Trečiadienį buvo paskelbta, kad Berta Čaikauskaitė, vos kiek daugiau prieš mėnesį tapusi viešųjų ryšių agentūros „vipcommunications“ direktore, nusipirko šimtą procentų jos akcijų ir tampa vienintele jos savininke. Kiti rinkos dalyviai stebisi tokiu neįprastu sandoriu ir kelia klausimus apie jo vertę bei motyvus.

D. Gudelio agentūroje nelieka

Berta Čaikauskaitė, šių metų rugpjūtį palikusi prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovės pareigas, sako, kad šis žingsnis jos gyvenime atėjo labai natūraliai. „Su Dariumi (Darius Gudelis, buvęs „vipcommunications“ akcininkas – red. pastaba) dar anksčiau kalbėjome apie mano ambicijas, ką norėčiau daryti gyvenime. Iš pradžių kaip juoko forma, bet iš tiesų aš visada turėjau ambicijų, norėjau dirbti sau“, – sako ji, pridurdama, kad turi platesnę darbo patirtį nei tik komunikacijos sritis.

„Žmonės iki šiol nustemba, kad aš dešimt metų buvau diplomate. Kai atėjau į „Iki“, norėjau pamėginti save, užsiauginti raumenis. Esu labai dėkinga kolektyvui, kad man padėjo sėkmingai įsitvirtinti. O po to jau žinojau, kad atėjo laikas kažką keisti, bet nenorėjau tiesiog eiti į kitą įmonę, nors tokių variantų ir buvo. Galvojau, ar būtų buvę lengviau tiesiog kurti savo įmonę, viską pradėti nuo nulio ir eiti po truputį, ar perimti tokią, kuri šių metų kontekste gal ir kontroversiškai atrodanti, bet kadangi aš dirbau su jais, žinojau jų komandą, pajėgumus, stiprumą, tad galvojau, kad noriu to imtis ir tikiu, kad mums pasiseks“, – kalba B. Čaikauskaitė.

Berta  Čaikauskaitė
Berta Čaikauskaitė
© Asmeninio albumo nuotr.

Primename, kad agentūra „vipcommunications“ šiemet pateko į skandalą, kai paaiškėjo, kad jai informaciją apie asmenis ir įmones rinko žurnalistas Šarūnas Černiauskas.

B. Čaikauskaitė sako, kad tai tiesiog buvusi vieno žmogaus klaida ir daugiau šios temos jau nori vengti, kad agentūra galėtų žengti naują žingsnį. „Turbūt taip tiesiog gavosi, kad Dariui atėjo laikas, kai jis norėjo išeiti iš to verslo, o aš norėjau ateiti“, – sako naujoji agentūros savininkė, juokdamasi, kad D. Gudelis tiesiog išėjo į ankstyvą pensiją, kaip dabar populiaru žmonėms, peržengusiems keturiasdešimties metų ribą.

Netikėtas agentūros „vipcommunications“ pardavimas: kodėl Gudelis suskubo palikti pelningą verslą?
© DELFI / Andrius Ufartas

B. Čaikauskaitė tikina, kad D. Gudelis niekaip versle nebedalyvaus. „Čia mūsų principinis susitarimas. Kai sakiau, kad aš įsigyju šitą įmonę ir jai vadovauju, tai reiškia, kad ji yra apie mane. Juk kiekvienas vis tiek turi savo atspalvį: aš esu šilta, bendraujanti, komunikabili, turinti savo tikslus, manęs nereikia už rankutės vesti. Per mėnesį man jau teko galimybė susipažinti su klientais, tiek su stambiais, tiek smulkesniais, tiek naujų gauti, tad tikrai tikiu, kad susitvarkysiu. Jei žmogus atsitraukia ir išeina, tai į kitą susirinkimą aš eisiu pati“, – sako ji, atskleisdama, kad agentūra ruošiasi rimtam rebrandinimui, įskaitant ir pavadinimo keitimą.

Pats D. Gudelis į jokius papildomus klausimus neatsako, teigdamas, kad jo gyvenimo komunikacijoje etapas baigtas. Vienintelį viešą komentarą jis išplatino pranešime žiniasklaidai.

„Per trylika agentūros gyvavimo metų „vipcommunications“ užaugo į vieną sėkmingiausių, stabiliausių ir profesionaliausių komunikacijos agentūrų Lietuvoje. Norint ir toliau augti bei tapti ne tik šalies, bet ir regiono lyderiais, įmonei būtini strateginiai pokyčiai. Po 25 metų aktyvios veiklos, priėmiau sprendimą verslą parduoti puikiai į komandą įsiliejusiai B. Čaikauskaitei. Neabejoju, kad Bertos profesionalumas, lyderės savybės ir asmeninė charizma leis įgyvendinti užsibrėžtus įmonės atsinaujinimo ir plėtros tikslus“, – pranešime žiniasklaidai cituojamas jis.

Kainos ir finansavimo šaltinių neatskleidžia

Rinkos dalyviams šis sandoris kelia daug neatsakytų klausimų. Nei kokia jo vertė, nei kokie finansavimo šaltiniai, B. Čaikauskaitė neatskleidžia, teisindamasi informacijos konfidencialumu. „Abi pusės patenkintos“, – tokiu atsakymu apsiriboja ji. Tik paklausus, kad galbūt teko imti paskolą, ar užstatyti savo namus, neigia tokius variantus ir tikina, kad sandoris jau yra visiškai baigtas ir visi pinigai jau yra sumokėti.

DELFI kalbinti rinkos dalyviai sutiko pasidalinti savo įžvalgomis ir ekspertinėmis žiniomis, tačiau dėl rinkos mažumo ir galimos žalos savo pačių verslui norėjo likti anonimais.

Dėl galimos sandorio sumos, ekspertų nuomonės yra labai panašios. Įvertinus, kad „vipcommunications“ pelnas 2018 m. siekė 234 tūkst. eurų, o 2017 m. – 106 tūkst. eurų, jie skaičiuoja, kad agentūra galėjo būti parduota apytiksliai už sumą tarp 800 tūkst. ir milijono eurų.

„Pardavimo kaina paprastai skaičiuojama pagal vadinamus ateities pelnus, remiantis praeitimi. Pelnų skaičius priklauso nuo to, kiek verslas yra rizikingas. Viešieji ryšiai, reklamos, komunikacijos rinka yra labai nestabilus verslas, tad, manau, D. Gudelis gali tikėtis kokių 3 ar 5 metinių pelnų“, – svarstė vienas iš kalbintų ekspertų.

Jis taip pat pridūrė, kad bankai paprastai tokiems sandoriams pinigų neskolina – nebent tai būtų atvejis, kai vadovai skolinasi pinigų iš banko nusipirkti savo vadovaujamai įmonei.

Kitas kalbintas ekspertas sako, kad tokiose sutartyse, kai kalbama apie paslaugų verslą, esminė sąlyga yra ta, kad kaina turi būti susieta su ateities veiklos rezultatais.

„Jei nesusieta, tai yra labai keista. Šitame versle taip nebūna, kad atėjo, nupirko ir parduoda. Jei taip yra, tai visiška išimtis. Kas galėjo sąlygoti tokią išimtį, yra keli galimi variantai: arba pardavėjas turi labai skubiai pabėgti ir jam tada svarbu tik parduoti kuo greičiau, nesvarbu už kiek, arba kitas variantas, jam už tai jau yra atsiskaityta, tada kad ir už vieną eurą atiduodi“, – svarstė jis, atkreipdamas dėmesį, kad „vipcommunications“ vos šių metų pradžioje pradėjo dirbti su prekybos tinklu „Iki“, kurio komunikacijos vadove tuo metu buvo B. Čaikauskaitė.

„Pavyzdžiui, jei toks atvejis būtų valstybiniame sektoriuje, išėjus iš tarnybos būtų privalomas atšalimo laikotarpis. Kai kalbame apie privatų verslą, turi būti keliamas bent jau etikos klausimas“, – kalbėjo jis.

Pati B. Čaikauskaitė tikina, kad apie galimybes dirbti „vipcommunications“ pradėjo kalbėtis tik palikusi darbą „Iki“.

Svarsto, ar sandoris nėra fiktyvus

Rinkoje taip pat svarstoma, ar šis sandoris apskritai nėra fiktyvus. „Nežinau, iš kur Berta gali turėti pinigų susimokėti už kompaniją, kuri, mano vertinimu, verta apie milijono eurų, gal kiek mažiau. Nemanau, kad iš algos ar kad buvo koks rėmėjas, turbūt yra koks išsipirkimo sandoris, skirtas apsaugoti verslo klientams. Manau, kad tai gali būti tiesiog bandymas sustabdyti kažkokį dėmesį ar apginti savo pozicijas prieš tam tikrus verslo klientus“, – kalbėjo dar vienas iš rinkos dalyvių, atkreipdamas dėmesį, kad D. Gudelis iki šiol vykdė veiklą ne per vieną, o per kelias įmones, iš kurių viena, „Marketingo idėjų generatorius“, pastaruoju metu yra gana aktyvi viešuosiuose pirkimuose.

Registrų centro duomenimis, Dariaus Gudelio pavardė šioje įmonėje nefigūruoja, tačiau jos vadovų elektroninio pašto adresai aiškiai rodo sąsajas su „vipcommunications“.

Dar viena iš rinkos užkulisiuose svarstomų versijų, kad D. Gudelis galbūt skubėjo pasitraukti prieš dar būsiančius skandalus. „Tada Berta yra vadinama rizikos investuotoja, kuri perka šlubą įmonę su mintimi, kad susitvarkys ir važiuos, bet tam reikia jėgos ir įvertinti kelis aspektus, vienas iš kurių, kad vadovo pasikeitimas visada yra stresas organizacijai, kai pelningumas paprastai krenta, ypač įvertinus, kad naujasis vadovas neturi vadovavimo patirties“, – sakė vienas iš pašnekovų.

„Apibendrinant, kadangi sandoris yra rizikingas pirkėjui, kyla keli išvestiniai klausimai: arba kaina yra neadekvačiai maža, tada klausimas kodėl, arba yra papildomų sąlygų, kurių mes nežinome“, – teigė jis.

M360