„Ukrainos užpuolimas – kaip niekad arti mūsų: ne tik lokacijos atžvilgiu, bet ir todėl, kad šiuolaikinės technologijos leidžia matyti ir jausti karą taip, tarsi būtume jo epicentre. Todėl komunikacijos vaidmuo tampa vis didesnis ir svarbesnis, nes turi atliepti tiek norą žinoti, tiek su tuo žinojimu kylančias emocijas bei jausmus, kurie karo atveju – tikrai ne patys lengviausi“, – pranešime žiniasklaidai pabrėžia komunikacijos agentūros „Blue Oceans PR“ vadovė Raminta Lilaitė-Sbalbi. Ji pataria, kokiomis gairėmis vadovautis verslui komunikuojant šiuo laikotarpiu.

Adaptacija. Laikas pamiršti iki tol planuotas komunikacijos strategijas ir veiksmus – vertėtų juos peržiūrėti per šiandienos įvykių prizmę ir adaptuoti arba visiškai atnaujinti. Šiomis dienomis svarbiausia – išreikšti savo poziciją ir palaikymą visomis įmanomomis priemonėmis. Tyla tokioje situacijoje gali būti suprasta kaip susitaikymas su situacija, todėl svarbu reaguoti greitai, o komunikacijos veiksmus tampriai derinti prie nuolat besikeičiančių aplinkybių.

Krizė vs. galimybė. Pandemija jau daugelį pamokė, kad krizinėje situacijoje visi galime skirtingai padėti. Ne išimtis – ir šiuo metu vykstantys įvykiai. Dabar – tinkamas metas sutelkti kūrybines jėgas ir galvoti, kaip prisidėti prie pagalbos Ukrainai, tam pasitelkiant ir vaizdinę bei žodinę komunikaciją. Vilniaus savivaldybės iniciatyva pervadinti gatvę, kurioje įsikūrusi Rusijos ambasada, Ukrainos didvyrių vardu; iliustratorius, dizainerius ir fotografus visame pasaulyje vienijanti platforma „Creatives for Ukraine“ sukurta lietuvių kūrybininkų; gidas su aktualia informacija į Lietuvą atvykstantiems ukrainiečiams — tik keletas pavyzdžių, kaip kiekviena įmonė ar organizacija savo veiklos rėmuose gali atrasti unikalių ir veiksmingų sprendimų.

Tikslumas ir aiškumas. Informacijos srautas šiuo metu yra didžiulis, todėl komunikuodami pirmenybę teikite tikslumui ir aiškumui. Nepalikite vietos interpretacijoms, nes didžiajai daliai komunikacijos vykstant ne gyvai, didesnė ir rizika, kad būsite klaidingai suprasti. Todėl reikėtų rinktis tinkamus ir tikslius, apgalvotus žodžius bei teiginius. Naudingi tokios jautrios, bet aiškios ir konkrečios komunikacijos pavyzdžiai gali būti humanitarinės ir kitokios pagalbos organizacijos — Lietuvos Raudonasis Kryžius, Aukok.lt, kurie vengia itin ilgų tekstų, šauktukų ir didžiųjų raidžių naudojimo, kalboje vyrauja pozityvūs teiginiai, adresuojamos ir aiškiai įvardijamos emocijos ir jausmai („šiuo metu dauguma jaučiame nerimą, liūdesį ir neužtikrintumą“), tuo pačiu konkrečiai įvardijant faktus, akcentuojama bendrystė ir ryšio kūrimas.

Empatija. Daugumos žmonių jautrumas gaunamai informacijai šiuo metu padidėjęs. Jei viešojoje erdvėje sulaukiate neigiamų ar piktų žodžių, nepriimkite jų asmeniškai ir nesivelkite į konfliktus. Išlaikykite ramų ir pagarbų komunikacinį toną, suprasdami, kad visi esame veikiami sunkių aplinkybių ir kiekvienais savaip su jomis dorojasi, viešas pyktis ir nepasitenkinimas – tik viena to išraiškų, kurios nereikėtų savo veiksmais dar labiau kurstyti.

Dėmesys vidinei komunikacijai. Organizacija yra žmonės. Situacija Ukrainoje neišvengiamai veikia darbuotojus, jų produktyvumą, bendravimą tarpusavyje ir su klientais. Todėl skirkite dėmesio komunikacijai įmonės ar organizacijos viduje, aiškiai įvardykite, kad darbuotojai gali kreiptis į atsakingą žmogų, jei nori pasikalbėti apie tai, kas vyksta. Skirkite laiko refleksijai komandoje, aptarkite kylančius iššūkius ir spręskite juos drauge.

Nuosaiki komunikacija apie pardavimus. Lygiai kaip svarbu nelikti abejingiems esamai situacijai, taip pat svarbu ir tęsti įprastą veiklą, tačiau tai daryti dėmesingai ir empatiškai. Dabar nėra tinkamiausias metas aktyviai komunikuoti apie išpardavimą, tačiau kalbėti apie savo produktus ir paslaugas tuo pačiu išreiškiant palaikymą užpultai šaliai — vienas iš būdų rasti tinkamą balansą komunikacijoje. Taip pat verta apsvarstyti galimybę dalį pelno skirti Ukrainai.

Kaip komunikuoti užsieniui. Lietuvoje yra ne vienas verslas, dirbantis su užsienio rinkomis. Svarbu prisiminti, kad esame daug arčiau besivystančios tragedijos, emociškai ir istoriškai, tad turime gilesnį suvokimą, o kitų šalių gyventojai gali savaip interpretuoti įvykius. Tad savo komunikacijoje į užsienį svarbu pabrėžti, kad Lietuva yra saugi, kad verslas čia vyksta kaip įprastai, kad į Lietuvą galima keliauti kaip visada. Tai svarbu ramybės palaikymui. Iš kitos pusės, turint tiesioginį ryšį su užsienio partneriais, galima jį panaudoti kalbant apie Ukrainos tragedijos mastą bei kviečiant prisidėti konkrečia pagalba — kaip padarė „Walless“ advokatų kontora, išplatinusi kreipimąsi visiems Rusijos partneriams apie tikrąją situaciją Ukrainoje. Įmonė kreipimosi šablonais dalinasi savo svetainėje.