Per vieną savaitgalį visa kasdienybė apsivertė aukštyn kojomis, daugybė verslo sričių laikinai stoja, samdomi darbuotojai nerimauja, ar sumažėjus darbo apimtims nebus atleidimų (kaip jau nutiko su avialinijomis), žmonės skaičiuoja santaupas ir galimybes kurį laiką išgyventi be pajamų. Skamba baugiai, tai ką tuomet daryti?

Patarimai sustoti, pabūti su savimi, daug skaityti ir žaisti su vaikais yra labai sveikintini – visą tai, kaip ir sveiką gyvenseną, būtina praktikuoti nuolat, prieš, per ir po bet kokių pandemijų. Tuo tarpu pernelyg įsijausti į atostogų nuotaikas ir dainas balkonuose neturime prabangos, nes pandemija kartu yra išlikimo darbymetis, ne tik gydytojams, bet ir visoms kitoms profesijoms. Štai koks yra iš įvairių šaltinių surinktas ir apmąstytas darbų sąrašas, nepaisant to, ar esate individualiai dirbantis, ar veiklos vadovas, ar savininkas, ar samdomas specialistas.

1. Visi, kas planavo ir kas neplanavo krizės valdymo scenarijų, matyt supratote, kad jau turėjo įsijungti ekstra atvejų mechanizmas. Krizės valdymo grupė turi reguliariai bendrauti, geriausia grupiniais skambučiais, pirmiausias veiksmas – nuraminti darbuotojus ir klientus, informuoti apie pasikeitusią veiklos tvarką, kas kaip dirbs, kurios paslaugos veiks, kaip galima atšaukti įsigijimus ir pan. Būkite labai labai labai supratingi ir empatiški – kiekvienas grubesnis poelgis gali lemti, kad žmonės nuo jūsų nusisuks, kai to mažiausiai reikia. Jei kažko išpildyti negalite – auksinis trio: prisipažinkite, atsiprašykite ir pažadėkite, ką vietoje to stengsitės padaryti. Nieko nekaltinkite.

2. Apie darbą iš namų net nekalbu – jei tik įmanoma – leiskite. Bet tiems, kurie dirbs iš biuro, privalote užtikrinti saugumą. Jau girdėjau ne vieną atvejį, kaip žmonės skundėsi, kad atėjo į darbą neatsakingas kolega, tiesiai po kelionės, ir niekas negali jo iškrapštyti namo. Vadovai čia turi būti labai griežti – jokių karantino pažeidimų kitų rizikos sąskaita. Jei reikia, priminkite net ir apie BK.

3. Kraustymasis į elektroninę erdvę, staigiai! Kol kas, jei neklystu, kurjerių ir išvežiotojų darbas nebus ribojamas, todėl tai yra vienintelė alternatyva vis dar prekiauti. Tie, kas jau turėjo el. parduotuves – priminkite apie tai klientams, o tie, kas neturėjote – tai yra pats staigiausiais pokytis, kurį turite įveikti.

4. Paslaugų kėlimas į el. formatą. Mokymai, kursai, strateginės sesijos ir net sporto pratimai? Viskas, ką seniau darydavote gyvai, dabar keliasi į video formatą. Ir didžiausias iššūkis yra – ar žmonės bus pasiruošę mokėti už webinarą tiek pat, kiek seniau mokėdavo už seminarus ir workšopus? Jau mačiau verslo konsultantų, kurie per dvi dienas sukėlė į el. erdvę parduodamus mokymus apie darbą namuose, nuotolinį komandos darbą ir t.t. – jie galėtų prie to pridėti ir patirties mainus, kaip užkurti el. verslą per pusdienį, nes yra šaunuoliai.

5. Klientų lojalumas. Daug metų dirbote ir net per BDAR vertėtės per galvą, kad išsaugotumėte savo klientų duomenų bazes – dabar bus tas metas, kuomet net ir apribojus veiklą svarbu išsaugoti jų dėmesį, palankumą ir degantį norą sugrįžti, kai tik viskas baigsis. Jeigu jūsų klientai jaus jums nostalgiją ir jūsų trūks – tai pati geriausia žinia naujam žemam startui.

6. Tikrasis socialinės atsakomybės veidas. Jei seniau galima buvo žaisti gamtos mylėtojus su perdirbtu popieriumi ar dėl vaizdo būti kukliu Ankstukų rėmėju, tai dabar pasimatys tikrasis įmonių veidas. Tai, kaip pasielgsite su savo darbuotojais, klientais, kompensacijomis, paslaugų atšaukimais ir kitais skaudžiais klausimais, vėliau nulems, ar tie patys darbuotojai ir klientai vėl pravers jūsų duris, ar gerbs, ar pasmerks.

7. Nedinkite tyloje. Karantinas ką tik nuplovė visas planuotos komunikacijos pozicijas – nauji produktų pristatymai, investicijos, plėtra ir kitos naujienos staiga tapo nebeaktualios, tačiau neilgai trukus jas galite perorientuoti pagal naująjį scenarijų: „Įmonė X nestabdo statybų“, „Įsibėgėja kitiems metams suplanuotų paslaugų pardavimai“, „Pristatoma nauja veikla, kuri pravers sėdintiems namie“ ir pan.

8. Taupykite toliaregiškai. Išlaidų suvaldymas dabar be abejonės yra visų biudžetų galvos skausmas, tad nuo stalo dingsta visi „nice to have“ veiksmai. Neskubėkite manyti, kad komunikacija ir įvaizdžio palaikymas yra tik vyšnia ant torto, ekonominiu sunkmečiu tai gali likti vienintele priemone nedingti iš eterio ir žemėlapio. Kalbėkite apie viską, ką darote, likite matomi ir mėgstami.

9. Iš anksto pasiruoškite grįžimui. Šiandien niekas nežino, kiek laiko truks karantinas – mėnesį, du, keturis, pusmetį? Visi tikisi, kad rudenį jau tikrai galėsime atsikvėpti, duokdie taip ir įvyks, kuo anksčiau. Tačiau grįžimas į veiklą bus žemas startas ir jums, ir konkurentams – visi bus išalkę pardavimų ir iš kailio nersis dėl kiekvieno kliento. Todėl taktiką, ką siūlysite ir kaip pakviesite klientus sugrįžti, reikia pasiruošti jau dabar ir laikyti ant parengto žalio mygtuko.

M360