Šios gairės skirtos paaiškinti organizacijų vadovams ir jų darbuotojams apie komunikacijos socialiniuose tinkluose vertę, pateikia vertybes, kuriomis rekomenduojama vadovautis socialiniuose tinkluose ir pagrindines taisykles, kaip juose komunikuoti kokybiškai.

Taigi, pradėti turėtume nuo bendro sutarimo – empiriniais ir statistiniais tyrimais daug kartų įrodyta, kad socialiniai tinklai Facebook, LinkedIn, Youtube, Instagram Lietuvoje pripažįstami efektyviais žiniasklaidos kanalais.

Taip, būtent žiniasklaidos kanalais, kurie kai kuriose interesų ir demografinėse grupėse savo pasiekiamumu jau lenkia interneto naujienų portalus, nekalbant apie televiziją, radiją ar spaudą.
Socialiniai tinklai – taip vadinamoji „owned media“.

Mes patys formuojame jų turinį ir darome įtaką jo matomumui. Šiandien reklama juose kainuoja vis dar nebrangiai, palyginti su tradicinių kanalų įkainiais. Kartu ji suteikia įrankius užmegzti ir palaikyti dvipusę komunikaciją su potencialiais darbuotojais ir kitomis interesų grupėmis.

Auginame vertę kartu

Planingai ir kūrybingai išnaudodami socialinius tinklus, organizacijos vadovai ir darbuotojai kartu didina atstovaujamų prekės ženklų vertę, kuria ir palaiko teigiamą darbdavio įvaizdį, net skatina pardavimus bei suinteresuotų auditorijų (partneriai, valstybės institucijos ir kt.) įsitraukimą į kompanijos reikalus.

Ne visi darbuotojai nori, gali ar privalo socialiniuose tinkluose advokatauti bendrovei, kurioje dirba. Labiausiai šioje srityje pažengusiose JAV yra norma, jei apie 20% bendrovės darbuotojų aktyviai ir nuosekliai publikuoja žinutes apie savo darbą, dalinasi įmonės ar kitų kolegų žinutėmis bei komentuoja jas.

Darbuotojų elgsenos tyrimai patvirtina, kad būtent šie 20% darbuotojų dažniausiai pasiekia geresnių darbo rezultatų, greičiau kyla karjeros laiptais ir sukuria didžiausią pridėtinę vertę organizacijai – ne tik savo tiesiogine darbine veikla, bet ir advokataudami organizacijai. Net 86% tokių darbuotojų absoliučiai sutinka su tokiais teiginiais.

Pirmiausiai pasitiki žmonėmis

Sveiką kompanijos kultūrą ir atmosferą atspindi aktyvus jos darbuotojų įsitraukimas socialiniuose tinkluose kalbant, komentuojant ir dalijantis organizacijai rūpimais klausimais, temomis, žinutėmis, foto galerijomis ir klipais. Tai tam tikras „organizacijos sveikatos barometras“.

Šiandien virš 70% aktyvaus amžiaus vartotojų informacijos apie bendroves, jų naujienas ir darbuotojus pirmiausiai ieško socialiniuose tinkluose. Tuo tarpu bendrovių naujienos, kuriomis pasidalina ar publikuoja darbuotojai, pasiekia net 6 kartus didesnę auditoriją, nei pačių bendrovių savais kanalais skleidžiamos žinios.

Darbuotojų ir vadovų įsitraukimas socialiniuose tinkluose smarkiai didina ir rinkos pasitikėjimą: apie 70% vartotojų pasitiki kompanijų darbuotojų skleidžiama informacija apie darbdavį ar organizaciją, tuo tarpu tik 15% auditorijos pasitiki pačios kompanijos skleidžiamomis naujienomis.

Įsitraukimas reiškia net ir finansinę naudą organizacijai ir atvirkščiai – JAV tyrėjai nustatė, kad neįsitraukęs ir nelojalus darbuotojas kasmet organizacijai gali kainuoti iki 10 tūkst. USD prarasto pelno.

Šiandien kompanijų darbuotojai socialiniuose tinkluose kasdien praleidžia vidutiniškai 2 val. Jei iš šio laiko jūsų darbuotojas nors kelias minutes skirs komunikacijai apie savo bendrovę, metinis prekės ženklo ar jo produktų žinomumas augtų keliais procentais. Ir ši komunikacija organizacijai nieko papildomai nekainuos.

Komunikacija prasideda nuo vertybių

Taigi, užpylęs statistika, jus jau įtikinau – komunikuoti socialiniuose tinkluose tikrai verta. O nuo ko pradėti? Pradėti reikia nuo pagrindinių vertybių, kuriomis rekomenduojama vadovautis vykdant asmeninę ar komunikaciją įmonės vardu socialiniuose tinkluose. Vertybės yra trys:

1. Būk atviras ir nuoširdus.
2. Būk dalykiškas ir konkretus.
3. Saugok savo ir kompanijos reputaciją.

Atvirumas ir nuoširdumas

Komunikuodami socialiniuose tinkluose visada aiškiai nurodykite, jog atstovaujate konkrečiai bendrovei. Savo socialinių tinklų profilių aprašymuose nurodykite esamos darbovietės pavadinimą ir užimamas pareigas, o rašydami žinutes apie darbą ar dalindamiesi kolegų turiniu, naudokite nuorodas į kompanijos socialinį profilį (pasitelkdamas @ arba # sąsajas).

Būk dalykiškas ir konkretus

Komunikacijoje visada stenkitės išvengti dviprasmybių ir kalbėkite tik tai, ką gerai išmanote. Niekada neaukštinkite savo atstovaujamos bendrovės ar produktų, nelyginkite jų su kitais, ypač siekiant kažką nuvertinti. Darbuotojai visada žino daug vidinės informacijos – jei nesate tikras dėl teisės ją platinti, to nedarykite. Juk kiekvieno darbuotojo pareiga yra saugoti bendrovę ir jos turtą, komunikacijoje taip pat.

Socialiniuose tinkluose dažnai užverda aistros, o komentarų sritys gali tapti tikromis karo zonomis. Visada vadovaukitės taisykle „geriau patylėk, nei prišnekėk per daug“. Niekada nesivelkite į ginčus ir nenaudokite neigiamų emocijų. Jei kyla klausimų, kreipkitės į komunikacijos skyrių ar agentūrą, kurie įvertins esamą situaciją ir, jei reikia, perims iniciatyvą į savo rankas.

Komunikacijos skyrius taip pat visada jums padės paruošti publikavimui tinkamą turinį, peržiūrės jūsų socialinio profilio informaciją, kad ji būtų pateikta tinkamai, padės suplanuoti tekstus ir iliustracijas.

Saugok savo ir kompanijos reputaciją

Jau sutarėme, kad socialiniai tinklai yra tikri žiniasklaidos kanalai, tad viskas, ką čia pasakote, turi atitikti kompanijos vertybes ir komunikacijos strategiją. Svarbu – visa informacija, kurią publikuojate socialiniuose tinkluose, čia išlieka; net jei ištrynėte turinį, kiti asmenys gali būti pasidarę jūsų pranešimo kopiją.

Privatūs pokalbiai, susitarimai, vidinė informacija viešojoje erdvėje neskelbiami. Taip pat nepriimtina ir draudžiama šaipytis, tyčiotis, ginčytis, naudoti sarkazmą ir pan. Tiek privačiuose komunikacijos kanaluose (Messenger, WhatsApp, etc.), tiek viešose žinutėse ir komentaruose.

Yra posakis – “tik tas, kuris nieko neveikia, nedaro klaidų”. Tad jei padarėte klaidą, nedelsdami pripažinkite ją, jei reikia – nevenkite atsiprašyti. O jei viešoje erdvėje pamatėte netinkamą informaciją apie savo bendrovę, jos produktus, paslaugas ar darbuotojus – nedelsdami praneškite apie tai komunikacijos skyriui ar savo tiesioginiam vadovui.

Vadovas užduoda toną

Socialiniai tinklai leidžia vadovui greitai, efektyviai ir be tarpininkų pasiekti savo darbuotojus ir užmegzti bei palaikyti su jais viešą ar privatų dialogą.

Vadovas – sektinas pavyzdys kiekvienam darbuotojui, tad jo komunikacija socialiniuose tinkluose gali labai ženkliai prisidėti prie organizacijos kultūros puoselėjimo, lyderystės ir bendradarbiavimo vertybių skatinimo.

Ir atvirkščiai – vadovas, su kolegomis bendraujantis tik posėdžiuose – neišnaudoja potencialo, kurį suteikia skaitmeniniai komunikacijos kanalai, kuriais vadovas gali iš darbuotojų operatyviai gauti atgalinę komunikaciją.

82% darbuotojų nurodo, jog jiems yra svarbi nuolatinė, visiems kompanijos darbuotojams skirta CEO komunikacija, ji gerina darbuotojų produktyvumą bei suteikia jiems saugumo jausmą, jie jaučiasi labiau vertinami.

33% darbuotojų nurodo, kad nuolatinė CEO komunikacija gerina ir finansinius įmonės rezultatus, nes aiškiau suprasdami bendrovės procesus, darbuotojai dažniau priima teisingus sprendimus, mažėja organizacijai žalingas neapibrėžtumas.

Praktiniai patarimai (naudingiausia straipsnio dalis)

Nors socialiniai tinklai skiriasi savo tipais, suasmeninta darbinė komunikacija tinka visiems kanalams. Svarbiausia taisyklė, kuri galioja visai komunikacijai – nepabandęs nesužinosi.

Juk net rašytojų būreliuose mokoma, jog tik nuolat „skrebindamas plunksną“ įgausi tikro rašytojo įgūdžių. Tas pat taikoma ir socialiniuose tinkluose – tik nuolat publikuodami savo naujienas ar dalindamiesi turiniu suprasite, kas įdomiausia jūsų auditorijai ir sukelia daugiausiai įsitraukimo.

Socialiniai tinklai yra skirti bendrauti: jūs galite arba pats kurti originalų turinį, arba dalintis jums patikusiu kitų sukurtu turiniu. Dalindamiesi savo ar kitų turiniu visada bent trumpai pakomentuokite, kuo tai svarbu jums, jūsų draugams ar bendrovei.

Anonimiškumas socialiniuose tinkluose nepopuliarus – jei tik publikuojate nuotrauką be jokio komentaro, ji turės mažesnį paveikumą (nebent pati savaime turi stiprią žinutę).

Nesistenkite kurti per daug rimto, sudėtingo turinio – čia daugiausiai dėmesio susilaukia paprastas, aiškus, asmeninis turinys (asmeninės nuotraukos, ypač rezonuoja asmeniniai ar darbo pasiekimai, įgyti įgūdžiai ir pan.)

Stenkitės informaciją perteikti trumpa istorija, pasitelkiant analogijas, palyginimus, humorą; tai veikia geriausiai. Komunikaciją visada suasmeninkite, įsivaizduokite, kad kreipiatės į šalia esantį draugą ar kolegą.

Jei dalinatės darbovietės naujiena – būtinai pakomentuokite, papildykite ją savo mintimis. Jei rašote su darbu susijusią žinutę – visada užsiregistruokite savo bendrovėje (Check-in).

Fotografuokite save ir kolegas, nuotraukose turi būti žmonių. Ir atvirkščiai – jei aplinkiniai to nenori, jokiu būdu neverskite jų tapti jūsų istorijų dalyviais. Kai ateis laikas – patys paprašys.

Visada į žinutę įtraukite (taging) kuo daugiau kolegų, partnerių, kitų suinteresuotų pusių. Tokios žinutės pasiekia didesnę auditoriją. Sekite ir prenumeruokite ne tik savo, bet ir organizacijos partnerių naujienų srautus.

Visada būkite laimingi!

Ir dar keletas patarimų pabaigai – socialiniuose tinkluose venkite formalios kalbos, naudokite šnekamąją, o jei nerandate žodžių ar nuotraukų, paprašykite komunikacijos skyriaus pagalbos.

Iš vienos pusės – venkite deklaracijų ir tiesioginės reklamos, iš kitos – nepiktnaudžiaukite infantiliais dalykais, ypač kačiukais, šuniukais ir vaikais (vaikų nuotraukas be raštiško jų tėvų sutikimo viešai skelbti draudžiama).

Nebijokite išsakyti savo nuomonės, net jei teks apsijuokti; jūsų silpnybės kitiems kelia empatiją, tai žmogiška – niekas nemėgsta idealių žmonių.

O pabaigai pasilikau patį svarbiausią patarimą – visada būkite geros nuotaikos ir naudokite savo humoro jausmą! Pozityvumas visada laimi prieš negatyvumą, gėris – prieš blogį.