Vis dažniau ir daugiau paslaugų, prekių žmonės perka naudodamiesi interneto platformomis. Galimybė rinktis iš daugybės variantų ir tiekėjų perkant, peržiūrėti kitų vartotojų atsiliepimus ir iškart apmokėti mums tapo įprasta lyg rytinis kavos puodelis.

Būtent dėl internetinių platformų ir laisvo duomenų judėjimo galime greitai išsiaiškinti, kokios paslaugų ir prekių kokybės tikėtis ir ar konkurencinga kaina mes visa tai įsigyjame. Kita vertus, internetinės platformos tampa reikšmingu ekonomikos varikliu, kuriam turi būti keliami kriterijai ne tik patogumui, bet ir patikimumui.

Ekspertai tikina, kad dėl internetinių platformų ES vartotojams suteikiama prieiga prie didesnės įvairovės, kokybiškesnių prekių, o konkurencingumas tarp tiekėjų leidžia pasiekti geriausią kainos ir kokybės santykį.

Didžiausio Baltijos šalyse technologijų ir verslumo renginio #SWITCH! sumanytojas europarlamentaras Antanas Guoga mano, kad skaitmeninių platformų reikšmė mūsų gyvenime tik didės ir tai reikėtų vertinti teigiamai.

Antanas Guoga
Antanas Guoga
© Organizatorių nuotr.

„Svarbu suteikti geras sąlygas Europos internetinėms platformoms plėstis ir išbandyti naujus verslo modelius, tačiau ne mažiau svarbu apsaugoti vartotojus nuo nelegalaus skaitmeninio turinio produktų bei užtikrinti skaidrumą apsipirkinėjant internetu“, – pranešime žiniasklaidai tvirtina A. Guoga.

Daugiau nei 1 mln. dalyvių

Vienoje iš šių metų renginio #SWITCH! diskusijų „Online platformos, įgalinančios ES skaitmeninę ekonomiką“ dalyvaus ir patirtimi bei nuomone dalysis el. komercijos ir internetinių platformų departamento prie Europos Komisijos (DG CONNECT) vadovas Werneris Stenggas. Anot jo, internetinės platformos yra naujovių diegimo ir skaitmeninės ekonomikos augimo varomoji jėga, kuri leidžia į rinką sėkmingai įsilieti net ir mažoms ar vidutinėms įmonėms.

Werner Stengg
Werner Stengg
© Organizatorių nuotr.

W. Stenggo turimi duomenys nestebina – internetinėse platformose šiuo metu prekiauja daugiau nei 1 mln. įmonių visoje Europoje, o bendradarbiavimui ir sandorių sudarymui ar prekybai internetines platformas yra naudoję 32 proc. ES piliečių. Tiesa, tarp lietuvių šis skaičius mažesnis – 25 proc.

Kitas konferencijos dalyvis „Allied for Startups“ startuolių asociacijos tinklo direktorius Europos reikalams Lenardas Koschwitzas tikina, jog europiečiai renkasi internetines platformas, nes jos yra tokios skirtingos, kad gali būti prieinamos ir patogios tiek asmeniniam naudojimui, tiek verslui.

„Šiandien galima užsisakyti taksi, viešbutį, maisto, susirasti gydytoją, užsiregistruoti medicininei apžiūrai, išsiųsti krovinį, vykdyti apskaitą – ir viskas tik dėl internetinių platformų. Internetinės platformos kaip atskiri vienetai dažnai neišskiriamos, bet jos yra lyg architektai, kitiems leidžiantys kurti ir vystyti verslą, kartu ir startuolius, pagerinti santykius tarp verslo ir vartotojų“, – sako L. Koschwitzas.

Dėl kintančių ribų – pasitikėjimo klausimai

Kartu su internetinėmis platformomis, tokiomis kaip „eBay“, „Vinted“, galimybę mainytis, pirkti ar parduoti gavo ir eilinis europietis – susiformavo C2C (vartotojas vartotojui) segmentas. W. Stenggas pastebi, kad taip pamažu blunka anksčiau buvusios aiškios ribos tarp vartotojo ir tiekėjo, darbuotojo ir savarankiškai dirbančio asmens, profesionalaus ir neprofesionalaus paslaugų teikimo.

Šie pokyčiai tarp vartotojų sukėlė neužtikrintumą, nepasitikėjimą galiojančiomis taisyklėmis. Kita vertus, itin griežtas teisinis reglamentavimas gali per daug apriboti internetines platformas, o kartu – ir stabdyti jų ekonominį potencialą.

„Praktikoje susidūrėme ir su abejotinomis internetinėmis platformomis, tačiau galiausiai nusprendėme susilaikyti nuo detalių privalomų taisyklių siūlymo. Akivaizdu, kad toks reguliavimas būtų netinkamas greitai augančiai technologinei, ekonominei ir teisinei aplinkai, kurioje įsitraukimas ir didesnis lankstumas yra tinkamesnis ir tvaresnis kelias į ateitį, progresą, konkurencingumą“, – tvirtina W. Stenggas.

L. Koschwitzo nuomone, šiuo metu didelė problema yra tai, kad santykis tarp platformų ir verslo nėra visuomet skaidrus, ir tai meta iššūkį politikos formuotojams, kurie privalo suprasti, kaip veikia tokia įvairialypė sistema. Anot pašnekovo, platformos taip pat dažnai yra startuoliai, maži verslai, todėl svarbu jas suprasti daug plačiau, nei šiuo metu tai darome.

Tačiau ar Europa imasi pakankamų veiksmų, kad tas pasitikėjimas platformomis augtų? L. Koschwitzas sako, kad tai, ką pastebi šiuo metu, yra rizikų paieškos, bet ne problemų sprendimas. Pasak jo, ES reguliavimas gali sukelti daug daugiau problemų nei vertės, o „reguliavimo veiksmo pademonstravimas“ kartais yra labai selektyvus.

Apie internetines platformas, jų galimybes ir iššūkius 16 val. #SWITCH! profesionalų programoje diskutuos ne tik W. Stenggas, bet ir Europos Parlamento narė Henna Virkkunen, „eBay“ vadovas Europos reikalams Samuelis Laurinkari.

#SWITCH! – ketvirtus metus iš eilės vykstantis didžiausias Baltijos regione moderniųjų technologijų ir verslumo renginys. Renginyje įkvepiančia patirtimi dalijasi Lietuvos ir užsienio verslo bei visuomenės lyderiai, startuolių kūrėjai, vizionieriai, politikai. #SWITCH! pagrindinis tikslas – pasiekti, kad į Lietuvą ateitų pažangios idėjos, technologijos, padėsiančios lietuviams kurti šiuolaikišką valstybę, gebančią konkuruoti pasaulyje.

M360

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją