Tarp Lietuvos ryšių su visuomene agentūrų 2019 m. pagal pardavimo pajamas, tiesiogines pajamas (bendrąjį pelną) ir grynąjį pelną pirmavo agentūra „Publicum“. Pagal pardavimo pajamas sparčiausiai augo „Co:agency“, pagal tiesiogines pajamas – „Idea Prima“, pagal grynąjį pelną – „Fabula Hill+Knowlton Strategies“.

Po augimo atėjo nežinios metai

Ryšių su visuomene agentūrų asociacijos (RSVA) tarybos pirmininkas, agentūros „Agency 1323“ partneris Artūras Jonkus sako, kad praėjusius 2019 metus visoje rinkoje buvo galima apibūdinti kaip augimo – tai rodė ir per „PR Impact Awards“ renginį organizuota šios rinkos dalyvių tiek iš viešojo, tiek iš privataus sektoriaus apklausa.

„Visi minėjo, kad tai buvo tiek biudžetų didėjimo, tiek paslaugų teikimo didėjimo metai. Klausėme ir ką prognozuoja šiais metais, ypač po karantino – tai labai priklauso nuo to, kas su kokiomis įmonės, kokiais sektoriais dirbo. Jei turėjo tarp klientų keletą iš labiausiai nukentėjusių industrijų, tikėtina, atsilieps. Pagal apklausą, kurią darėme, kad 2020 m. rinka neaugs, tai tikrai, bet ar smuks – dar irgi klausimas, nes labai priklausys nuo to, kas rudenį darysis“, – kalba A. Jonkus.

Artūras Jonkus
Artūras Jonkus
© DELFI / Josvydas Elinskas

Jis atkreipia dėmesį, kad nors kai kurios įmonės, kurių veikla karantino metu visai sustojo, sustabdė ir savo komunikaciją, kitoms kaip tik reikėjo didinti jos apimtis – atėjus koronaviruso krizei itin išaugo vidinės komunikacijos poreikis.

„Įmonės tikrai stengėsi suvaldyti situaciją, ypač gamybinės, kad tik negautų užkrato ir nereikėtų visai stabdyti veiklos – žmogiškasis faktorius visuomet yra silpnoji grandis ir tam reikėjo skirti daugiausiai komunikacijos, kad tinkamai iškomunikuotum pokyčius“, – sako A. Jonkus.

Ar gali būti, kad po šių metų matysime ir ryškesnius pokyčius agentūrų finansinių rezultatų lentelėje ir naujus lyderius? A. Jonkus teigia, kad tai lems keli faktoriai: „Didžiausi poslinkiai agentūrų reitinguose priklauso ne nuo komercinių klientų, o nuo didesnių konkursų viešajame sektoriuje – taip jau yra susiklostę, kad didžiausi biudžetai yra iš didelių viešųjų projektų, ir jie dažnai labai stipriai per metus pakoreguoja agentūrų reitingus. Tad čia, matyt, didžiausias rodiklis, priklausomas nuo to, kurios agentūros laimės vienus ar kitus konkursus. O jei imti grynai komercinį sektorių, kas dirba tik su komerciniais klientais, natūralu, kad šitoje vietoje labiausiai priklausys nuo to, kiek tas sektorius, kuriame yra jų klientai, buvo paveiktas krizės. Jei turės tokių klientų, kurie bus priversti mažinti biudžetus ar iš viso stabdyti komunikaciją, tai, be abejo, irgi turės įtakos agentūroms“.

Prognozuoja didesnį lyderių atotrūkį kitąmet

„Publicum“ valdybos pirmininkas, „Havas“ partneris Baltijos šalyse Ričardas Jarmalavičius sako, kad nuosekliai augančius „Publicum“ rezultatus lemia vis stiprėjantis verslo pasitikėjimas jų komandos patirtimi spręsti aktualiausius iššūkius ir kurti realią vertę.

„Mes efektyviausi tada, kai kartu su klientais kuriame strateginius sprendimus, o juos įgyvendiname, visas komunikacijos paslaugas teikdami „iš vienų rankų“. Agentūros tvarumą užtikriname, plėsdami aukštesnės pridėtinės vertės paslaugas ne tik savo ilgamečiams, bet ir nuolat jų ratą papildantiems naujiems klientams“, – teigia jis.

Kalbant apie šiuos metus, R. Jarmalavičiaus nuomone, didieji ekonominiai iššūkiai dar priešaky, tačiau šių metų pirmąjį pusmetį „Publicum“ kol kas fiksuoja geresnius rezultatus nei tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu.

Ryšių su visuomene agentūros pernai džiaugėsi augimu: šiemet didžiausias lūkestis – nesmukti
© DELFI / Andrius Ufartas

„Karantino metu ne tik išsaugojome visas darbo vietas ir stabilius atlyginimus. Jausdami didėjantį mūsų paslaugų poreikį, šiuo metu aktyviai plečiame bei stipriname komandą, ieškome patyrusių ir unikaliems iššūkiams subrendusių profesionalų.

„Publicum“ klientų portfelis yra diversifikuotas, apimantis labai įvairias verslo sritis. Pandemijos akivaizdoje vieniems verslams svarbu išsaugoti ir įtvirtinti turimą lyderystę, kitiems tai yra unikali proga siekti lyderystės. To neįmanoma padaryti be efektyvios strateginės komunikacijos.

