjo dešiniųjų partijų koalicija. Sutapimas ar ne, bet „Euronews“ duomenimis, būtent šios koalicijos partijos iki rinkimų pabaigos likus 30 dienų. „Facebook“ reklamai skyrė daugiau pinigų nei konkurentai. Dešiniųjų partijų koalicija išleido apie 300 tūkst. eurų. Pagrindiniai jų konkurentai – centro – kairės koalicija tam pačiam socialiniam tinklui išleido apie 155 tūkst. eurų.
Grįžtant prie Lietuvos, svarbu pastebėti, kad likus mažiau nei mėnesiui iki savivaldos rinkimų „Facebook“ reklamai išleidžiama suma išsiskiria M. Majauskas. Jeigu tokia investicijų proporcija tarpo jo ir kitų kandidatų išliks iki rinkimų pabaigos, panašu, jog jis pateks į antrąjį rinkimų turą, ką rodo ir apklausų rezultatai.