Karjera rinkodaros srityje – viena iš pačių universaliausių, įvertino „Reed.co.uk“ apžvalga. Čia dirbantys žmonės geriausiai geba pritaikyti savo įgūdžius, yra labai kūrybingi, o geri specialistai – graibstomi darbdavių, nes rinkodara gyvybiškai svarbi bet kuriam verslui. Lietuvoje net sklando populiarus juokas, esą madingiausioje miesto kavinėje susipažinus su lankytojais prie gretimo staliuko, bent vienas iš jų tikrai bus rinkodaristas. Vis dėlto gerų specialistų įmonėms neretai tenka gerai paieškoti.

Apie tai, kokių žinių ir gebėjimų pritrūksta kai kuriems absolventams, siekiantiems karjeros rinkodaros srityje bei kaip ši rinka pasikeitė, persikrausčiusi į skaitmeninį pasaulį, pranešime žiniasklaidai papasakojo trys dėstytojos ir praktikės: Jarūnė Narkevičiūtė, startuolio „Whatagraph“ marketingo vadovė ir „Women Go Tech“ valdybos narė, Gintarė Surgutanovienė, agentūros „SuperYou“ projektų direktorė bei Deimantė Žilinskienė, vadovaujanti Kazimiero Simonavičiaus universiteto Verslo mokyklai,.

Naujokams tenka nemažai mokytis

„Reklama mus supa kiekvieną dieną, todėl visi apie ją turime bent kažkokią nuomonę, tai atrodo mums artima. O kas labiausiai pažįstama, ten ir norisi save realizuoti“, – marketingo populiarumą komentuoja J. Narkevičiūtė.

Vis dėlto visos trys pašnekovės sutiko, kad į rinkodaros skyrių ar reklamos agentūrą dirbti iškart po studijų ateinantys kandidatai neretai stokoja ne tik patirties, bet elementaraus supratimo, kaip ši sritis veikia. Pavyzdžiui, ekonomikos, sociologijos ar psichologijos studijas baigęs jaunas specialistas gali turėti labai platų akiratį ir puikų išsilavinimą, tačiau pradėjęs dirbti kurį laiką net nesupranta kolegų vartojamų terminų.

„Rinkodaros terminų žodynas labai priklauso nuo srities, kurioje dirbama, pavyzdžiui taip vadinamuose B2B, B2C ar SaaS (software as a service), PaaS (product as a service) sektoriuose. Tačiau daugiau mažiau kasdien naudojamos sąvokos visiems yra panašios ir jas išmanyti šiais laikais turi net ir naujokai: pavyzdžiui, kas yra „piltuvėlio dalys“ TOFU, MOFU ir BOFU, kaip veikia A/B testavimas, kas yra conversion rate, MQL, SQL, ROI, CTR ir įvairūs reklamos terminai“, – vardija J. Narkevičiūtė.

Jarūnė Narkevičiūtė
Jarūnė Narkevičiūtė
© Asmeninio albumo nuotr.

Viena rinka – daug specialybių

Vienas iš klaidingų mitų yra rinkodarą arba siauresnę jos sritį – reklamą – vadinti viena specialybe. Pasak agentūros vadovės G. Surgutanovienės, kol reklama pasiekia eterį, nuo kliento pateiktos užduoties iki viešinimo įsitraukia labai daug specialistų ir visų jų vaidmuo vienodai svarbus.

„Komunikacijos strategai sugeba įžvelgti rinkoje ir vartotojų elgsenoje naujas galimybes, suformuluoti komunikacijos tikslus. Idėjų kūrėjai sugalvoja kaip kūrybiškai (tekstu ir vaizdu) perteikti kliento komunikacijos žinutę. Tekstų rašytojai, dizaineriai, maketuotojai, video prodiuseriai ir jų komandos tas idėjas išpildo ir įgyvendina pačiais įvairiausiais formatais. Tuomet reklamos analitikai ir planuotojai, gerai išmanantys sklaidos kanalų technines galimybes, parengia reklamos planą bei analizuoja rezultatus. Galiausiai yra vadybos, koordinavimo komanda, organizuojanti visą šį procesą“, – teigia G. Surgutanovienė.

Gintarė Surgutanovienė
Gintarė Surgutanovienė
© Asmeninio albumo nuotr.

Vis dėlto kartais ir vienam žmogui tenka išmanyti beveik viską. D. Žilinskienė pastebi, kad vienos komunikacijos agentūros yra pakankamai didelės, kad galėtų samdyti specialistus tam tikrai funkcijai atlikti. Tačiau rinkoje yra ir daug gana nedidelių agentūrų, kuriose tas pats žmogus gali dirbti įvairiose rolėse ir jam reikia turėti visų susijusių sričių pagrindus. Tokio universalaus specialisto įmonės viduje neretai ieško ir mažesnės organizacijos.

Nuo idėjos iki rezultatų

Dar vienas mitas – kad rinkodara prasideda nuo reklamų estetikos. „SuperYou“ vadovė primena, kad kiekviena komunikacijos strategija ar kampanija prasideda nuo užsakovo rinkos išmanymo, vartotojų įžvalgų, o tam labai svarbus vartotojų elgsenos suvokimas, tendencijų sekimas.

„Paskutinis toks integruotas projektas, kurį darėme – tai Išmanusis „Tele2“ paplūdimių žemėlapis, kuriame realiuoju laiku galima pamatyti Lietuvos paplūdimių užimtumą. Projekto užduotis buvo sujungti kliento DNR (inovacijas, technologijas) bei vartotojo problemą ir jos sprendimą (poreikį keliauti Lietuvoje ir saugiai jaustis paplūdimyje). Prie to dirbo tiek kliento techninė komanda, ieškojusi, kaip perduoti duomenis, tiek agentūros vadybos komanda, kūrybininkai, dizaineriai, programuotojai, media specialistai. Kampanijos sklaida vyko skaitmeniniais kanalais: socialinėse medijose ir baneriuose interneto portaluose. Kitas pavyzdys – „Swedbank“ el.taupyklės pristatymas rinkai. Klientas kėlė ambicingus tikslus, kuriems pasiekti pasitelkėme nuomonės formuotojus (influencerius). Darbavosi kūrybinė, dizaino, vadybos ir media komandos ir žinoma – projekte dalyvavę influenceriai. Jų tikėjimas šia paslauga ir sugebėjimas kurti betarpiškas istorijas labai prisidėjo prie kampanijos sėkmės“, – pasakoja G. Surgutanovienė.

Daugiausia dėmesio – skaičiams

Be abejonės, kalbant apie sėkmę turima omeny ne tai, kad visiems labai patiko, bet kokių tai atnešė rezultatų. Yra reklamų, kurios pelno apdovanojimus, bet vangiai parduoda, o kitą kartą iš pažiūros primityvus išpildymas suveikia su kaupu. Pasak J. Narkevičiūtės, marketingas vis labiau tampa matematika, kur turime sekti daugybę rodiklių, ieškoti jų tarpusavio ryšio, daryti iš to išvadas ir kurti naujas strategijas. Jos nuomone, geras reklamos specialistas turi pasižymėti trimis dalykais, tik deja ne visos aukštosios mokyklos juos išugdo.

„Svarbu gerai išmanyti bent vieną kanalą, tai reiškia būti ne tik susipažinus kaip teoriškai veikia el. pašto reklama arba „Facebook“ platforma, tačiau realiai įvaldyti tai praktikoje. Taip pat svarbu lavinti analitinį mąstymą – nebijoti dirbti su duomenimis, sekti rodiklius, ieškoti juose jungčių, kurias galima išnaudoti veiksmų tobulinimui ir eksperimentams. Trečiasis dalykas – tai noras nuolat mokytis. Nors tai skamba pakankamai banaliai, tačiau jeigu analizuoji savo darbą ir pamatai problemą, turi ieškoti informacijos, kalbinti kitus kolegas ir ją spręsti. Šiuo metu pilna labai gerų kursų apie vartotojų mąstymą, įvairias technines žinias, kurios nuolat keičiasi – būtina jausti pulsą“, – teigia J. Narkevičiūtė.

D. Žilinskienė sutinka, kad rinkodaroje svarbiau ne grožis, o skaičiai. Analitikos įrankiai keičiasi labai greitai, todėl universitetui svarbu operatyviai atnaujinti ir studijų programas.

„Net labiau negu išsamūs sociologiniai tyrimai, būtent duomenų analitikos įrankiai padeda suprasti konkretaus prekės ženklo vartotojų elgseną, pirkimo kelią. Todėl mes savo Rinkodaros ir reklamavimo studijų programoje be pagrindinių skaitmeninio marketingo sričių taip pat didžiulį dėmesį skiriame ir vartotojų elgsenos, elgsenos kainodaros, antreprenerystės, kūrybingumo, vadovavimo bei pardavimų gebėjimų ugdymui. To neužtenka pažinti vien teoriškai – jau pačių studijų metu studentams svarbu padirbėti su tikra reklamos kampanija ir suprasti, kaip visa tai veikia“, – teigia KSU Verslo mokyklos vadovė. Matydamas poreikį paruošti studentus kuo greitesniam ir sklandesniam įsiliejimui į darbo rinką, universitetas šiemet atnaujino bakalauro studijų programą, kurią papildė integruota „Fast Track digital marketing“ karjeros mentorystės programa, tinkanti ne tik studentams.

Deimantė Žilinskienė
Deimantė Žilinskienė
© Asmeninio albumo nuotr.

Skaitmeninė ar klasikinė rinkodara?

Jeigu daugiausia kalbama apie skaitmeninę rinkodarą, tuomet ar dar liko klasikinės, su interneto kampanijomis neintegruojamos reklamos? Pasak „Whatagraph“ marketingo vadovės, pasirenkamas kanalų miksas visuomet priklauso nuo prekės ženklo tikslinio vartotojo. Kai reikia pasiekti vyresnio amžiaus asmenis, marketingo specialistas tikrai pasitelks regioninę žiniasklaidą, radiją ir kitas tradicines priemones. Vis dėlto, net ir jos paprastai visada yra miksuojamos su skaitmeniniais kanalais. Tam pritaria ir „SuperYou“ agentūros vadovė.

„Nors aš pati jau kurį laiką dirbu tik su skaitmenine rinkodara, visgi gavę iš kliento užduotį pirmiausia galvojame ne apie kanalą ar formatą, o apie idėjas, kurios padėtų iškomunikuoti kampanijos žinutę, tada jau tariamės su media specialistais ir parenkame kanalus ir formas. Skaitmeninė rinkodara žavi tuo, kad rezultatas lengviau pamatuojamas, gyvai galima stebėti, kaip ateina pirmieji lankytojai, kas juos sudomina ir lanksčiai daryti pakeitimus. Plakato gatvėje taip lengvai nepakeisi. O apie tai, kaip persiskirsto tradicinių ir skaitmeninių kanalų biudžetai liudija „Kantar“ atliekami Lietuvos rinkos reklamos tyrimai, pagal kuriuos vis dar matome televizinės reklamos dominavimą. Tiesa, į tyrimų akiratį patenka ne visi internetinės reklamos duomenys, o ir pati televizija vis daugiau žiūrima internete, pavyzdžiui, „Delfi TV“, – teigia G. Surgutanovienė, kuri taip pat skaito paskaitas KSU „Fast Track“ programos studentams.

Svarbus ir asmeninis įvaizdis

Dar vienas būsimo rinkodaristo ar reklamos vilko karjeros išbandymas – asmeninis žinomumas. Nebūtina tapti televizijos žvaigžde ar žymiu komunikacijos influenceriu, tačiau pastarieji bet kuriuo atveju bus tarp konkurentų.

„Lietuvoje agentūrą dažnai tapatiname su jos vadovu, todėl šioje rinkoje batsiuvys negali likti be batų. Klientai dažnai renkasi net ne agentūrą, o asmenį – žmogų, kurio požiūris jiems yra priimtinas ir priskiriamas visai agentūrai. Todėl asmeninis specialisto įvaizdis šiais laikais įgauna vis didesnę reikšmę, tad tikrai sutinku, kad reikia juo rūpintis ir skirti tam dėmesio“, – teigia J. Narkevičiūtė.

D. Žilinskienė atkreipia dėmesį, kad kurti asmeninį įvaizdį reikia pradėti jau nuo studijų laikų. Todėl labai svarbu studentus to ne tik mokyti, bet ir skatinti kurti asmeninį žinomumą per įvairius studijų dalykus bei skaitmeninės rinkodaros užduotis. Beje, tai svarbu ne tik reklamos specialistams.

„Organizacijos, norėdamos padidinti savo žinomumą bei kurti įvaizdį per darbuotojų formuojamą nuomonę, gali edukuoti bei skatinti savo darbuotojus tai daryti kuo aktyviau, tačiau, žinoma, tai gerokai lengviau daryti tiems, kurie jau yra patyrę bei įgudę. Būti viešojoje erdvėje yra tam tikra būtinoji higiena: pristatyti savo nuveiktus darbus, dalintis mintimis, demonstruoti savo išmanymą ir ambicijas, auginti savo, kaip specialisto, srities atstovo, vertę. Tad jeigu būsimas reklamos rinkos darbuotojas nori būti išties matomas, kokybiškai kurti savo asmeninį brandą nebus sudėtinga, jei visi įrankiai ir turinio sprendimai jam jau bus gana gerai žinomi“, – teigia Kazimiero Simonavičiaus universiteto atstovė.

M360