Pastaraisiais metais, į darbo rinką įsiliejant Z kartai, darbdaviai itin sutrikę. Kiekviena nauja karta skatina paplušėti personalo specialistus, tačiau šie „naujokai“ darbo rinkos žaidimo taisykles keičia iš esmės.

Kantriai atsirinkti, iš lėto ugdyti, palaipsniui vis labiau pripažinti darbuotoją ir po 5 ar 10 metų apdovanoti už lojalumą? Tai – nebe šios dienos realijos. Naujajam specialistui reikia daug laisvės, įvairių ir kūrybingų užduočių, o jeigu situacija kabinete šiam nepatinka, jis kaipmat gali susipakuoti lagaminą į... kitą pasaulio kraštą.

Rodos, komunikacijos sritis naujiesiems darbo rinkos dalyviams gali pasiūlyti viską, apie ką jie svajoja. Juk čia – ir kūryba, ir savirealizacijos galimybės, ir, dažnai, prie vietos nepririšantis darbo grafikas. Galiausiai, tokiam verslui, kuris pats kasdien privalo prisitaikyti prie itin dinamiškos aplinkos „kitokie“ darbuotojai taip pat turėtų būti priimtini. Ar taip ir yra?

Neprašo net CV

„EduMint mokymų namų“ rinkodaros ir mokymų programų vadovas Domantas Širvinskas įsitikinęs, kad komunikacija socialinėse medijose – viena iš tų sričių, kuri idealiai tinka naujosios kartos darbo rinkos dalyviui.

„Kaip tik šiuo metu savo nedidelei komandai ieškome pastiprinimo – žmogaus, kuris socialiniuose tinkluose pasakotų istorijas apie mūsų mokymus. Tai puikus darbas šiuolaikiniam jaunam žmogui: dinamiškas, reikalaujantis labai įvairių įgūdžių – nuo fotografijos ir grafinio dizaino iki teksto rašymo ir turinio kėlimo į sistemas. Ar gali būti kas nors geriau: kuri įdomias žinutes, sulauki like'ų ir dar gauni už tai atlyginimą“, – sako D. Širvinskas.

Domantas Širvinskas

„Tradicinis kelias prašyti CV mums nėra tinkamas. Mums svarbiau, kokį turinį žmogus kuria socialiniuose tinkluose, kaip drąsiai naudoja turimus įrankius ir prisitaiko prie skirtingų tinklų specifikos. Todėl vietoj gyvenimo aprašymo prašome atsiųsti nuorodas į socialinių tinklų puslapius, kuriais didžiuojasi“, – netradicinį kelią atskleidžia D. Širvinskas. Pasak jo, tai gali būti ir asmeninis tinklaraštis, ir klientui kurtas „Facebook“ puslapis, ir originaliai kasdieną nupasakojantis „Instagram“.

Jau dešimtmetį komunikacijos socialiniuose tinkluose projektus kuriantis Domantas teigia, kad „EduMint“ karjerai skirtą puslapį su kolegomis kūrė taip pat galvodami apie šiuolaikinius jaunų žmonių poreikius. „Patogiai skaitomas telefone, ne per daug teksto ir be tradicinių pažadų apie savaime suprantamą puikią komandą bei abstrakčias karjeros galimybes“, – lengvai ironizuoja Domantas Širvinskas.

Kartais tradicinės priemonės neišvengiamos

Visgi, drąsiai teigti, kad tradiciniai personalo paieškos metodai išnyks – negalima. Komunikacijos agentūros „Kuras ir partneriai“ vadovas Donatas Kuras mano, kad „gandai apie CV mirtį gerokai perdėti“.

„Net ir kūrybinėje srityje darbo pobūdis yra įvairus, tad ir darbuotojų atranka skiriasi. Štai „EduMint“, kurios veikla susijusi su socialine medija, naudoja pastarosios įrankius. O mūsų agentūrai itin svarbus raštingumas, atidumas detalėms ir kokybės suvokimas, tad tradicinis CV – puiki įžanginė priemonė“, – sako D. Kuras ir pamini, jog šiuo metu kaip tik klasikiniu būdu ieško asistento.

Donato teigimu, CV yra tik pirmas etapas, padedantis susipažinti su kandidatu – itin daug lemia pokalbis su juo. „Internete gausu patarimų, kaip pasiruošti darbo pokalbiui, tačiau esu tikras, kad kiekvienas vadovas gali kūrybiškai išsiaiškinti jam svarbias darbuotojo savybes. Tarkime, aš neretai kandidatų paklausiu jų nuomonės apie populiaraus filmo heroję Mirandą Priestley, kuri man simbolizuoja dėmesį detalėms ir kokybei esant dideliam darbo tempui bei norą siekti aukštumų. Norint pasiekti karjeros komunikacijos srityje tai itin svarbu“, – atskleidžia D. Kuras.

Donatas Kuras

O kaip išsilavinimas ir darbo patirtis? Pašnekovai teigia, jog tai nėra esminis kriterijus. „Visuomet atkreipiu dėmesį ne tik į apmokamo darbo, bet ir savanoriškos veiklos patirtį. Nevyriausybinėse organizacijose dažnai įgyjama daug daugiau darbui reikalingų žinių nei „trinant universiteto suolą“,- sako D. Kuras, iki aktyvios karjeros pradžios pats daugelį metų dalyvavęs jaunimo savanoriškų organizacijų veikloje.

Atrodo, kad plačioje komunikacijos sferoje sau vietą gali rasti ir kruopštus bei atsakingas žodžio meistras, ir kūrybingas klajūnas. Perfrazuojant žymųjį Steveną Jobsą, svarbu, ar būsimasis darbuotojas yra pasiruošęs įsimylėti komunikaciją. Jeigu taip, veikiausiai jo mielai savo komandoje lauks ne tik abu pašnekovai, bet ir kiekvienas komunikacijos verslo profesionalas.

Žmogaus studijų centro direktorė, Psichologijos akademijos organizacinės psichologijos studijų krypties vadovė dr. Edita Dereškevičiūtė

Edita Dereškevičiūtė

Jaunoji (dvidešimtmečiai - trisdešimtmečiai) karta įneša pokyčių, į kuriuos darbdaviai turi atkreipti dėmesį, siekdami pritraukti, motyvuoti ir išlaikyti šios kartos žmones. Jiems labai svarbus jų „aš“ – jie tiki esą ypatingi, geresni už kitus, nes nuo mažens tėvai ir mokykla tai skiepijo per galimybę išbandyti įvairius būrelius ir veiklas („esi unikalus“, „atrask save“), pagyrimus, apdovanojimus bei aikčiojimus už dalyvavimą ir pastangas, bet nebūtinai – rezultatus. Todėl jie mėgsta pasirinkimo laisvę (darbe vertina galimybę išreikšti save, lankstų darbo grafiką, alternatyvius darbo būdus – pvz., darbą iš namų). Labai reiklūs ir nekantrūs, nelinkę įdėti pastangų – nori visko „čia ir dabar“ (pvz., tikisi greitos karjeros). Nori turėti daug laisvalaikio, tačiau tuo pačiu ir uždirbti daug, t. y. atlygio nesieja su sunkiu darbu. Iš darbdavio tikisi galimybės suderinti pomėgius, šeimą ir darbą, rūpesčio jo sveikata (sveikatos ir gyvybės draudimai, sporto klubų abonementai ir pan.). Yra jautrūs kritikai, su nesėkmėmis susitvarko itin sunkiai (nėra prisirišę prie savo darbovietės ar pareigų – jei kas nors nepasiseka, tiesiog išeina).

Lietuvos ryšių su visuomene specialistų sąjungos pirmininkė Lina Jakučionienė

Lina Jakučionienė

Komunikacijos profesionalui būtinų kompetencijų sąrašas nuolat auga kartu su besikeičiančia aplinka ir naujomis technologijomis. Natūraliai stiprėja ir komunikacijos profesionalų vaidmuo, jų vykdomos veiklos svarba. Lietuvos ryšių su visuomene specialistų sąjunga vienija virš 230 komunikacijos specialistų – nuo strateginės komunikacijos vadovų iki socialinių tinklų administratorių, tad turime galimybių pagelbėti randant šios srities profesionalų. Informacijos sklaidai narių tarpe esame sukūrę specialias vidines erdves, kuriose informuojame apie naujus darbo pasiūlymus, taip pat suteikiame galimybę patiems nariams paskelbti informaciją.