Įvardinus kaip rėmėją – reklamos draudimas dingsta

Neaiškios ribos, kuo reklama skiriasi nuo rėmimo, ar ką galima laikyti kultūriniu renginiu, LRT eteryje leidžia rodyti reklamą, kuri, išskyrus numatytas išimtis, yra draudžiama įstatymo.

Šiais metais įsigijusi Eurolygos transliacijos teises, LRT rungtynių metu televizijos eteryje ir interneto portale rodė mineralinio vandens „Akvilė“ reklamą. Nors reklaminio video apačioje mažomis raidėmis buvo rašoma, kad šis prekės ženklas – rungtynių transliacijos rėmėjas, video buvo akcentuojama, kad šis vanduo – lengvai gazuotas, pristatomi skirtingi jo skoniai, tai yra, buvo suteikiama daugiau informacijos, o ne tik pristatomas pats rėmimo faktas. Kaip anksčiau rašė M360, prieš prasidedant Eurolygai, LRT galimiems pirkėjams platino pasiūlymą įsigyti šių transliacijų rėmimo teises už preliminarią 280 tūkst. eurų sumą.

Komentuodami šią situaciją LRT teigia, kad jie įstatymams nenusižengia.

„Transliuodami rėmimo pranešimus Eurolygos rungtynių transliacijų metu, LRT nenusižengė teisės aktų reikalavimams, nes LRT naujo sezono Eurolygos rungtynių transliacijų rėmimo pranešimai, priskirtini prie sporto renginių transliacijų pranešimų ir atitinka specialaus LRT įstatymo 6 str. 1 d. nurodyta išlyga – „Reklama ir komerciniai audiovizualiniai pranešimai LRT radijo ir televizijos programose draudžiami, išskyrus kultūros ir sporto renginių ir (ar) jų transliacijų rėmimo pranešimus, kaip numatyta šio įstatymo 7 straipsnyje, ir atvejus, kai reklamą ir komercinius audiovizualinius pranešimus LRT privalo transliuoti, vykdydama sutartinius įsipareigojimus dėl tarptautinių renginių transliavimo teisių įsigijimo ar suteikimo“.

LRT pagal įstatymą turi teisę rodyti sporto transliacijų rėmimo pranešimus, tačiau nusprendėme tokią galimybę suteikti tik vienam rėmėjui vietoj kelių, norime palikti kuo švaresnį eterį varžyboms. Toks rėmimas leidžia mums iš dalies padengti transliacijų kaštus ir sukurti papildomą, specialiai šiam turnyrui skirtą turinį“ , – rašoma LRT atsiųstame komentare.

„Eurolygos varžybos yra didžiausias ir kokybiškiausias klubinio krepšinio turnyras Europoje, kuriame susitinka stipriausi klubai. Todėl šių varžybų transliacijos neabejotinai prisideda prie sporto veiklos propagavimo. Norime pasidžiaugti, kad pradėjus transliuoti turnyrą, sulaukėme gerų atsiliepimų ir padėkų iš Lietuvos žiūrovų“, – teigia LRT.

Reklamuoja LRT tarybos nariui priklausančią platformą

LRT eteryje taip pat galima pamatyti serialo „Hillary“ reklamą, kurį peržiūrėti galima platformoje „Žmonės Cinema“, priklausančioje LRT Tarybos nariui Tomui Balžekui. LRT teigimu, tai – kultūrinė informacija.

„LRT įstatymo 6 str. 2 ir 3 d.: nurodo, kad LRT radijo ir televizijos programose gali būti skleidžiama kultūrinė, socialinė ir šviečiamoji informacija. Kultūrinė, socialinė ir šviečiamoji informacija – už užmokestį ar kitokį atlygį arba nemokamai viešai skleidžiama informacija, kuria siekiama propaguoti kultūrinę, sporto, socialinę ir (ar) šviečiamąją veiklą ir politiką arba tokios veiklos ir politikos iniciatyvas. Minimas serialas „Hillary“ yra priskiriamas prie kultūrinės informacijos, todėl jo anonsavimas LRT eteryje yra leidžiamas LRT įstatymo“, – aiškina LRT.

Nors kultūrinių renginių, kurie norėtų pasinaudoti reklamos LRT eteryje galimybe yra daug, o ji buvo suteikta LRT tarybos nariui priklausančiai platformai, interesų konflikto LRT nemato.

„LRT bendradarbiauja su įvairiomis organizacijomis, populiarinančiomis kino ir kitokį meną. Puoselėti kultūrą yra strateginė LRT kryptis, ir vienas iš jos įgyvendinimo būdų yra partnerystės su kultūros organizacijomis. Atkreipiame dėmesį, kad visuomet visiems partneriams už kultūrinę, socialinę ir šviečiamąją informaciją taikomi oficialūs įkainiai, kurie nurodyti portale LRT.lt“, – teigiama LRT komentare.

Pats T. Balžekas sakė apie tokią reklamą net nežinantis, nes šiais klausimais rūpinasi viešoji įstaiga „Kino pasaka“.

„Mes pasinaudojome galimybe, kad LRT gali transliuoti kultūrinę, socialinę, šviečiamąją informaciją ir visa tai buvo padaryta pagal visus galiojančius teisės aktus, atsiskaityta pagal oficialius įkainius, kurie viešai prieinami.Kiek mums žinoma, LRT bendradarbiauja su dauguma Lietuvos kultūrinių renginių ar įstaigų. VšĮ „Kino pasaka“ su LRT bendradarbiauja jau ne vienerius metus parduodama televizines turimų filmų licencijas, prie projekto „Kinas po žvaigždėmis“, – komentavo šios įstaigos atstovė Karolina Bieliauskaitė.

Tvarką planuoja peržiūrėti

LRT Tarybos pirmininkas Liudvikas Gadeikis sakė konkrečių atvejų negalintis komentuoti, nes nėra į juos įsigilinęs, tačiau, pasak jo, reklamos ir rėmimų tvarką planuojama peržiūrėti.

„Mes kaip tik Tarybos posėdyje svarstėme rėmimo klausimą, nes nuo sausio 1 pagal naują įstatymą Taryba nustato tvarką, bet mes dar nebaigėme svarstyti bendrų principinių pozicijų, kur šitie dalykai turėtų būti sudėstyti. Dabar reikia nustatyti, kad būtų aiški, skaidri tvarka, ir pažiūrėti, ar į tą tvarką įtelpa, ar ne. Kol nepatvirtintas projektas, būtų neatsakinga daugiau kalbėti, bet kad būtų kiek įmanoma aiškiau nustatyti rėmai“, – kalbėjo jis.

Pasak L. Gadeikio, ateityje tokius klausimus galės spręsti LRT etikos kontrolierius, kad Tarybai nereikėtų kiekvienu atveju tikrinti ir būti arbitru.

Primename, kad nuo naujų metų įsigaliojant naujam LRT įstatymui, pagal kurį LRT turės pradėti veikti etikos kontrolierius, LRT siekia būti nebevertinama Visuomenės informavimo etikos komisijos. Kitas žiniasklaidos priemones vienijančios asociacijos teigia, kad taip būtų griaunama žiniasklaidos savitvarkos sistema.