Prašo nutraukti reklamą

Pasak NTAKD, įvertinus skleidžiamą informaciją nustatyta galimai Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymui prieštaraujanti veikla. Tabako gaminių gamintojas ir platintojas „Philip Morris International“ filialas Lietuvoje vykdo ir viešina klaidinančią socialinę akciją, kuria skatinama pereiti prie „Philip Morris International“ platinamos alternatyvos – bedūmių tabako gaminių vartojimo.

Šios socialinės akcijos viešinimui pasitelkta internetinė svetainė įvairios išorinės reklamos priemones, taip pat ir viešosios nuomonės formuotojai. Internetinėje svetainėje taip pat skelbiama galimai vartotojus klaidinanti informacija, neva bedūmiai tabako gaminiai yra sveikesnė alternatyva.

Departamentas nori atkreipti dėmesį, kad šiuo metu dar nėra nepriklausomų mokslinių tyrimų, kurie teigtų, kad bedūmiai naujoviški tabako gaminiai gali būti vartojami kaip žalos mažinimo priemonės, kaip priemonės padedančios mesti rūkyti tradicinius tabako gaminius, arba, kad šie gaminiai yra mažiau kenksmingi. Dar daugiau, 2018 m. Pasaulio sveikatos organizacijos Šalių konferencijos (COP8) metu priimtuose sprendimuose kaip tik nurodoma, kad bedūmiuose tabako gaminiuose yra įvairių toksinių, mutageninių, kancerogeninių cheminių medžiagų, kurios gali sąlygoti neinfekcines ligas, tokias kaip diabetą, širdies ligas, vėžį ir kitas. Taip pat buvo pabrėžta, kad atsižvelgiant į šiuose gaminiuose aptinkamą didelį toksinių medžiagų kiekį, jų reguliavimas neturi remtis produkcijos saugumu.

Departamento vertinimu, tokiais veiksmais„Philip Morris International“ vykdo vartotojus klaidinančią socialinę akciją, kuri galimai pažeidžia Įstatymo reikalavimus, netiesiogiai reklamuoja įmonės platinamus bedūmius tabako gaminius, skleidžia tikrovės neatitinkančią informaciją. Departamentas kreipėsi į reklamos užsakovus, vykdytojus bei viešosios nuomonės formuotojus, reikalaudamas iki šių metų rugsėjo 26 d., nutraukti galimai neteisėtą veiklą: uždaryti internetinę svetainę, panaikinti internetinės svetainės išorines reklamas, taip pat ištrinti įrašus ir paskiras socialinių tinklapių erdvėje.

Departamentas primena, kad Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymas draudžia Lietuvos Respublikoje juridiniams asmenims ir užsienio juridinių asmenų filialams, gaminantiems tabako gaminius ir (ar) su jais susijusius gaminius arba kurių pagrindinė veikla yra prekyba tabako gaminiais ir (ar) su jais susijusiais gaminiais, draudžiama bet kokia forma ir bet kokiomis priemonėmis remti visus renginius, veiklas, asmenis ir visuomenės informavimo priemones, bei nustato, kad Lietuvos Respublikoje tabako gaminių reklama, taip pat paslėpta tabako gaminių reklama draudžiama.

Departamentas išplatintame pranešime skelbia besitikintis, kad verslas geranoriškai parodys iniciatyvą ir nutrauks galimai neteisėtą bei vartotojus klaidinančią veiklą bei bus galima išvengti skleidžiama informacija daromos žalos.

Vadinu ilgai nematytu cinizmu

Agentūros „Nomoshiti“ vadovas Paulius Rymeikis, savo „LinkedIn“ paskyroje išnagrinėjęs šią kampaniją teigia, kad tai yra blogiausia ir ciniškiausia, ką jis per pastaruosius dešimt metų yra matęs socialinės reklamos – įmonių socialinės atsakomybės srityje.

„Aš čia galėčiau ilgai aiškinti, kodėl ši kampanija neturi nieko bendro su įmonių socialine atsakomybe ar tiesiog socialine reklama, bet „dūmus į akis“ mums pučia tik „Philip Morris Lietuva“ ir jų viešųjų ryšių agentūra (įsivardinkit ją patys), nes tai, kad #UNSMOKE kampanija yra skirta produkto (IQOS) pristatymui užsienyje nėra jokia paslaptis“, – rašo jis, atkreipdamas dėmesį į panašias kampanijas, vykdytas užsienyje (kampanijos plakatuose matomas viešųjų ryšių agentūros „Fabula“ kūrybos vadovas Aidas Puklevičius – red. pastaba).

„Ir kai žiūri per TV, kaip kažkoks gudruolis bando įsteigti alkoholio „nuomos“ aparatus negalintiems nė akimirkos pakentėti be alkoholio yra viena, tačiau, kai tokiais atvirais apgaudinėjimo manevrais užsiima dvi neva tai profesionalios įmonės, ima liūdesys. Nes ši kampanija niekada nebuvo apie metimą rūkyti. Niekada. Net PMI CEO galvoje. Ir tokia tapo tik Lietuvoje“, rašo P. Rymeikis (visą jo tekstą galite perskaityti čia).

Bendrovė nesijaučia nusižengusi

„Philip Morris International“ su tokiu vertinimu nesutinka. Jos atstovai aiškina, kad kampanija „Lemiamas metimas“ – pasaulinės „UnsmokeYourWorld“ iniciatyvos, skatinančios mesti rūkyti, dalis.

Jos pagrindinis siekis – paskatinti rūkančiuosius atsisakyti cigarečių, buvo sukurtas atliepiant Pasaulio sveikatos organizacijos prognozes. Jose nurodoma, kad nepaisant rūkymo prevencinių priemonių, skatinančių mesti rūkyti ar nepradėti to daryti, 2025 metais pasaulyje cigaretes rūkys tiek pat žmonių, kiek ir šiandien.

Bendrovės išorinės komunikacijos vadovas Baltijos šalims Liudas Zakarevičius teigia, kad „Lemiamo metimo“ tikslas – paskatinti rūkančiuosius atsisakyti cigarečių ir bet kokių nikotino gaminių, nes, pasak jo, tai yra pats geriausias sprendimas, kurį gali priimti rūkantis žmogus. „Nepaisant to, didelė dalis žmonių ir toliau rūkys cigaretes, todėl jie turi turėti galimybę pasirinkti geresnes alternatyvas“, – atsiųstame komentare teigia jis.

L. Zakarevičius sako, kad iniciatyva „Lemiamas metimas“ Lietuvoje įgyvendinama laikantis visų galiojančių teisės aktų. Šiuo metu „Philip Morris Baltic“ analizuoja gautą Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento raštą.

„Kovodama su rūkymo sukeliama žala, kompanija „Philip Morris International“ daugiau kaip 15 metų kūrė mažiau kenksmingus, bedūme technologija paremtus gaminius. Jų atsiradimui pasitelkta daugiau kaip 400 įvairių sričių mokslininkų. Vis daugiau tarptautinių sveikatos organizacijų (pvz. JAV, Didžiojoje Britanijoje, Kanadoje) pripažįsta, kad kad tokie produktai potencialiai prisideda prie tabako žalos mažinimo. Kai kuriose pasaulio valstybėse medikai suaugusiems, kurie nusprendžia ir toliau rūkyti, verčiau pataria rinktis mažiau kenksmingas alternatyvas“, – komentuoja L. Zakarevičius.