Prekybos milžinės „Amazon“ ir „Ebay“ vienos pirmųjų pradėjo elektroninę prekybą, tad nenuostabu, kad 8 iš 10 amerikiečių šiandien perka internetu. Prognozuojama, kad iki 2021 m. online pirkėjų skaičius pasaulyje padidės nuo 1,66 iki 2,14 milijardo.

Lietuvoje, tarptautinės interneto tyrimų ir konsultacijų įmonės „Gemius“ atlikto Lietuvos elektroninės komercijos tyrimo duomenimis, 81 proc. gyventojų bent kartą yra pirkę internetu, o 9 proc. – niekada nėra pirkę, bet planuoja greitu metu išbandyti. O 38 proc. internete perkančių lietuvių šiais metais ir toliau ketina pirkti dažniau ir išleisti daugiau pinigų negu praėjusiais metais, rašoma pranešime žiniasklaidai.

„Lietuvoje e. komercija, lyginant su bendra mažmeninės prekybos dalimi, užima 5–6 proc., Vakarų Europoje – svyruoja tarp 10–12 proc., o bendrai pasaulyje – perkopia 10 proc. ribą. Tačiau e. komercijos apyvarta dar 2017 metais mūsų šalyje augo sparčiausiai, pasiekiant 30 proc. augimą ir beveik tris kartus viršijant bendrą Europos rodiklį, – sako „Omniva LT“, iki metų pabaigos valdysiančios 300 paštomatų tinklą Lietuvoje, pardavimo ir verslo vystymo vadovas Justinas Pileckas. – Tad nors lietuviai atranda pirkimą internetu sparčiau ir dažnu atveju pradeda teikti pirmenybę būtent jam, įvairių tyrimų duomenimis, didžiausios kliūtys lietuviams apsiperkant internetu vis dar yra per ilgas prekės pristatymas arba jo nebuvimas, informacijos apie prekę ir jos įsigijimą trūkumas bei klaidinanti arba neteisinga informacija apie produktą svetainėje.“

„Omniva LT“ pardavimo ir verslo vystymo vadovas Justinas Pileckas
„Omniva LT“ pardavimo ir verslo vystymo vadovas Justinas Pileckas
© Organizacijos nuotr.


Dažniausiai internetu perka dirbantieji biuruose

Remiantis „Gemius“ tyrimu, Lietuvoje apsipirkimas internetu nežymiai populiaresnis tarp moterų – praėjusiais metais prekes internetu įsigijo 53 proc. moterų ir 47 proc. vyrų, o daugiausiai perkanti amžiaus grupė – 25–34 metų amžiaus žmonės. Net trečdalis visų apsiperkančių internetu – biuruose dirbantys asmenys.

Pasak J. Pilecko, žvelgiant į tai, kaip šiandien lietuviai apsiperka e. parduotuvėse, galima teigti, kad pirkimas internetu toliau augs. „Beveik trečdalis apklaustųjų teigia, kad apsiperka dažnai, įsigyja prekes kelis kartus per mėnesį, o 8 proc. – perka bent kartą per savaitę“, – tendencijomis dalijasi „Omniva LT“ pardavimo ir verslo vystymo vadovas.

Kalbant apie apsipirkimo būdą, įdomu tai, kad 30 proc. perkančių internetu pirkimą pradeda per mobilųjį telefoną, o baigia per kompiuterį, o 43 proc. – atsiskaito kreditinėmis kortelėmis. J. Pilecko teigimu, prognozuojama, kad apsipirkimas mobiliuoju ateityje turėtų augti tarp jaunesnių žmonių, o vyresni žmonės dar dažniau apsipirks per kompiuterį.

Influencerio rekomendacija ir reklama – dar ne viskas

Mažesnės prekių kainos, patogus įsigytų prekių pristatymas į namus, galimybė prekes įsigyti bet kuriuo metu bei tai, kad apsipirkti galima neišvykus iš namų, – vienos pagrindinių priežasčių, lemiančių pasirinkimą pirkti internetu, tačiau ne vienintelės.

„Vertinant informacijos šaltinius, kurie mus skatina pirkti, didžiausią įtaką apsipirkimui internete gali padaryti elektroninės parduotuvės bei paieškos sistemos, pavyzdžiui „Google“. Pasirinkimą pirkti internetu taip pat nulemia šeimos ir draugų rekomendacijos bei prekių kainų palyginimas. Įdomu tai, kad influencerių kuriama reklama ar rekomendacijos didelės įtakos pirkimui internete neturi – tik 26 proc. teigia, kad internetu įsigijo prekę, kurią rekomendavo nuomonės formuotojas“, – sako J. Pileckas, pastebėdamas, kad 70 proc. pirkėjų prieš pirkdami ieško atsiliepimų internete, 67 proc. – perskaito bent 6 atsiliepimus, o 63 proc. – labiau linkę pirkti, jeigu juos randa.

Kurjerio paslauga – populiariausia

Nors kurjerio pristatymas vis dar išlieka populiariausia pristatymo rūšimi, užimančia beveik 70 proc. visos rinkos, kasmet jo populiarumas mažėja, o paštomatų paslaugų poreikis auga. „Kalbant apie praėjusius metus – kurjerio paslaugų sumažėjo 9 proc., kai paštomatų – išaugo net 21 proc. Taip pat toliau menko pristatymas paštu arba atsiėmimas parduotuvėje“, – sako J. Pileckas.

Vartotojai išskiria ne vieną priežastį, kuri stabdo nuo apsipirkimo internetu, ir tai ne tik mažesnės prekių kainos poreikis. Mažesnės pristatymo išlaidos pirkėjus taip pat motyvuotų pirkti dažniau. Jau šiandien nemokamas pristatymas 90 proc. apklaustųjų skatina pirkti dažniau, o 40 proc. motyvuoja pirkti kitos dienos pristatymo galimybė. Daugiau nei pusė internetu apsiperkančių lietuvių sutiktų mokėti papildomai už tos pačios dienos pristatymo galimybę.

Internetinėje prekyboje karaliauja drabužiai

Lietuviškose internetinėse parduotuvėse praėjusiais metais lietuviai dažniausiai pirko drabužius, avalynę, bilietus į renginius, tokius kaip kiną teatrą ar koncertą, lėktuvo bilietus bei įsigijo nemažai draudimo ir su transportu susijusių paslaugų. Nors užsienio šalių internetinėse svetainėse labiausiai pirko taip pat drabužius ir avalynę, toliau rikiuojasi elektroniniai įrenginiai – mobilieji telefonai ar planšetės bei lėktuvo bilietai. „Gemius“ atlikto tyrimo duomenimis, lietuviai mano, kad ateityje toliau internetu labiausiai norės pirkti drabužius ir avalynę, antroje vietoje bus lėktuvo ir kito transporto bilietai, o trečioje – namų apyvokos reikmenys: nuo televizorių iki skalbimo mašinų ir pan. Nemažą prekių krepšelio dalį taip pat sudarys smulkieji elektroniniai įrenginiai – telefonai ir planšetės bei grožio priežiūros prekės.

J. Pileckas išskiria tris svarbias taisykles, ką svarbu žinoti apsiperkant internetu: nuo prekės įsigijimo iki grąžinimo.

Prekės įsigijimas. Prieš įsigyjant prekę internetu svarbu patikrinti atsiliepimus apie parduotuvę ar pardavėją. Rekomenduojama vengti parduotuvių, nenurodančių kontaktinės informacijos – telefono ar el. pašto. Taip pat derėtų atkreipti dėmesį, koks parduotuvės pavadinimas nurodomas sąskaitoje ir įsiminti jį. Neužmiršti atkreipti dėmesio, kokia valiuta nurodytos kainos, nes pirkiniai užsienio parduotuvėse banko kortelės sąskaitos išraše bus rodomi jūsų kortelės sąskaitos valiuta.

Prekės pristatymas. Būtinai pasižiūrėkite, kaip galima atsiimti prekę, už pristatymą reikės mokėti ar ne ir kokiu būdu ji bus pristatyta. Apsipirkinėjant užsienio parduotuvėse vis dar dažnai pasitaiko, kad jau susidėjus pirkinių krepšelį pamatoma, kad parduotuvė nesiunčia prekių į Lietuvą ar kitą šalį, į kurią pageidaujama gauti siuntinį. Todėl prieš pradėdami apsipirkimo procesą – pasižiūrėkite, ar prekės būtų pristatytos. Taip pat įsivertinkite ir pristatymo terminus bei sąlygas, ar reikės mokėti PVM arba apmokėti muitinės išlaidas. Parduotuvės mėgsta nurodyti platų terminą, pvz., 2–5 darbo dienų. Dažnu atveju prekės pristatomos maksimaliausiu terminu.

Prekės grąžinimas. Jei įsigyta prekė dėl tam tikrų priežasčių vartotojui netinka, įprastai jis turi teisę pakeisti prekę, ją grąžinti neįvardinus jokių defektų ir atgauti pinigus per 14 dienų terminą, nebent pardavėjas nurodo ilgesnį – šis terminas taikomas tiek įsigijus prekę prekybos vietoje, tiek ir ne prekybos vietoje ar internetu. Labai svarbu perskaityti prekės keitimo arba grąžinimo galimybes bei sąlygas, nes jos skiriasi skirtingose parduotuvėse. Jeigu prekę galima grąžinti – skiriasi grąžinimo būdai: pavyzdžiui, drabužius galima nunešti į šalia esančią fizinę parduotuvę, kartais su siuntiniu atkeliauja ir grąžinimo lapelis, jeigu prekė netiktų – tokiu atveju užtenka vėl supakuoti prekes ir išsiųsti paštu, o išlaidos padengiamos pardavėjo ar pirkėjo. Paštomatais taip pat galima grąžinti netikusias prekes, jeigu SMS žinutėje, be atsiėmimo kodo, yra ir grąžinimo kodas. Tokiu atveju prekės pardavėjas apmoka prekių grąžinimo kaštus, tad pirkėjui grąžinimas nieko nekainuoja. Toks kodas galioja 14 kalendorinių dienų nuo tada, kai siuntą atsiimate iš paštomato, o ne nuo tada, kai buvo gauta SMS žinutė.

M360