Vos išeini pro Nacionalinio vėžio instituto duris, tave pasitinka „Camelia“ reklama, kurioje didžiulėmis raidėmis skelbiama, kad onkologiniai vaistai ten – nemokami. Tik mažomis raidėmis apačioje parašyta, kad, žinoma, yra papildomų sąlygų. Komunikacijos specialistai, šokiruoti tokio sprendimo, sako, kad toks nejautrumas yra žemiau kritikos ribos.

„Naujiena – onkologiniai vaistai nemokamai! Taip žada „Camelia" vaistinė didžiuliame reklaminiame plakate, pastatytame kitoje Santariškių g. pusėje priešais Nacionalinį vėžio institutą. Optimistai, nusprendę skubėti tiesiai į vaistinę, apsidžiaugę, kad visos kompensacijos jau praeitis ir tiesiog vyksta stebuklai – vaistinė dalija brangius vaistus, turėtų prieiti arti arti plakato ir perskaitę užrašus mažomis raidytėmis supras, kad reklama tokia, o realybė – visai kitokia. „Camelia“ nemokamai vaistų nedalina. Bet įdomu būtų sužinoti, ką apie tokią reklamą galvoja Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba? Arba pacientė, kuri išeina iš NVI sužinojusi, kad pasaulyje moterys sėkmingai gydomos nuo analogiško metastazavusio krūties vėžio, o jai tie vaistai neįperkami, nes Lietuvoje nekompensuojami... Ir štai čia prašom – onkologiniai vaistai nemokamai... Ar tai ne viešos patyčios iš sergančių pacientų?“, – savo feisbuko profilyje rašė reklamos nuotrauka pasidalinusi komunikacijos ekspertė Vaida Samuolytė.

Komunikacijos ekspertas Arijus Katauskas sakė esantis šokiruotas tokio sprendimo. „Manau, kad čia yra pramuštas dugnas. Kalbame apie vieno iš didžiausių tinklų, vieno iš aktyviausių reklamdavių, komunikacijos dalyvių sprendimą, kurį net sunku komentuoti, jei galvojame, kad verslas turi būti skaidrus, etiškas, apie reputaciją, socialinę atsakomybę ir panašius dalykus. Bet kokia šeima, kuri yra susidūrusi su onkologinėmis ligomis, o tokių rastumėm turbūt 99 proc. Lietuvos, žino, kokio sunkumo tai yra dalykai. Žmonės kovoja dėl išgyvenimo, o čia, naudojantis tokia situacija, bandoma pigiai pagauti potencialius pirkėjus. Vertinant skaičiais galima rasti paaiškinimą, kodėl taip įvyko, bet moraline, etine, reputacijos prasme, tai yra žemiau kritikos ribos. Joks šiuolaikiškas verslas, mano įsitikinimu, net negalėtų svarstyti apie tokį dalyką“, – kalbėjo jis.

„Dar tokia vieta pasirinkta, kurioje, kai žmogus išeina pro duris, dažniausiai nesišypso, didžioji dalis sukrėsti, iš visų jėgų kovojantys su liga, ir čia pigūs prekeiviai, visą laiką statę savo komunikaciją ant pigiausios kainos, dabar pigiai pardavė savo reputaciją“, – sakė A. Katauskas.

Vaistinių tinklo „Camelia“ komunikacijos projektų vadovė Lina Skersytė komentavo, kad vaistinių tinklas šiuo būdu nesiekė naudos sau, tik stengėsi sumažinti finansinę naštą onkologinius vaistus įsigyjantiems pacientams.

„Suprasdamas sunkių onkologinių ligonių situaciją, vaistinių tinklas „Camelia“, norėdamas bent kiek palengvinti pacientų finansinę padėtį, atsisakė prekybinio antkainio ir panaikino priemokas onkologiniams vaistams vaistinėje, esančioje Santariškių g. 1C, Vilnius. Šia žinute norime pasakyti, kad gydytojui, išrašius pacientui kompensuojamus onkologinius vaistus, suteiksime galimybę juos įsigyti be jokios priemokos. Tai reiškia, kad pacientas juos galės gauti nemokamai. Kokie tai onkologiniai vaistai bus, sprendžia gydytojas, tačiau tai gali būti ir patys inovatyviausi onkologiniai vaistai, kurių priemokos vaistinių tinklas atsisako“, – aiškino ji.

„Apgailestaujame, jei netiksliai suformulavome reklamos žinutę ir kas nors šią reklamą klaidingai interpretavo, jei ji ką nors įžeidė. Dar kartą pasikartosime, kad buvo atsižvelgiama į naudą onkologiniams ligoniams. Atsižvelgiant į susidariusią situaciją artimiausiu metu ši reklama bus pašalinta“, – sakė ji.

Panašią reklamą prie Nacionalinio vėžio centro neseniai buvo paskelbusi ir „Gintarinė vaistinė“, tik ten papildomos sąlygos buvo surašytos didesnėmis raidėmis.

„Šis stendas, kuriuo informuojame apie nemokamus kompensuojamus onkologinius vaistus, yra įrengtas šalia Nacionalinio vėžio instituto (NVI) ir pirmiausiai skirtas šios gydymo įstaigos pacientams. „Gintarinė vaistinė“ yra oficiali NVI partnerė, o nemokami kompensuojami onkologiniai vaistai – tik viena iš mūsų vykdomos programos, skirtos padėti onkologinėmis ligomis sergantiems pacientams, dalių. Šiemet kartu su NVI įgyvendinome socialinį projektą „Prisimink ir pasirūpink onkologinėmis ligomis sergančiais ligoniais“, kurio metu mūsų tinklo vaistinėse surinkome apie 18 tūkst. knygų. Rezultatas – NVI pacientams skirta biblioteka, knygų lentynos įrengtos praktiškai visuose NVI klinikos skyriuose“, – komentavo „Gintarinė vaistinė“ rinkodaros vadovė Irena Tėvelienė.

„Puikiai suprantame, kad vaistų kainos – viena aktualiausių problemų sunkiomis ligomis sergantiems pacientams. Šioje „Gintarinėje vaistinėje“ (Baublio g. 2) visiems kompensuojamiems onkologiniams vaistams yra netaikomas prekybinis antkainis, o trūkstamą kompensuojamąją dalį padengiame mes, todėl už vaistus pacientams nereikia primokėti. Onkologinių ligų gydymas, pasveikimas nuo jų – be galo sudėtingas procesas. Todėl stengiamės padėti kovoti pacientams su šia liga prisidėdami tiek prie gydymo sąlygų gerinimo, tiek suteikdami galimybes įsigyti kompensuojamus vaistus be priemokų (t.y. nemokamai)“, – sakė I. Tėvelienė.

Pasipiktino vaistinių reklama: žemiau kristi nebeįmanoma
© I. Kašauskaitės nuotr.

Valstybinės vaistų kontrolės tarnybos atstovė spaudai Aistė Tautvydienė sakė, kad jeigu vaistinės /vaistinių tinklo reklamoje nenurodomas jokio konkretaus vaisto pavadinimas, tokia reklama nelaikoma vaistų reklama ir jos Farmacijos įstatymas nereguliuoja. „Šiuo konkrečiu atveju svarbu, kad reklama neklaidintų žmonių ir būtų laikomasi visų reklamoje nurodytų teiginių ar pažadų. Klaidinančios reklamos kontrolę (nesvarbu, kas reklamuojama) vykdo Lietuvos Respublikos Konkurencijos Taryba“, – komentavo A. Tautvydienė.

Kalbant apie etiką, A. Tautvydienė priminė, kad reklamos įstatymas numato bendruosius reikalavimus reklamai. Tarp jų minima ir nuostata, kad reklama draudžiama, jei pažeidžiami visuomenės moralės principai. „Šiame straipsnyje nustatytų reikalavimų priežiūrą, vadovaujantis Reklamos įstatymo 19 str. 1 d. 1 p., nagrinėja Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba“, – sakė A. Tautvydienė.

M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją