Glaustas kontekstas

Statistikos departamento duomenimis, 2019 m. IV ketvirtį vidutinis darbuotojų skaičius šalies ūkyje siekė bene 1,4 mln. Nemaža dalis jų dabar tęsia kasdienes užduotis dirbdami iš namų. Remiantis Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, šiandien apie 80 tūkst. žmonių yra išėję neapmokamų atostogų. Dar apie 50 tūkst. darbuotojų naudojasi nedarbingumo pažymomis tam, kad galėtų pasirūpinti vaikais. Dauguma jų „gūglina“, ką veikti. Vartotojai turi gerokai daugiau laiko viskam: žaidimams, namų ir garderobo atnaujinimui, el. paslaugoms, seniai atidėliotų darbų atlikimui, mokymuisi, sklypo tvarkymui, vienas kitam ir taip toliau. Ar galime jiems kažką pasiūlyti?

Spontaniškas, kategoriškas SEO darbų stabdymas neįvertinus galimybių – ne pati išmintingiausia išeitis sunkumų metu. Tyrimų kompanija „Growth from Knowledge“ prognozuoja, jog Kinijoje iškart po epidemijos 50 proc. žmonių imsis seniau suplanuotų prekių pirkimo. Be to, kas antras planuoja netgi padidinti numatytas išlaidas kelis kartus. Tačiau verta atsižvelgti ir į savitą Lietuvos situaciją. Remiantis „OMD Snapshots“ jau atliktu tyrimu, galime teigti, jog išloš tie, kurie laiku persikels į skaitmeninę erdvę. 64 proc. apskritai daugiau laiko leidžia namuose, tad natūralu, jog ir interneto poreikis išaugo. 59 proc. apklaustųjų pakeitė apsipirkimo būdą, o kas 10 apklaustasis pradėjo aktyviai pirkti internetu. Taigi, pasiruošę paklausai turėtume būti jau dabar.

Sprendimas Nr. 1: SEO inventorizacija ir (ne)atlikti namų darbai

SEO strategija susideda iš kelių dalių – vidinio bei išorinio turinio, vartotojo patirties (angl. UX) ir techninių svetainės darbų. Visi jie netiesiogiai persipina vienas su kitu, visgi aptarsime juos atskirai.

Turinys. Pirmiausia išnagrinėkime esamą situaciją. Galvokime ne tik apie tai, kurioje optimizacijos stadijoje (raktažodžių iškėlime ar jų pozicijų išlaikyme) esame užstrigę. Išnaudokime laiką tam, kad gerai išanalizuotumėme (naudodami paprasčiausią „Google Analytics“ ar kitą įrankį, tinka netgi analitiniai duomenys iš socialinių tinklų: kiek reaguota, dalintasi jūsų tinklaraščio įrašais), koks vidinis (kategorijų aprašai, tinklaraščio įrašai ir kt.) ir išorinis (pavyzdžiui, straipsniai) turinys:

1. Nuolat, o ypač dabar sulaukia didelio lankytojų susidomėjimo. Ar juose ko nors trūksta? Galbūt galima tokius tekstus ar vaizdo įrašus panaudoti kita forma, perdarant, pavyzdžiui, tinklaraščio įrašą apie dezinfekcinių priemonių skirtumus į straipsnį apie tai, kaip rūpintis švara visuose namuose? O gal verta ir tiesiog kategorijos aprašą atnaujinti, čia akcentuojant nemokamą pristatymą į namus ir kitus privalumus?

2. Tik užima vietą. Ar tokį turinį galima šalinti? O gal naudingiau atnaujinti, suteikti jam išliekamosios vertės, unikalumo?

Įvertinkime, kodėl taip yra – galbūt, pavyzdžiui, pirmuoju atveju pavyko sukurti išsamų, patarimų kupiną gidą, o antruoju – ėmėtės jau daugelio konkurentų išplėtotos temos ir nepridėjote nieko nauja? O gal išsamių ir optimizuotų tekstų visai nėra?

