Ar žiniasklaidai Lietuvoje pakanka skaidrumo? M360 kalbinti ekspertai neslėpė, kad šioje srityje dar turime, kur pasitempti, ir vienas iš svarbių žingsnių būtų aiškus žiniasklaidos priemonių savininkų interesų deklaravimas. Ar Lietuvoje tai būtų įmanoma?

Pasigenda didesnio skaidrumo

Kaip rašė M360, viešą žiniasklaidos priemonių interesų deklaravimą ekspertai įvardina kaip vieną svarbiausių priemonių žiniasklaidos savireguliacijos priemonių, įprastą daugelyje Vakarų šalių. Lietuvoje šiuo metu žiniasklaidos atstovai interesus deklaruoja tik savanoriškai.

„Labai svarbu, kad žiniasklaidos savininkai viešai deklaruotų viešame registre, kokius kitus verslus turi ir kas yra tų verslų savininkai, iki pat žmogaus, turinčio vieną akciją. Jei visi labai aiškiai deklaruotų, kokius dar verslus ar verslo santykius su kitomis įmonėmis turi, ir kiekvienas norintys galėtų tai matyti, tai jau būtų labai svarbus žingsnis, nes dabar, berods, jei turi mažiau nei 10 proc. žiniasklaidos priemonės akcijų, to deklaruoti neturi“, – kalbėjo Interneto žiniasklaidos asociacijos pirmininkė Aistė Žilinskienė.

Jai pritarė ir Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas Dainius Radzevičius, siūlęs, kad savo interesus savanoriškai galėtų deklaruoti ir pačios žiniasklaidos priemonės, ir žurnalistai.

Didžiausių Lietuvos žiniasklaidos priemonių savininkų paklausėme, ar jie sutiktų atsakyti, kokius dar verslus valdo ir kokių interesų turi?

Televizijos – didžiųjų koncernų rankose

LNK grupė Lietuvoje valdo televizijos kanalus LNK, BTV, INFO TV, TV1, „Liuks“ ir interneto televizijos kanalą „LNK Go“. Registrų centro duomenimis, 80 proc. bendrovės „Laisvas ir nepriklausomas kanalas“ akcijų priklauso bendrovei „MG Baltic Media“, likę 20 proc. – investiciniam fondui „Amber Trust S.C.A“.

„MG Baltic Media“ 100 proc. akcijų priklauso UAB „MG Baltic Investment“ . Jos savininkė „MG Baltic“ yra viena didžiausių Lietuvoje įmonių grupė, valdanti 78 bendroves: tarp jų yra tokios bendrovės kaip „Mineraliniai vandenys“, „Stumbras“, „Alita/Anykščių vynas“, „Aprangos grupė“, statybų bendrovė „Mitnijos grupė“, nekilnojamo turto vystymo grupė „MG valda“ ir kitos. „MG Baltic“ grupės apyvarta 2017 m. siekė 607 mln. EUR, koncernui priklausančiose įmonėse 2017 m. pabaigoje dirbo 3920 darbuotojų.

„MG Baltic Investment“ akcininkas – koncernas „MG Baltic“, kurio akcijos priklauso Dariui Juozui Mockui.

Kaip teigiama LNK atstovų atsiųstame atsakyme, „Amber Trust“ fondas priklauso Šiaurės šalių finansinėms institucijoms, kurio interesų kryptys susijusios su investicijomis ir jų grąža.

TV3 grupė, kuriai Lietuvoje priklauso televizijos kanalai TV3, TV6, TV8, interneto televizija „TV3 Play“, radijo stotis „Power Hit Radio“ ir portalas tv3.lt, mokama televizija „Viasat“ ir vaizdo transliacijų internetu platforma „Viaplay“, priklauso kompanijai „All Media Baltics“. Jos savininkė „Providence Equity Partners“ Baltijos šalyse taip pat valdo mobilių telekomunikacijų bendrovės „Bitė“ grupę.

Turto valdymo bendrovė „Providence Equity Partners“, įkurta 1989 m., yra investavusi į daugiau nei 160 bendrovių žiniasklaidos, komunikacijos, švietimo ir informacijos sektoriuose. Bendrovės būstinė yra Rod Ailende, Providense (JAV), kompanija taip pat turi biurus Niujorke, Londone, Honkonge, Singapūre ir Naujajame Delyje. Jos įkūrėjas ir vadovas – amerikiečių verslininkas ir investuotojas Jonathanas Miltonas Nelsonas.

TV kanalų vidutinis dienos pasiekimas proc. 2018 gegužė. Konsoliduoto žiūrėjimo duomenys (Kantar TNS duomenys).

Radijo stotys: didžiausia konkurencija – tarp dviejų grupių

Visos bendrovės „M-1“ akcijos priklauso Ramunei Grušnytei-Mikalauskienei, kuri teigė jokių kitų verslų be šios bendrovės neturinti. „M-1“ grupei priklauso „M-1“, „M-1 Plius“, „Laluna“, „Lietus“, „Raduga“.

Didžioji dalis, 92,4 proc. UAB „Radiocentras“ akcijų priklauso „Achemos grupei“, likusios – „Radiocentro“ vadovui Mindaugui Pleskevičiui. „Radiocentro“ grupei priklauso „Radiocentras“, „Zip FM“, „Rusradio LT“, „Relax FM“ ir „Classic Rock FM“.

„Achemos grupė“ skelbia, kad didžiausia jos veiklos sritis – trąšų ir agro verslas, tačiau jai taip pat priklauso krovos ir logistikos bendrovės, elektros energijos gamyba iš atsinaujinančių energijos šaltinių užsiimančios įmonės, viešbučiai, saldumynų ir pakuočių gamybos, remonto, inžinerinių, projektavimo, saugos, draudimo, žiniasklaidos ir kitas paslaugas teikiančios įmonės. „Achemos grupei“ taip pat priklauso ir didžioji dalis dienraščio „Lietuvos žinios“ akcijų.

„Achemos grupės“ akcininkai – Lyda Lubienė, Viktorija Lubytė, Romualdas Žadeika. Jūratė Žadeikienė, Arūnas Laurinaitis, Rimantas Rėklaitis, Adomas Žadeika, Armantas Gintautas, Algirdas Ivanauskas, Juozas Virmantas Jurgaitis, Marija Kaminskienė, Tautvydas Misiūnas, Eduardas Plauška, Jonas Sirvydis, Česlovas Skiedra.

Tarp klausomiausių Lietuvoje radijo stočių, nepriklausančių nei „M-1“, nei „Radiocentro“ grupei, patenka ir radijo stotis „Pūkas“, paskutiniais tyrimų bendrovės „Kantar TNS“ duomenimis pagal pasiekiamą auditoriją esanti septintoje vietoje. Vienintelis jos akcininkas – buvęs Seimo narys Kęstutis Pūkas, savo viešai pateikiamoje deklaracijoje apskritai nurodantis, kad jam priklauso UAB „Pūkas“ ir UAB „Juoda akis“ akcijos. Tarp pastarosios bendrovės veiklos sričių puslapyje „Rekvizitai.lt“ nurodoma kuras, naftos produktai, degalinės, motociklai, video ir audio įrašai.

Kantar TNS duomenys.

Ne visų portalų savininkai žinomi

Oficialiai skelbiama, kad tiek portalo DELFI, tiek „15min.lt“ savininkai yra Estijos bendrovės. Portalas DELFI priklauso Estijos bendrovei, „Ekspress Grupp“, kotiruojamai „Nasdaq“ akcijų biržoje. Didžiausia jos akcijų dalis, 58 proc., priklauso estui Hansui H. Luik, kuris sakė, kad be „Ekspress Grupp“ taip pat yra investavęs į nekilnojamąjį turtą, viešbučius ir finansinių technologijų kompaniją „Julianus Grupp“.

Portalo „15min.lt“ beveik visos akcijos priklauso bendrovei „Eesti Meedia“, išskyrus keletą Vytautės Šmaižytės, Susisiekimo ministro Roko Masiulio patarėjos, turimų akcijų. „Eesti Meedia“ kompanija skelbia esanti didžiausia Baltijos šalyse žiniasklaidos grupė, valdanti tiek interneto žiniasklaidos priemones, tiek televizijos, radijo kanalus, spaudos leidinius, e-komercijos, skelbimų portalus. 100 proc. „Eesti Meedia“ akcijų priklauso bendrovei „UP Invest OÜ“, kurios tinklapyje skelbiama, kad jos interesų sritys – sveikatos apsauga, žiniasklaida, nekilnojamas turtas, vartojimui skirti prekės ženklai, rizikos kapitalas. Tačiau, kas yra „UP Invest OÜ“ akcininkai, lieka neaišku.

UAB „15min“ direktorius Ramūnas Šaučikovas teigė neturintis pagrindo komentuoti „UP Invest OÜ“ veiklos ar akcininkų ir pasiūlė susisiekti su „Eesti Meedia“ valdybos pirmininku Svenu Nuutmannu, tačiau šis į klausimą apie įmonės akcininkus ir jų interesus neatsakė.

Portalas „lrytas.lt“, kaip ir dienraštis „Lietuvos rytas“, priklauso bendrovei „Lietuvos rytas“, šiuo metu Registrų centro turinčiai 68 akcininkus. Tarp daugiausiai „Lietuvos ryto“ akcijų turinčių asmenų – Gedvydas Vainauskas, Alfonsas Ambrazas, Algirdas Kumža, Vidmantas Strimaitis, Algimantas Budrys, UAB „BIG Group“ (jos visos akcijos priklauso UAB „Fragrances International“, kurios savininkas Benas – Gudelis), UAB „Lietuvos rytas“. Tarp mažųjų akcininkų yra tokios visuomenėje gerai žinomos pavardės kaip Šarūnas Birutis, Liudas Dapkus, Vitas Tomkus.

„Lietuvos ryto“ akcininkas ir vadovas G. Vainauskas į klausimus apie šios bendrovės savininkus ir jų interesus neatsakė.

Interneto rinkos tyrimų bendrovės „Gemius Baltic“ duomenys.

Naujienų agentūros

Lietuvoje veikia dvi naujienų agentūros: BNS ir ELTA. BNS, kaip ir portalo „15min“ savininkas – bendrovė „Eesti Meedia“.

Naujienų agentūros ELTA 80 proc. akcijų priklauso Gitanai Markovičienei, taip pat turinčiai 100 proc. „GM Žurnalų leidybos grupės“ akcijų. Kitų verslų ar akcijų G. Markovičienė sako neturinti. Likusios 20 proc. ELTA akcijų priklauso „Respublikos“ leidinių grupės savininkui Vitui Tomkui.

Spauda

Populiariausias Lietuvoje savaitraštis „Savaitė“ priklauso Astai Jelinskienei (75 proc. akcijų) ir Aleksandrui Maceinai (25 proc. akcijų). A. Jelinskienė sakė šiuo metu turinti vienos nedidelės statybų įmonės akcijų, bet patikino, kad tiek ji, tiek A. Maceina gyvena iš leidybos ir neturi jokių kitų verslų, kurie galėtų daryti įtaką jiems, kaip žiniasklaidos priemonių savininkams.

Antras pagal populiarumą savaitraštis priklauso bendrovei „Media Bitės“, kurios akcininkai – Tomas Balžekas, Martynas Basokas, Vytautas Kaikaris, Gabrielė Burbienė, Tomas Bindokas.

Kantar TNS duomenys.

UAB „Verslo žinios“ 73% akcijų priklauso švedų bendrovei „Bonnier Business Press AB“ (BBP), 19% leidinio vyriausiajam redaktoriui Rolandui Barysui ir 8% UAB „Cicera“. Tarptautinė kompanija BBP, leidžianti dienraščius, savaitraščius, žurnalus, organizuojanti konferencijas, valdanti interneto portalus 13-oje valstybių yra „Bonnier Group“ dalis, kuri visai priklauso Bonnier šeimai. R. Barysas sakė jokių kitų verslų ar akcijų neturintis. UAB „Cicera“, pasak R. Baryso, neužsiima daugiau niekuo, tik valdo savo turimas „Verslo žinių“ akcijas. Registrų centro duomenimis, jos akcijų savininkė – Julia Berneheim.

M360


Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją