Stebina tai, kad didžiųjų metų švenčių bumas prasidėjo nesulaukęs Helovino? Neturėtų. Dar sunku nuspręsti, bet, regis, neturėtų pernelyg jaudinti ir klausimas, ar sulauksime sniego gruodžio pabaigoje. Šiemet intriga atsidūrė kitur. Gerbiami kūrėjai, amatininkai, pardavėjai ir verslo atstovai – sveiki atvykę į alternatyvią Kalėdų šventę.

Taip, aišku, ne viskas šiemet taip jau ir kitaip. Tingus mandarinų lupimas ir klasika tapusi filmų plejada niekur nedingo. Bet jei kalbą pasuksime apie kitą neatsiejamą švenčių atributą – prekybą ir dovanas, kurios dar nesupirktos (???), tuomet turime apie ką pasikalbėti.

Šiemet teks išgyventi Pandemines Kalėdas. O tai verslui ir pirkėjams bus nemenkas iššūkis.

Kalėdinės mugės uždraustos. Antrasis karantinas dar tik įsibėgėja. Iki piko, sako, dar teks palaukti, tad pirkėjai jau dabar su baime žvelgia į vizitus po parduotuves. Nesmigus susirgimų kreivei, neatmestina, kad prekybos vietos bus priverstos riboti lankytojų skaičių. Nors čia, galbūt, ir mažiausia bėda.

Šviežiausias kompanijos „Deloitte“ atliktas reprezentatyvus tyrimas, aiškinęsis pirkėjų elgseną pasikeitusių realijų akivaizdoje, atskleidė, kad net 55 proc. pirkėjų anapus Atlanto šventiniu laikotarpiu iš tolo lenks prekybos centrus. Žinoma, lieka dar šiemet gerokai raumenis paauginusi elektroninė prekyba. Tačiau yra ir kita žinia – pirkiniams šiemet planuojama išleisti gerokai mažiau. Tai patvirtino net 38 proc. apklaustųjų.

Pas mus viskas kitaip? Galbūt. Bet aišku viena, su naujomis realijomis šiuo laikotarpiu teks susigyventi ir butikiniam siuvėjui, ir pasaulinio prekės ženklo atstovui Lietuvoje. Kalėdinis laikotarpis metinėje apyvartoje dominavęs ryškiausiomis spalvomis, šiemet atneš savų niuansų.

Vienas pagrindinių jų – skurdesni pardavimai tiems, kurie po pirmosios karantino bangos vis dar bando atgauti kvapą. Taigi pardavėjui, kūrėjui, prekybininkui.

Bet kai ką galima padaryti. Bent jau startuoti su šiais 10 žingsnių, kurie padės su mažesniais nuostoliais nužygiuoti į kitus, vakciną ir galbūt kiek stabilesnę dinamiką žadančius metus.

1. Parduoti internetu. Tai pagrindinis ir svarbiausias patarimas šiemet. Pirmasis karantinas daugelį pardavėjų jau privertė kraustytis į internetines parduotuves ar bent jau išmokti pardavinėti socialiniuose tinkluose. Artėjant šventėms šie įgūdžiai taps dar svarbesni. Socialinis tinklas „Instagram“ prieš kelias dienas visiems vartotojams atvedė pardavimų platformos ikoną į pagrindinį vartotojų meniu. Tai ne tik puiki proga išnaudoti šį tinklą, tačiau ir labai geras įrodymas, kad šiandien e-prekyboje būti privalu.

2. Būti krištolo skaidrumo.
Kritiškai svarbu išsiaiškinti su partneriais datą, iki kurios išsiųstos prekės pasieks gavėjus dar iki Kalėdų. Tai reiškia vidinių procesų peržiūrą: kiek laiko užtruks supakuoti siuntas, jas perduoti kurjerių tarnyboms ir t.t. Žinant tikslią datą, ties kuria dar vyrauja ramybė, apie ją reikėtų informuoti klientus.

3. Skatinti ir skatinti ir skatinti šventėms ruoštis DABAR.
Paštomatai jau kurį laiką „sprogsta“ nuo siuntų. Dažnu atveju prie jau galima sutikti „pastiprinimą“ – kurjerį, kuris siuntas atiduoda į rankas, o kalėdinis pikas dar tik prieš akis. Prisikviesti klientą, įtikinti ar net išmokyti jį pirkti internetu užtruks ilgiau. Todėl žinant tikslią datą, iki kurios išsiųstos prekės laiku pasieks pirkėjus, reikėtų juos skatinti dovanomis pasirūpinti kuo anksčiau. Tai padaryti padės specialios nuolaidos, galinčios galioti iki pasirinktos dienos, dovanojamas nemokamas pristatymas ir kt.

4. Nesprukti. Dauguma klientų internetu pirks dovanas brangiausiems žmonėms, su kuriais, galbūt, gyvai pasimatyti šiemet neturės galimybių. Natūralu, kad pirkimo procesas bei prekių pristatymas pirkėjams kels daugiau emocijų nei įprastai. Tad dabar ne laikas „dėti į krūmus“, būtina pasiruošti komunikuoti su klientais bet kuriuo paros metu, visais įmanomais būdais.

5. Švęsti šventes. Koks beprotiškas metas tai būtų verslui, tai visgi šventės. Tad pirkėjai turi turėti galimybę prekes supakuoti kaip kalėdinę dovaną, pridėti asmenišką palinkėjimą ar atviruką bei išsiųsti tiesiai dovanos gavėjui. Taip taupomas ir kliento laikas, ir kuriama papildoma vertė pirkėjui.

6. Išlaikyti lankstumą. Esant poreikiui bei galimybėms, derėtų nepasididžiuoti prekes pristatyti ir patiems. Jei įmanoma, dar didesnę vertę sukurs papildoma galimybė prekes atsiimti ir patiems iš sandėlio ar parduotuvės.

7. Pagerinti matomumą. Vartotojų praleistas laikas naršant internete sparčiai auga. Todėl metas maksimaliai investuoti į aktyvumą socialiniuose tinkluose, efektyvius naujienlaiškio ar kitus pasiūlymų teikimo kanalus. Čia būtina komunikuoti apie akcijas, pristatymo terminus, nuolaidas.

8. Stebėti trendus. Pandemija pakoregavo, keitė mūsų visų gyvenimo įpročius. Tapome sėslesni, daugiau laiko praleidžiame namuose. Todėl šiemet kaip niekad laukiamos dovanos bus tos, kurios buvimą namuose daro patogesnį, jaukesnį, įdomesnį. Ar dovanų idėjos atitinka laikmečio dvasią?

9. Kurti. Jei e. parduotuvės asortimentas iš pirmo žvilgsnio nėra karantino must-have, derėtų įjungti vaizduotę. Štai rūpinantis maisto prekių pasiūla, verta sukurti specialų meniu bei pasiūlyti produktus online šventiniams vakarėliams, degustacijoms.

10. Drąsiau apsidairyti aplink.
Jei klientų srautai neauga taip sparčiai kaip norisi, galbūt verta prekes pasiūlyti platesnei auditorijai. „Etsy“, „Ebay“ gali būti nebloga platforma, norint pasiekti klientus užsienyje. Ir nors užsienio tiekėjai per šias Kalėdas iš tautiečių dovanų krepšelio nepajėgs atimti, tačiau tai gali būti puiki proga ir patiems atsivesti daugiau užsienio klientų.

M360