Bet kuriam skaitančiam ar žiūrinčiam naujienas akivaizdu – gyvename sudėtingais, nenuspėjamais ir neramiais laikais. Esame nuolat bombarduojami blogomis naujienomis, todėl pelnytai užsinorime dėl ko nors pasidžiaugti ar pasijausti gerai. Bet ir čia bėda – pasirodo, daugelis mūsų pirkinių kenkia gamtai ir visam kam aplinkui, o prekės ženklai, atrodo, netgi tyčia stengiasi priminti ir pabrėžti sudėtingą suaugusio žmogaus gyvenimą.

Tokiame kontekste prieš keletą metų pradėjo rastis, o pernai ir šiemet į produktus ir paslaugas ėmė virsti terminas „kidulting“. Vieni taip apibūdina suaugusiųjų norą sugrąžinti gražiausius vaikystės prisiminimus (dėl to nesunku paaiškinti „Stranger Things“ sėkmę, kuris laviruoja ties vaikiško šou riba), kiti tai vadina tiesiog noru pratęsti praėjusį gyvenimo etapą.

Kai paskutiniu metu darbuotojai į naujus biurus viliojami stalo teniso stalais, žaidimų konsolėmis, interjere atsirandančiomis sūpynėmis ir čiuožyklomis – nesunku suprasti, kad ir aplinka mus skatina kiek ilgiau pabūti vaikais.

Panašios tendencijos atsirado ir dizaine. Vien ko verta milžiniška vienaragių tendencija, kuriai paklūsta ne tik vaikai iki aštuonerių metų. Pasidairę kiekviename biure pamatysim bent vieną puodelį, marškinėlius, pieštuką, ar kitą mažmožį, papuoštą vienaragiu ir vaivorykšte. Juk suaugusiems vienaragis primena vaikystę, suteikia saugumo, tarsi kalba, kad ne viskas yra tik juoda ir balta, kad gyvenime yra kiek daugiau nei tik darbas ir poilsis.

Tačiau kai JAV ėmė atsidarinėti vasaros stovyklos suaugusiems, o dešimtis milijonų žaidėjų žaidimas „Pokemon GO“ sutraukė būtent 25-34 m. amžiaus kategorijoje pasiūlydamas kelis vaikystės elementus (mėgstamus personažus ir nerūpestingą lakstymą po lauke be didesnio tikslo), tampa akivaizdu, apie „kidulting“ vertėtų pakalbėti ir iš komercinės perspektyvos.

Pavyzdžiui, produktų pakuotėse rimtumo mažėja tiek pas įprastai žaismingus, tiek ir pas gan konservatyvius prekių ženklų. Štai riešutų pakuotės iš Japonijos: smagi iliustracija, bet viskas papildyta vienu esminiu dalyku – žaisline besivartančia akimi. Vos paimi pakuotę ji ima dairytis. Turbūt daug kam primins vaikystėje turėtus žaislus su paklaikusiomis, bet iki ašarų juokingomis akimis.

Mantas Velykis. Optimizmo dizainas suaugusiems
© Asmeninis albumas

Ant pakuočių ima rastis ir keisti, tarsi nuo vaiko stalo pačiupti piešiniai ir personažai. Jie yra tarsi vaikystės fantazijų išlaisvinimas ir dar vienas priminimas strese gyvenančiai kartai – viskas yra įmanoma, o net ir keisčiausios idėjos gali rasti savo vietą.

Mantas Velykis. Optimizmo dizainas suaugusiems
© Asmeninis albumas

Net tokia industrija kaip sekso žaislai suprato, kad naujoji karta kitaip žiūri ir į intymius santykius. Paskutiniu metu daugybėje dizaino apdovanojimų galime pamatyti įvairius intymius žaislus supakuotus net spalvingiau ir linksmiau nei vaikiškas konstruktorius. Veikėjai, kurie primena vaikiškų knygų personažus? Prašom! O gal pakuotė, kuri primintų smalsų vaikišką žiūrėjimą pro rakto skylutę? Viskas tam, kad gyvendami tamsiais laikais galėtume šypsotis dažniau ir gal net pažaisti su pačia pakuote.

Mantas Velykis. Optimizmo dizainas suaugusiems
© Asmeninis albumas

Mantas Velykis. Optimizmo dizainas suaugusiems
© Asmeninis albumas

Net ir Lietuvoje „kidulting“ beldžiasi pas vartotojus. Vienas pavyzdžių - mūsų pačių agentūros kurti guminukai „Tröösik“, kur net pats produktas yra sukurtas galvojant apie „kidulting“ tendenciją. Nors iš pradžių galvota, kad tai daugiau į paauglius orientuotas produktas, bet su tinkama reklama produktas sėkmingai įsitvirtino ir tarp vyresnės auditorijos pirkėjų, kurie produkte ir pačioje pakuotėje rado neįpareigojantį linksmumą, negalvojimą apie nuolatinį spaudimą rinktis sveikesnius saldumynus ir pan. Viskas yra tarsi mažas žaidimas: atsidarai skalbimo mašiną ir ieškai tavo nuotaiką atspindinčių apatinių.

Mantas Velykis. Optimizmo dizainas suaugusiems
© Asmeninis albumas

Produktas taip pat ir komerciškai sėkmingas. Tiesą sakant, pirmoji produkto partija buvo taip greit išpirkta, kad kai kurios parduotuvės turėjo laukti savo užsakymo gerokai ilgiau nei planuota. Tikime, kad produktas taip pat sėkmingai startuos ir Latvijoje ir Estijoje. Tame turbūt ir yra „kidulting“ žavesys: jis lengvai persikelia į kitas rinkas, neturi savybių, kurios gali būti nesuprantamos tarptautiniu mastu ir pan.

Neseniai ir kosmetikos bendrovė „BIOK“ turėjo riboto leidimo rankų kremą „Rasa“ pavadintą „Viskas tavo rankose“ ir papuoštą vienaragiais. Viena vertus, pats produkto pavadinimas primena motyvacinius paveikslėlius, kuriuos galime pamatyti biuruose ir namuose, kuriuose yra žmonių iki 35 metų. Pati kremo dėžutė buvo papuošta blizgančiu vienaragiu ir ant jos nebuvo nė žodžio apie kremo efektą, sudėtines dalis ar kitų rimtų reikalų. Nes kartais vartotojas tiesiog nori kremo, kuris gerai kvepia ir turi bent minimalų poveikį ir nenori žinoti apie sudėtingas formules ir jauninantį efektą.

Ką tai reiškia verslui?

Apie „kidulting“ dizaino tendenciją reiktų galvoti paprastai. Tai pabėgimas iš kasdienybės. Tai sugrįžimas į laikus, kai viskas buvo paprasta ir dėl nieko neriekėjo persistengti. Taigi, jei jūsų produktas taip pat siejamas arba gali tapti mažu pabėgimu iš varginančios kasdienybės ir buvimo nuobodžiu, pavargusiu suaugusiu – ši tendencija jums. Sausi pusryčiai, pienas, šampūnas ir net silpni alkoholiniai gėrimai – visų jų gamintojai gali rasti būdų, kaip išnaudoti šią tendeciją.

Žinoma, reiktų nepersistengti. Tendencijų prognozuotojai teigia, kad „kidulting“ aktualiausiais auditorijai nuo 20 iki 35 metų. Tai karta, kuri nenori įsipareigoti, ieško paprastų sprendimų ir visai kitaip vertina daiktus. Jie labiau linkę pasiduoti spontaniškiems sprendimams ir pirkimams. Todėl jei kuriate šampūną tokiai auditorijai, tikėtina, kad vaikystę jai primins ir pirkti paskatins žaislinio ančiuko piešinėlis, tačiau jau daug sunkiau įsivaizduočiau šį reiškinį pritaikomą minkštikliams ar balikliams.

Pabaigai, visą šią tendenciją galima drąsiai vadinti jei jau ne „kidulting“, tai tiesiog optimizmo dizainu, kuris padeda tamsiais laikais, kai viskas, regis, turi neigiamas pasekmes. Tai netgi kol perkame plastikinę pakuotę, kurios turbūt neperdirbsime, mes norime šypsotis ir jaustis gerai. O prekės ženklai turi visas galimybes mums padėti pasijausti geriau ir rečiau priminti apie rutinas bei kitus žemiškus dalykus.

Mantas Velykis. Optimizmo dizainas suaugusiems
© DELFI / Andrius Ufartas

Mantas Velykis yra reklamos agentūros „TRUTH“ kūrybos vadovas, vienas iš pakuotės dizaino apdovanojimų „NAPA Baltic“ komisijos narių ir vienas iš kasmetinės pakuotės dizaino konferencijos „NAPA Talks“ pranešėjų. Lapkričio 7 d. LITEXPO parodų centre, Baltijos maisto ir gėrimų parodos BAF 2019 metu, jis skaitys pranešimą apie optimizmo dizainą.

M360