Todėl ryšių su visuomene rinkai dabar yra galimybių metas, pirmiausiai toms agentūroms, kurios yra pelniusios pasitikėjimą būti greta strateginių verslo sprendimų ir juos kurti. Didesni iššūkiai laukia kolegų, kuriems ryšiai su visuomene apsiriboja pranešimais žiniasklaidai. Nes visada atsiras kas jį parašys dar pigiau.

Tokios tendencijos turėtų lemti, kad po šių metų finansinių rezultatų lentelėje rinkos lyderių penketukas iš esmės nesikeis. Tačiau tikėtina, kad dar labiau didės jų atotrūkis nuo kitų kolegų“, – prognozuoja R. Jarmalavičius.

Daugiausiai pokyčių patyrusi „Berta&“: augusi apyvarta, kritęs pelnas

Pernai rudenį vienu ryškiausių rinkos įvykiu tapo pokyčiai buvusioje agentūroje „vipcommunications“, kurią įsigijusi Berta Čaikauskaitė ją pervadino „Berta&“. Ši agentūra suskaičiavus metinius rezultatus, pagal pardavimo pajamas buvo antroje vietoje, per metus jas padidinusi daugiau nei 10 proc. Tiesioginės šios agentūros pajamos krito 12 proc., o grynasis pelnas – 85 proc.

B. Čaikauskaitė sako tokius rezultatus ir praėjusius metus vertinanti teigiamai. „Agentūros apyvarta augo 10 proc. ir perkopė 3 mln. Eur, tiesioginės pajamos išliko stabilios. Metų pabaiga buvo išties intensyvi pokyčiais – persidėliojęs klientų krepšelis, efektyvesnis agentūros valdymas, peržiūrėtas darbo mokos fondas ir išplėstas teikiamų paslaugų paketas esamiems klientams. Vieni jų buvo pozityvūs, kiti – kiek mažiau, tačiau kiekvienas jų mums padėjo išgryninti savo vertybes bei viziją ir į 2020-uosius žengti atsinaujinusiais tiek vidumi, tiek išore. Šiai dienai jau esame sėkmingai užbaigę prekės ženklo keitimo etapą ir visu pajėgumu judame pirmyn.

Ateidama į agentūrą, kaip pagrindinius prioritetus sau kėliausi strategijos atnaujinimą, koncentravimąsi į esamus ir naujus klientus bei įmonės plėtrą. Džiaugiuosi, kad šių tikslų nuo pat pradžių pavyko kryptingai laikytis ir šiai dienai jau matome apčiuopiamus rezultatus. Pasikeitusi įmonės strategija ir plokščias valdymo modelis, darbuotojų įgalinimas priimti sprendimus savarankiškai leido sustiprinti komandą iš vidaus ir padidinti efektyvumą. Taip pat pavyko išlaikyti ilgamečius klientus ir partnerius, kurie mumis pasitiki ir vertina už darbus ir komandos profesionalumą bei pritraukti naujų“, – teigia ji.

„Nors nuo mano atėjimo į agentūrą dar nepraėjo nei metai, užtikrintai galiu sakyti, kad pirminis planas yra viršytas, o svarbiausia – turiu tvirtą, susitelkusią komandą šalia, kuri turi pakankamai drąsos keisti nusistovėjusią ryšių su visuomene rinką ir kuria galiu pasitikėti bet kurioje situacijoje“, – priduria B. Čaikauskaitė.

Berta Čaikauskaitė
Berta Čaikauskaitė
© Asmeninio albumo nuotr.

Kalbant apie visą komunikacijos rinką ir šiuos metus, B. Čaikauskaitė sako, kad pirmasis jų pusmetis pažėrė nemažai iššūkių, todėl kitų metų rezultatai geriausiai parodys, kaip rinkos dalyviams pavyko su jais susitvarkyti, prisitaikyti prie pasikeitusios realybės.

„Kalbant apie „Berta&“, pusmetį prieš prasidedant karantinui mes jau gyvenome vidiniais pokyčiais. Pasikeitusi įmonės strategija bei vizija nuo pat pradžių buvo sutelkta į greitą besikeičiančių rinkos pokyčių reagavimą, vidinių procesų efektyvinimą, todėl pirmasis pusmetis padėjo dar labiau išsigryninti komandos stiprybes, paslaugų klientams poreikį ir aukščiausia pavara judėti pirmyn.

Kalbant apie prognozes, jos yra realistiškos. Antrasis šių metų ketvirtis buvo gana kontraversiškas – apsukas stabdė tie, iš kurių mažiausiai tikėjomės, o į priekį išsiveržė drąsiausi bei toliaregiškiausi – ir jie laimėjo. Dėl to galutinius metų rezultatus, ypač pasigirstant kalboms apie antrą COVID-19 bangą, labai sunku prognozuoti. Kol kas, matydama pirmojo pusmečio rezultatus, esu nusiteikusi gana pozityviai, tačiau iš patirties jau žinome, kad reikia būti pasiruošus blogiausiam, o tikėtis geriausio – tuomet net ir pačioje netikėčiausioje situacijoje kur kas lengviau susitelkti į galutinį tikslą ir nepamesti krypties“, – sako B. Čaikauskaitė.

M360