Idėjų plagijavimas Lietuvoje – gajus ir giliai įsišaknijęs. Tam pritaria ir „Marketingo valdymo“ agentūros marketingo specialistė Vaiva Mickuvienė, teigianti, jog idėjų plagijavimo priežastimis dažnai tampa maži atlyginimai ir darbuotojo neįvertinimas. „Dažniausiai susiduriame su tuo, kad žmogus kurį laiką dirba įmonėje, gerai išmoksta amatą, įsigilina į visus procesus, tuo pat metu stebi ir valdymo klaidas, o netrukus, suvokęs, jog gali uždirbti daugiau, meta samdomą darbą ir pats sukuria lygiai tokį patį verslą, tik su mažiau klaidų“, – teigia V. Mickuvienė. Anot marketingo specialistės, įmonių vadovai gali užkirsti tam kelią tinkamai motyvuodami savo darbuotojus. Tačiau jiems išėjus ir sukūrus analogišką verslą, belieka pasitempti ir sparčiai tobulėti.

Pašnekovės teigimu, idėjų teisinė apsauga Lietuvoje praktiškai neegzistuoja, todėl idėjų vagystės mastai tik auga, keldami sumaištį rinkoje: „Žmonės, kurie nori pradėti verslą, tačiau nežino kaip ir nuo ko pradėti, dažniausiai domisi šia tematika, stebi užsienio rinkos praktiką, vaikšto į įvairius seminarus, kuriuose išgirsta gerų idėjų, ir imasi jų realizacijos patys. Neigiama idėjų plagijavimo pusė yra ta, kad, norėdami būti pastebėti, plagiatoriai dažniausiai pasirenka neracionalią, itin mažą kainą, iškraipydami visą rinką“.

Nuolat su idėjų plagijavimu susidurianti verslumo mokyklos „Versmo“ įkūrėja Greta Besakirskytė sako, jog Lietuvoje nėra konkretaus teisinio būdo apsaugoti savo verslo idėją. „Neseniai buvo nuplagijuota mūsų marketingo mokymų idėja bei marketingo specialisto nuomos paslauga. Bet nuo idėjų vagysčių, deja, apsisaugoti negalime. Idėją galima pavogti, bet nepavogsi kompetencijos, žinių ir atsidavimo darbui. Konkurencinėje kovoje laimi tie, kurie dirba“, – teigia G. Besakirskytė. Anot verslumo mokyklos įkūrėjos, unikalios idėjos sumanytojas atsiradusius konkurentus gali pranokti laiku pasinaudojęs įvairiais marketinginiais įrankiais, tokiais kaip domeno įsigijimas, aiškių pozicijų rinkoje nustatymas, o kartais idėjas geriausiai apsaugo konfidencialumas.

Prof. dr. Mindaugas Kiškis, Advokatų profesinės bendrijos FORT advokatas, pritaria, jog konfidencialumas gali apsaugoti įvairią informaciją, įskaitant ir verslo idėjas, tačiau tik tol, kol jis išlaikomas. „Konfidencialumas labiau tinka saugoti neakivaizdžias technines idėjas. O apsaugoti viešai komunikuojamas idėjas geriausia priešingai – kuo plačiau jas paviešinant. Kuo viešesnė jūsų idėja, tuo labiau ji tapatinama su jūsų vardu. Tai gali būti veiksmingas būdas apsaugoti savo sumanymus, kai nei patentai, nei autorių teisės negali padėti.“