Pirkėjai taps dar reiklesni: jie daugiau žinos apie prekes, paslaugas bei savo, kaip vartotojų, teises. Parduoti jiems savo produktus bus dar sunkiau. Pirkėjai dar atidžiau lygins Jūsų pasiūlymus su konkurentų. Žmonės bus dar labiau užsiėmę, skubantys ir nuolat nespėjantys. Atkreipti jų ir taip išsiblaškiusį dėmesį taps dar sudėtingiau.
Todėl pavieniais rinkodaros veiksmais pasiekti verslo rezultatų bus vis sunkiau. Tačiau į pagalbą galima pasitelkti kasmetinę Euromonitor International vartotojų tendencijų ataskaitą. Joje pateikiamos 5 pagrindinės įžvalgos apie gyvenimo būdo pokyčius ir pirkimą lemiančius veiksnius, padedančios geriau suprasti vartotojų lūkesčius. Tikimės, kad šios įžvalgos padės geriau suformuoti strateginius rinkodaros bei reklamos veiksmus.
Visiems skubantiems – apie kiekvieną trumpai:
1. Sveiko gyvenimo trukmė: vartotojų tikslas: gyventi sveikiau, ilgesnį laiką. Todėl jie jau dabar keičia savo elgseną, siekdami išlikti sveikesni ateityje. Vartotojai ieško prevencinių sprendimų ir produktų, skirtų konkrečioms problemoms spręsti. Tai gali būti:
· vitaminai ir maisto papildai;
· prietaisai bei programėlės, skirtos stebėti fizinę būklę ir sveikatą;
· nišiniai preparatai, padedantys spręsti su amžiumi susijusias problemas, tokias kaip senėjimas, hormonų pokyčiai ar sąnarių judrumo sutrikimai;
· funkciniai užkandžiai, deklaruojantys naudą sveikatai (ypač smegenų, sąnarių ir regėjimo srityse).
à Prekių ženklai gali patenkinti šį poreikį, diegdami naujoves, kurios padeda užtikrinti optimalią savijautą kiekvienu gyvenimo etapu.
! Būtina atkreipti dėmesį, kad vartotojai ieško produktų, kurių veiksmingumas moksliškai įrodytas.
2. Išmintingesnės piniginės: ilgalaikis ekonominis neapibrėžtumas sukūrė naujas pirkimo normas. Pavyzdžiui, 2023 m. pagrindinė tema buvo „Budgeteers“, o 2024 m. dėmesys krypo į „Value Hackers“. Šie laikini pokyčiai, siekę sumažinti finansinę įtampą, dabar tapo vartojimo įpročių dalimi. Pirkimo sprendimai yra strateginiai ir tikslingi. Dauguma vartotojų prieš atverdami pinigines išsamiai tyrinėja produktus ar paslaugas ir tik 18% teigė, kad pernai dažnai pirkdavo impulsyviai. Žmonės iš prekių ženklų tikisi pridėtinės vertės, pavyzdžiui: jautriai kūdikių odai skirtas produktas, kurio sudėtis pakeista taip, kad užtikrintų švelnią priežiūrą ir suaugusiesiems; lojalumo programa, siūlanti nestandartinį atlygį ir pan.
à Įmonės, norėdamos išlikti pirkėjų dėmesio centre, turėtų reaguoti sprendimais, kurie suteikia aiškią naudą ir apčiuopiamas paskatas.
! Būtina atkreipti dėmesį, kad pigiausias variantas ne visada yra geriausias.
3. Eko Logika: ekologiškų produktų pirkimas – sąmoningas vartotojo sprendimas. Tačiau vien „žalesne“ pakuote mažai ką suviliosite; produktas turi atitikti asmeninius vartotojų poreikius – patogumą, saugumą, kokybę, ilgalaikiškumą, teikiamą naudą ir kt. Nors finansinis spaudimas gali keisti prioritetus, vis didesnis tvarių alternatyvų pasirinkimas užtikrina lengvesnę prieigą prie šių produktų. Tai skatina vartotojus prekes rinktis atsižvelgiant į savo vertybes. Tačiau ženklinant produktus lengva „paslysti“ – skirtingi
tvarumo teiginiai vienose kategorijose gali skambėti mažiau priimtinai arba būti suvokiami kaip mažiau patikimi nei kitose. Pavyzdžiui, „Atogrąžų miškų aljansas“ priimtinesnis grožio ir asmens higienos kategorijoje, o „Pakuotė be plastiko“ – namų priežiūros kategorijoje.
à Prekių ženklai, siekdami įtikinti vartotojus rinktis ekologiškus produktus, privalo suderinti tinkamus teiginius su tinkamais produktais, skirtais tinkamai auditorijai.
! Būtina atkreipti dėmesį, kad renkantis tvarius produktus, vartotojui svarbu ir apčiuopiama nauda.
4. Išfiltruotas dėmesys: vartotojai, ieškodami produktų ar paslaugų, gauna per daug informacijos, todėl dažnai eina lengviausiu keliu ir tiesiog renkasi tuos prekių ženklus, kuriuos žino ir kuriais pasitiki. Jie nori sugaišti kuo mažiau laiko ieškodami to, ko jiems iš tiesų reikia. Vartotojus paskatinti išbandyti naujus prekių ženklus galėtų:
· aiškesnės etiketės ant pakuočių;
· supaprastinta apsipirkimo patirtis;
· specialiai pritaikytos rekomendacijos;
· puikus klientų aptarnavimas.
à Prekių ženklai turi stengtis geriau suprasti, kaip pateikti vartotojui aktualią, lengvai suprantamą žinutę. Aiški komunikacija ir optimizuota naudotojų patirtis turėtų tapti strateginiais prioritetais siekiant išsiskirti perpildytoje rinkoje.
! Būtina atkreipti dėmesį, kad tai nėra noras turėti mažiau pasirinkimų. Tai veikiau aiškios informacijos ir intuityvios paieškos poreikis.
5. Dviprasmiškas DI: per pastaruosius kelerius metus generatyvinis dirbtinis intelektas buvo iškeltas ant pjedestalo. Lūkesčiai buvo dideli – galbūt per dideli. O susidūrę su realybe, vartotojai ėmė pastebėti šios technologijos trūkumus: netikslūs atsakymai, autorių teisių pažeidimai, plagijavimas, išankstinių nuostatų kūrimas, dezinformacijos plitimas, DI sukurtas prekių ženklų turinys ir t.t. Žmonės taip pat nerimauja dėl to, kaip šios technologijos gali paveikti darbo vietų saugumą ir ekonomiką. Tačiau technologijos tobulėja, ir kasmet daugiau įmonių naudoja DI savo veikloje – nuo pokalbių robotų ir virtualių asistentų iki įvairių prietaisų.
à Vartotojų nuotaikos gali priklausyti nuo suvokiamo kontrolės lygio ar patogumo „bendraujant“ su technologijomis. Norėdamos išlaikyti pasitikėjimą, įmonės turi skaidriai, etiškai ir tikslingai naudoti DI.
! Būtina atkreipti dėmesį, kad 100% DI pasikliauti negalima: nors pokalbių robotai gali padėti spręsti klientų užklausas ir būti pirmuoju kontaktu, tačiau bendravimas su tikrais žmonėmis išlieka labai svarbus, ypač sudėtingų užklausų atveju.
Ateinančių metų sėkmė gali priklausyti nuo gebėjimo derinti sveikatingumo, vertės kūrimo, tvarumo, paprastumo ir skaidraus dirbtinio intelekto naudojimo prioritetus. Toks požiūris gali padėti ne tik patenkinti vartotojų poreikius, bet ir užsitikrinti jų pasitikėjimą bei lojalumą.
Šaltiniai:
· Euromonitor International, „Top global consumer trends 2025“, 2024 lapkričio 14
· Euromonitor International, „Voice of the Consumer: Sustainability Survey“, 2024 sausis-vasaris
· Euromonitor International, „Voice of the Consumer: Health and Nutrition Survey“, 2024 sausis-vasaris
· Euromonitor International, „Voice of the Consumer: Lifestyles Survey“, 2024 sausis-vasaris
· Euromonitor International, „Voice of the Consumer: Digital Consumer Survey“, 2024 kovas-balandis