Kai įmonių atstovai renkasi kalėdines verslo dovanas, dažniausiai ieškoma kažko originalaus ir „dar nematyto“. Visgi vaizduotę ir galimybes neretai ženkliai apriboja biudžetas, kuris originalios verslo dovanos parinkimą paverčia rimtu galvos skausmu. Marketingo specialistai pataria į kalėdines dovanas versle pažiūrėti per santykių rinkodaros prizmę. Pastaroji, pasak marketingo konsultantės Indrės Razbadauskaitės – Venskės leidžia patekti į kliento mintis ir širdį trimis būdais: kuriant emocinį arba tikslo siekiantį ryšį bei panaudojant prekės ženklo bendruomenę, skelbiama pranešime žiniasklaidai.

Tvarios dovanos – nauja tendencija

Daugelis vartotojų tyrimų rodo akivaizdžiai stiprėjančią tendenciją rinktis prekės ženklus, kurie už kažką pasisako – ar tai būtų aplinkosaugos problemų sprendimas, savanorystės skatinimas, lygybės palaikymas, parama labdaros organizacijoms, ar kova su neteisybe.

„Jau daug kam tampa girdėta frazė „Sustainability is SEXY” (liet. „tvarumas yra seksualus“). Įmonės, kurios renkasi dovanoti tvarias, perdirbtas dovanas bei atliepti aplinkosaugos problemas, gali ne tik maloniai nustebinti klientus, bet ir tikėtis sąmoningesnio santykio formavimo bei ryšio stiprinimo per prasmingas ir gerai apgalvotas dovanas“ – sako I. Razbadauskaitė – Venskė.

Personalizacija kuria išskirtinį jausmą

Dovanų meistrė Odeta Plakienė pastebi, kad vis labiau individualėjančioje visuomenėje iš verslo dovanų taip pat tikimasi personalizacijos. „Verslo dovana gali padėti megzti ryšį ir kurti ilgalaikius santykius, bet gavėjas turi jausti, jog dovana yra asmeniška, parinkta galvojant būtent apie jį. Visgi planuojant kalėdines verslo dovanas, dažniausiai dovanojamos vienodos dovanos daugeliui gavėjų – parinkti individualiai įmonių galimybės ribotos. Todėl prieš ruošdamiesi įteikti dovaną, privalote pasistengti sukurti „specialiai jums“ pojūtį.

I. Razbadauskaitė – Venskė antrina sakydama, kad dovanų personalizacija leidžia klientams jaustis ypatingais. „Rinkite ir sisteminkite duomenis apie savo klientų pomėgius, kad daugiau sužinotumėte apie jų poreikius arba leiskite jiems patiems susikurti savo svajonių dovaną, pavyzdžiui, susimaketuoti savo norimą dizaino elementą jūsų produkte. Na, o jei tai padaryti sudėtinga, stenkitės parodyti dėmesį detalėse, tarkime, ranka parašykite sveikinimą ant perdirbto arba sodinamo sėklinio popieriaus“, – pataria ekspertė.

Verta išnaudoti norą įsitraukti

Netgi pandeminiame pasaulyje žmonės nori įsitraukti ir priklausyti bendruomenėms. Pasak I. Razbadauskaitės – Venskės, dovanos, kurios įgalina šį jausmą, taip pat turi didesnę tikimybę laimėti klientų širdis ir užtikrinti stipresnį ryšį. Pašnekovė pataria, kad to galima pasiekti parenkant dovanas, kurios suburia jų gavėjus bendrai veiklai, pavyzdžiui, ekskursijoms, laisvalaikiui, pramogoms ar poilsiui drauge.

„Sukurkite „ačiū, kad esate su mumis“ lojalumo bendruomenę. Dalinkitės savo lojalių prekės ženklo ambasadorių pasiekimais. Galite pakviesti juos kalbėti renginyje, įtraukti į savo tinklalaidę arba sukurti vaizdo įrašų seriją, kurioje padėkotumėte jiems už jų meilę jūsų produktams ar paslaugoms. Juk kartais gera dovana yra pripažinimas ir padėka už tai, kad esate drauge“, – sako ekspertė.

O. Plakienė primena siunčiant ar dovanojant verslo dovaną nepamiršti ir pačios intencijos. Pasak jos, dažnai galvojama, kad dovana kalba pati už save ir pamirštama pridėti trumpą, paprastą ir konkrečią žinutę. Specialistė pataria nepalikti vietos interpretacijoms ir pridėti asmeninę žinutę, atvirai išsakančią intenciją, pavyzdžiui, „noriu jus nustebinti“ ar „kviečiu susitikti“.

Dovanos kuria galimybę bendravimo tęstinumui

Originali verslo dovana suteikia galimybę inicijuoti bendravimą ir užsitikrinti jo tęstinumą. Todėl po dovanos įteikimo dovanotojas turi išnaudoti palankias galimybes ryšio mezgimui ir palaikymui.

„Spėkite, kiek dovanų gavėjų, gavę verslo dovaną, patys į jus kreipsis?” – intriguoja O. Plakienė. „Tik 20-25 procentai! Tai anaiptol nereiškia, kad dovana jiems nepatiko – dažniausiai netgi atvirkščiai: atsiųsta dovana būna malonus siurprizas. Bet padėkai dažnai tiesiog neskiriama laiko, dėl to būtent dovanotojas turi būti pirmasis, kuris užmegs kontaktą su klientu ar partneriu ir užtikrins bendravimo tęstinumą”, – atkreipia dėmesį specialistė.

I. Razbadauskaitė – Venskė, paklausta apie ryšio palaikymą dovanų pagalba, perfrazuoja: „Think outside the holidays“ (liet. „negalvokite apie dovanas tik švenčių metu“) ir pataria nepalikti dovanų tik šventiniam sezonui. Pasak jos, dovanos turi parodyti partneriams ir klientams, jog jie jums rūpi visus 12 mėnesių.

LiMA siūlo verslo dovanų idėjų katalogą

Lietuvos marketingo asociacija (LiMA), vienijanti marketingo specialistus, šiais metais parengė jau antrąjį verslo dovanų idėjų katalogą, kuriame – patarimai ir pasiūlymai, ką dovanoti verslo partneriams, klientams ir komandai.

„Pandeminėmis sąlygomis dovanų rinkimo procesas yra sudėtingesnis, todėl norėjome palengvinti šį procesą marketingo specialistams. LiMA verslo dovanų idėjų projektas susidėjo net iš trijų dalių: pranešimo apie dovanų marketingą kaip ilgalaikio ryšio su klientais užtikrinimo priemonę, verslo dovanų pristatymus ir verslo dovanų idėjų e-katalogą“ – pasakoja Lietuvos marketingo asociacijos direktorė Alvydė Palaimaitė.

15 verslo verslo dovanų idėjų pristatymus galite žiūrėti čia, 2021 m. LiMA verslo dovanų idėjų katalogą su patarimais ir pasiūlymais galite skaityti čia.