Techniniai ir vartotojo patirties tobulinimo sprendimai. Šie darbai daugiausia apima svetainės vidų – nuo dizaino sprendimų iki nuorodų, kodų. Siekiant įvertinti situaciją, svarbu atkreipti dėmesį į atgalinių nuorodų kiekį, kilmę, paveikslėlių „svorį“, kokybę (teminę ir raiškos), „Alt“ tekstus. Jei vis pritrūkdavo laiko neaiškių nuorodų šalinimui, pats metas tai padaryti: kiekvienas, net ir, atrodytų, itin varginantis darbas šiandien gali padėti organinėje paieškoje kilti aukštyn.

Dabar – puiki proga rasti bei pašalinti svetainės greičio ir kitas technines klaidas (HTML klaidas, nukreipimus ir t. t.). Tinklalapio užkrovimo greitis yra mobiliųjų paieškų reitingo veiksnys, taip pat tai – ir labai svarbus vartotojo patirties rodiklis. „Google“ duomenimis, 53 proc. mobiliųjų įrenginių naudotojų išeina iš svetainių, kurių įkėlimas trunka daugiau nei 3 sekundes – ką jau kalbėti apie prarastas galimas konversijas. Svetainės greičio vertinimą galima pasitikrinti naudojant įrankį „Page Speed Insights“.

Prastą greitį lemia daugybė faktorių, iš kurių pagrindiniai yra šie:

– netinkamo dydžio, formato nuotraukos,
– neoptimizuotas kodas,
– prastas serverio atsako laikas,
– daugybė išorinių užklausų,
– nenumatytas „kešavimo“ laikas.

Svetainės greitis yra tikrai svarbus vartotojų pasitenkinimo faktorius, tad verta išnaudoti laisvą laiką tinkamai ir pagerinti savo svetainę tiek „Google“, tiek vartotojų akyse.

Įvaizdį ir potencialių pirkėjų sprendimus tiesiogiai lemia ir pirkimo patirtis. Tad pažvelkime į svetainę, jos sąryšį su pirkimo procesu. Galbūt metas pakeisti ar įterpti naują skaidrę su aiškiai matomu darbo laiku, akcentavimu, kad apskritai tęsiame veiklą? Galbūt nepatogi svetainės navigacija, ir tam, kad apsipirktų, lankytojas turi pereiti labirintą?

Užsukime ir į socialinius tinklus – klaidinga manyti, jog jie sąryšio su SEO neturi. Aukščiausius reitingus turintys prekių ženklai paprastai pasižymi ir aktyvia komunikacija socialiniuose tinkluose, o tai neretai padeda iškelti svetainės turinį aukščiau, be to, gerina prekių ženklo reputaciją, įvaizdį.

Nešališkai įvertinkime katalogų duomenis. Jei turite fizinę parduotuvę, derėtų atnaujinti „Google My Business“ (o jei tokio net neturite – skubėkime kurti!) paskyros informaciją apie adresą, užsakymo atsiėmimo / pristatymo būdus, darbo laiką ir kt. Taip pat reikėtų nepamiršti duomenų struktūrizavimo bei lokalizacijos. Nesvarbu, kad prekiaujate internetu – „Google“ gali jus rodyti aukščiau vien todėl, kad sandėlį įsirengėte arčiau konkretaus interesanto namų.

Gana dažnai praleidžiamas „namų darbas“, lemiantis įvaizdį – reakcija į lankytojų, klientų atsiliepimus. Jų gali būti visur – ir kataloguose, ir soc. tinkluose. Kalbinkime komentatorius, mandagiai ir operatyviai spręskime galimus nesklandumus, dėkokime už pagalbą, patarimus ar tiesiog puikų įvertinimą. Dalinkimės pozityviais atsiliepimais – juk jie potencialiems pirkėjams rodo, kad išties rūpinamės tuo, ką darome.

Sprendimas Nr. 2. Ilgalaikės SEO strategijos adaptacija

Kai jau žinome, kas vyksta svetainėje ir už jos ribų, galime imtis planuoti didesnius, visumos išmanymo reikalaujančius darbus. Visų pirma derėtų atsižvelgti į raktažodžių sąrašą. Galima naudotis „Google Keyword Planner“, tačiau nerekomenduojame remtis vien šia programa: kaip ir kitose srityse, daugiau šaltinių yra geriau. Verta papildomai išnaudoti MOZ, „Ahrefs“ privalumus.

Įvertinę surinktus duomenis, galimybes juos koreguoti, galime susiaurinti ar praplatinti raktažodžių sąrašą, papildyti jį raktažodžių frazėmis (angl. „long-tail keywords“). Pavyzdžiui, šiuo metu paieškų variklių naudotojams itin rūpi nemokamas, greitas pristatymas į namus ir galimybė pirkti internetu. Tad nuspręskime, su kokiomis prekėmis ar paslaugomis tai siejasi ir imkimės optimizavimo.

Toliau metas vidiniam ir išoriniam turiniui. Jei anksčiau atgalines nuorodas kūrėte ir tekstus optimizavote chaotiškai, nenuleiskite rankų. Pirmiausia reikėtų išskirti esmines svetainės kategorijas ir parengti joms stiprius nukreipimo puslapio (angl. „landing page“) tekstus. Tuomet parenkime bent artimiausių mėnesių turinio planą. Čia reikėtų numatyti:

– preliminarų biudžetą,
– aktualiausias temas (galima ir tiesiog praplėsti, atnaujinti senuosius, gerai besireitinguojančius ar silpnesnius, tačiau aktualios tematikos tekstus),
– tinklaraščio įrašų, straipsnių paskelbimo dažnį,
– sklaidos kanalus – nuo soc. tinklų, žinomų tinklaraštininkų iki dienraščių (nepamirškime atsižvelgti į domeno autoritetą: čia taip pat galima naudotis MOZ įskiepiu (tiesa, jis nėra toks tikslus) arba „Ahrefs“ funkcija),
– papildomą medžiagą (vaizdo įrašus, nuotraukas iš renginių ar specializuotos fotosesijos – beje, visa tai galima naudoti daugybę kartų, dalinantis soc. tinkluose, įdedant į straipsnius ar kitur).

Sprendimų pavyzdžių jau dabar galima rasti – orientuotis verta ne tik į mūsų rinkos žaidėjus, tiesioginius savo konkurentus (naudinga atlikti trumpą jų turinio analizę), bet ir užsienio gigantus, idėjomis ir darbais įkvepiančius kitus. Prekiaujate maisto produktais? Dalinkitės ne tik nuolaidomis, bet ir paprastais sočių, gardžių patiekalų receptais. Jei rūpinatės profesionaliu sporto inventoriumi, papasakokite ir parodykite, kaip naudotis įranga, įtraukite į kassavaitines nemokamas treniruotes nuotoliniu būdu. Jei jūsų sritis – baldai, viskas gali būti dar paprasčiau: atskleiskite, kaip pasirūpinti komfortiška ir stilinga darbo vieta namuose.

Turėkime viziją – SEO strategija privalo būti tęstinė. Nors esamą galima drąsiai adaptuoti, reikėtų įvertinti, ar spėsime pasiekti rezultatus su raktažodžiais, susijusiais su prekėmis ir paslaugomis, kurių po pandemijos pabaigos nebebus siūloma. Ir paskutinis, viską apibendrinantis patarimas, susijęs su turiniu – neišnaudokime krizės primityviai rinkodarai. Stenkimės patys į situaciją žvelgti pozityviai, ir šiuo požiūriu dalintis su kitais. Pasvarstykime, kuo galime padėti – pirmiausia, savo pirkėjams, bendruomenei, antra – medikams, trečia – esantiems rizikos grupėje ar nukentėjusiems. Į rinkodaros strategiją integravę nuoširdų žmogiškumą, auginsime ne tik SEO reitingus, ir rezultatas kovojant su krize ar konkurentais, tikėtina, bus ilgalaikis.

Aprėpti visą strategiją atrodo neįmanoma? Nukelkite bent dalį naštos nuo savo pečių. Kai darbą atliks patyrusi skaitmeninės rinkodaros komanda, įgudusi naudotis skirtingais įrankiais ir metodais, laiko papildomiems išskirtiniams sprendimams ir geriems darbams bus daugiau.